Ensi- ja turvakotien liittoEnsi- ja turvakotien liitto

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivää haetaan pysyväksi

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2016 liputettiin ensi kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Liputuspäivä liittyi Miina Sillanpää 150-juhlavuoteen ja myönnettiin tuolloin kertaluonteisena. Myös tänä vuonna suositellaan liputusta lokakuun ensimmäisen päivänä. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa.

Sisäministeriö määräsi liputuksen ensimmäisen kerran Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 1.10.2016. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa mm. kansalaisjärjestöjä, ammattiliittoja, naisjärjestöjä, osuusliikkeitä, sekä yhteiskunnallisia instituutioita ja vaikuttajia.

Hakemuksen perusteluissa todettiin mm. seuraavaa:

”Juuri 1.10.1906 tulivat Suomen suuriruhtinaskunnassa voimaan valtiopäiväjärjestys ja vaalilaki, jotka antoivat kansalaisille, sekä miehille että naisille täydet poliittiset oikeudet.

Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelu ovat jatkuvia.  Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Miina Sillanpäällä on ollut tärkeä rooli suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentajana mm. toimiessaan Suomen ensimmäisenä naisministerinä.

Suomi 100-juhlavuonna voidaan erityisesti korostaa hänen panostaan lasten- ja nuorten turvallisen elämän mahdollstamisessa,yhteiskunnallisen tasa-arvon toteuttamisessa, vanhustyön edistämisessä ja kuluttajaliikkeen kehittämisessä. Miina Sillanpään elämäntyö ja hänen keskeiset, kestävät saavutuksensa osoittavat, että juuri Miina Sillanpää soveltuu kansalaisvaikuttamisen symboliksi."

Miina Sillanpää oli aikansa suuri kansalaisvaikuttaja ja tinkimätön hyvinvointiyhteiskunnan puolustaja. Ensikotitoiminnan lisäksi hänen työnsä jälki näkyy vielä nykyisinkin monilla yhteiskunnan osa-alueilla.

Järjestöt – yhteiskunnan kivijalka vai katoava voimavara?
-seminaari 28.9. klo 12-16

Miina Sillanpään Seura järjestää avoimen seminaarin vapaaehtoisen kansalaistoiminnan mahdollisuuksista ja elinvoimasta tulevaisuudessa. Puhujina mm. sisäministeri Paula Risikko ja pääjohtaja Reijo Karhinen.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset

Miina Sillanpään Seura ry

Virpi Dufva puheenjohtaja

Tuire Santamäki-Vuori, varapuheenjohtaja

Kutsu medioille 4.10: Vastaanottokeskuksissa järjestetty toiminta auttaa lapsia2.10.2017 11:38Tiedote

Neljässä vastaanottokeskuksessa Pirkanmaalla ja Hämeessä asuu parhaillaan yhteensä yli 320 lasta, joista noin 130 on alle kouluikäisiä. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 15.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 09:30Tiedote

Märäjälahden vastaanottokeskuksessa Lieksassa asuu parhaillaan 15 lapsiperhettä, joissa on kaikenikäisiä lapsia. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 14.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 08:00Tiedote

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämässä Salmirannan vastaanottokeskuksessa Jyväskylässä asuu parhaillaan parikymmentä perhettä, joissa on yli 40 lasta. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille12.9.: "En olisi uskaltanut jäädä vauvan kanssa hetkeksikään yksin"5.9.2017 10:47Tiedote

- Ensikotiin tulo oli elämäni paras päätös, kertoo apua saanut äiti. Nyt vointini on hyvä ja pystyn huolehtimaan itse vauvastani. Tampereen ensikodilla kuulemme ensikodilla apua saaneen perheen tarinan sekä tutustumme uuteen tutkimukseen, jossa selvitettiin vanhempien kokemuksia ensikodista saadusta tuesta ja muutoksen pysyvyydestä. Tiiviin, ympärivuorokautisen tuen avulla kaikkien tutkimukseen osallistuneiden äitien kunto koheni merkittävästi. Ensikodin apua tarvitaan silloin, kun perheessä on mielenterveys- tai päihdeongelmia tai arjen asioiden hoitaminen ei suju.

Lyökö porilainen ja jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?5.7.2017 09:00Tiedote

Porin Esikon turvakoti aloitti toimintansa neljän vuoden tauon jälkeen. Ensimmäiset avun tarvitsijat saapuivat päivä sen jälkeen, kun toimilupa oli saatu. Turvakotiin tulevista avuntarvitsijoista noin kolmannes on lapsia. Kokemuksen käsittely lapsen kanssa on tärkeää, jotta väkivallasta voi selvitä. Vuosittain ilman apua jää kuitenkin tuhansia lapsia, joiden elämään väkivalta jättää pysyvät jäljet. Yksi heistä on toimittaja, kirjailija ja luontokuvaaja Kimmo Ohtonen, joka kertoo Suomi Areenassa kokemuksiaan lapsuutensa aikaisesta väkivallasta.