Mikä ihmeen Food Market Herkku?

Tampereelle saapuu syksyllä yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa

Food Market Herkuista kehitetään eurooppalaisen kärkitason ruokakauppoja.

Kansainvälisesti arvostettu IGD listasi jo uudistuneen Helsingin Food Market Herkun tuoreeltaan maailman 16. kiinnostavimman ruokakaupan joukkoon. Tampereen keskustaan, Stockmannin tavaratalon alakertaan, avautuu syksyllä uusi ruoanrakastajan koti.

– Tuomme manselaisille jotain, mitä täältä on aiemmin puuttunut. Pistän ensimmäisenä lusikkani kaupungin parhaaseen kalasoppaan. Sen loihtivat Bistro ja Michelin-palkittu huippukokki Eero Vottonen, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki hehkuttaa.

Valikoima laajenee ja vahvuuksia vaalitaan

Syksyn tullen myös Food Market Herkun valikoima laajenee.

– Tuomme vahvasti ruoanlaiton peruselementtejä vaikkapa maustamiseen ja öljyihin, ryhmäpäällikko Mikko Korpela lupaa.

Perustuotteiden hintatasoa on jo laskettu kautta linjan ja myös arjen perustuotteiden valikoimaa vahvistetaan uudistuksen myötä. Uusi Herkku toimii sekä arjessa että juhlassa, joka päivä.

Herkun palvelutiskeiltä saa edelleen valmisruokaa, leipää ja konditoriatuotteita, mm. herkullisia leivoksia ja juurileipiä.

– Nykyisistä vahvuuksista on pidetty kiinni: meillä on edelleen kaupungin paras juustotiski, laajan valikoiman palveleva kalatiski ja tasokas lihatiski dry age-lihoineen, Korpela lupaa.

Herkun visuaalinen ilme muuttuu. Nyt korostuvat luonnonläheisyys, murretut värit, juurevuus, aitous ja välittömyys. Food Market Herkkuun luodaan kutkuttava fiilis – kuin kiertelisi ruokakaupassa ulkomailla.

– Uudistuksen odottaminen on ollut rankkaa Herkun henkilökunnalle. Aina ei asiakas ole aistinut hyvää fiilistä, emmekä ole olleet riittävästi henkilökunnan tukena. Tähän saadaan nyt muutos. On ollut hienoa nähdä, miten sitoutuneita henkilökunta silti on omaan työhönsä, ammattitaitoista porukkaa, Saikanmäki kiittelee.

Myymälässä kiireiset ostajat huomioidaan pikakassoilla sekä nopeiden välipalojen ja lounasvaihtoehtojen näppärällä sijoittelulla. Tilasta tehdään avarampi ja selkeämpi. Tällaiset seikat tekevät ostosreissusta helpomman ja nopeamman.

– Aina ei ole aikaa kokkailulle. Peukutan laadukkaita valmisruokavaihtoehtoja, kuten Herkun pizzoja, täyttyjä leipiä, prepsejä ja bowleja, Korpela vinkkaa.

Ihmisten, palveluiden ja tuotteiden vastuullisuutta

Kun Food Market Herkku siirtyi Pirkanmaan Osuuskaupalle, keskityttiin saattamaan prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden luottamusta.

– Ollaan ravisteltu itseämme muistamaan, että asiakashan on meillä se tärkein. Senpä vuoksi kutsumme online-yhteisöön Food Market Herkun kehittämisestä kiinnostuneita. Rakkaus ruokaan roihahtaa uudelleen, Saikanmäki lupaa.

Uuden luksuksen kuluttamisessa korostuvat eettisyys, laatu ja järkevä hinta. Ruoka on yhä enemmän myös muuta kuin makunautintoja. Se on intohimoa, itseilmaisua ja vastuullisia valintoja. Ruoka, jos jokin, heijastelee arvomaailmojen muutoksia.

Merkittävä osa Herkun tappiosta on syntynyt hävikistä, joka ei ole ollut tämän päivän kaupan vastuullisuusvaatimusten tasolla.

– Olemme kehittäneet Food Market Herkkuun hävikkijarruja, eli hävikkiä on pystytty vähentämään S-ryhmän logistiikka- ja analytiikkaratkaisuilla. Tämä on tärkeää, jotta pystymme pitämään valikoiman monipuolisena, Saikanmäki kertoo.

Herkussa on myös Zero waste -alennuskäytäntö tuotteille, joiden viimeinen käyttöhetki lähestyy.

– Jokainen voi tehdä kauppareissulla vastuullisia valintoja myös poimimalla alennetun tuotteen, säästämällä omaa lompakkoa ja auttamalla samalla meitä hävikin minimoinnissa, Korpela kiteyttää.

toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081
ryhmäpäällikkö Mikko Korpela, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597

Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu28.10.2019 08:59:00 EETTiedote

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto. – Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen. Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille. Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuu

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Kodin Terra Nokian toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä – Prismojen rautakauppaa kehitetään9.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Elokuussa käynnistyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksena Kodin Terra Nokian toiminta on päätetty lopettaa vuoden loppuun mennessä. Yksikön kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Yhteistoimintaneuvottelut koskivat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. – Kiitämme jo tässä vaiheessa Nokian Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja loistavasta palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstö on ollut tämän yksikön vahvuus, ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä. Rautakauppa siirtyy vahvemmin Prismoihin ja verkkokauppaan Kodin Terran Nokian kiinteistö säilyy toiminnan päätyttyä Pirkanmaan Osuuskaupan omistuksessa. Tavoitteena on löytää liikepaik

Nokian laavapesu paljasti auton todellisen värin27.9.2019 10:15:00 EESTTiedote

Siinä missä ruotsalainen pesettää biilinsä keskimäärin kerran kuukaudessa, suomalaiset tyytyvät tilastojen mukaan pesaisuun kolme tai neljä kertaa vuodessa. Tällä pesusyklillä Pohjolan rapaisilla ja suolaisilla teillä menopelin maalipinta ehtii pinttyä, jolloin likakerros vaatii puhdistuakseen jo peruspesua ronskimman käsittelyn. Nokialaisten pesupulmien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi Prisma Nokian viereen on avattu ABC CarWash ‑autopesupaikka, jonka ansiosta paikkakuntalaisten nelipyöräiset silmäterät erottuvat syksyn harmaasta automassasta kirkkaasti edukseen. Helppo pesuelämys myös suurille autoille ABC CarWash Nokialla on käytössä näyttävä laavavaahto, joka laskeutuu pesujärjestelmästä verhona auton päälle. Vaahtoa pesussa käytetään tavallista konepesua runsaammin, ja vaahto levittyy tasaisemmin auton pinnalle. Kaikkien ABC CarWash -pesupaikkojen pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Pesupaikalla on kaksi hallia, joiden pesukorkeus on 2,90 m ja -leveys 2,50 m. Pesulle mahtuu si

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä19.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.

Peliala valtaa Pirkanmaan Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:01:00 EESTTiedote

Pirkanmaalaisten e-urheilun ystävien ”HP:t” nousevat tappiin, kun syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot Pirkanmaan Prismoihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on saatavilla Pirkanmaan Prismoissa sekä Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria pelaamaan reilusti ja tyylillä.