Mikä meitä estää toimimasta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi? Yli tuhat suomalaista pohti esteitä valtakunnallisena Erätauko-päivänä

Ahdistusta, tiedon puutetta, mukavuudenhalua ja sosiaalista painetta. Muun muassa nämä asiat nousivat voimakkaasti esille, kun yli tuhat suomalaista kerääntyi yhden päivän aikana dialogeihin eri puolille Suomea ottamaan selvää siitä, mikä meitä estää toimimasta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Kuva: Jasmin Assulin, Sitra

Ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen on vaikka kuinka paljon, mutta jokin meitä estää toimimasta. Erätauko-päivänä 29.1. järjestettiin 26 paikkakunnalla sata rakentavaa keskustelua ilmastonmuutoksesta. Keskustelijoita dialogeissa oli yhden päivän aikana yli tuhat. Erätauko-päivä näytti, että suomalaiset osaavat keskustella rakentavasti!

Sitra keräsi keskustelijoiden oivallukset siitä, miksi emme tee nyt heti tarpeeksi vaikuttavia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Sadoista oivalluksista nousi suurimpina teemoina ilmastoahdistus, tiedon puute, mukavuudenhalu, sosiaalinen paine, raha ja aika.

Sitran ilmastoratkaisuiden asiantuntijan Tuuli Hietaniemen mukaan havahtuminen ilmastokriisin vakavuuteen näkyi keskusteluissa selvästi. Ilmastoahdistus nostettiin esille joka neljännessä keskustelussa. Ilmastoahdistusta kuvailtiin musertavaksi ja pelottavaksikin tunteeksi. Samalla tunteiden jakaminen helpotti ja myös toivoa ja vastarintaa virisi monella keskustelijalla: "Alun ahdistus muuttui loppua kohti toiveekkaammaksi kokemukseksi – voimme vaikuttaa ja jaamme saman huolen," kuului yhden keskustelijan oivallus.

Hieman yllättäen suurimmaksi esteeksi keskustelijoiden oivalluksissa nousi tiedon puute ja sen pirstaleisuus. Mediassa ja asiantuntijoiden kesken käyty keskustelu koettiin vaikeaksi ja jopa ristiriitaiseksi – ja tietotulvan keskellä koettiin vaikeaksi poimia joukosta olennainen tieto. Pahimmillaan epätietoisuus johti siihen, ettei ilmastotoimiin ryhdytty lainkaan. Vastauksista ilmeni suuri tarve selkeälle, helposti saatavalle ja luotettavalle tiedolle.

”Tietotulva on osoitus siitä, että ilmastokriisi saa viimein ansaitsemansa huomion. Aihe puhuttaa ympäri Suomea, kahvipöydistä puoluetoimistoihin. Hyvä niin, sillä puheista on päästävä tekoihin jo tulevalla hallituskaudella,” Hietaniemi korostaa.

Esteenä ilmastonmuutostoimille pidettiin myös mukavuudenhalua: miksi lähteä muuttamaan omaa tai organisaation toimintaa, jos asiat tuntuvat olevan helppoja ja mukavia juuri näin? Keskustelijoiden oivalluksissa nousikin suuren yhteiskunnallisen utopian kaipuu: ilmastotoimiin on helpompi ryhtyä, jos muutos ei ole luopumista vaan polku parempaan elämään.

Aina ei myöskään ole helppoa olla ilmaston ystävä. Sosiaalinen paine nousi oivallusten kärkeen: mitä tehdä, jos ilmastoteoista puhuminen maksaa ystävyyden tai kiristää tunnelmaa joulupöydässä? Ratkaisuna nähtiin kriittisen massan muodostuminen. Jos ilmastotoimista tulisi nopeasti uusi normaali, ilmastofiksuilla teoilla ei enää erottuisi joukosta.

Lisäksi monesti ilmastotoimia estää yksinkertainen syy: raha. Jos kotimainen kala on kalliimpaa kuin jauheliha, se päätyy ostoskoriin harvemmin. Muovin kierrättäminen voi kiinnostaa, mutta jos lähin kierrätyspiste on kymmenien kilometrien päässä, häviää kierrättämisen idea.

Erätauko-keskusteluita oli 29.1. mukana järjestämässä todella erilaisia tahoja yhteiskunnan eri tasoilta: muun muassa Aktivistimummot, CMI, Espoon kaupunginkirjasto, HSY, Imatran kaupunki, Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat, Lapin liitto, Laurea, Mothers in Business, Opetushallitus, Solita ja Suomen kylät ry ja Varusteleka. Tällaista näkökulmien rikkautta soisi nähtävän myös muissa yhteiskunnallisissa tärkeissä aiheissa. Ilahduttavaa oli myös se, että 40 prosentissa keskusteluista oli mukana henkilöitä, jotka eivät aiemmin ole osallistuneet yhteiskunnalliseen keskusteluun. Erätauko-päivä sai mukaan siis netkin, joiden ääni yleensä jää pimentoon. Kaikki keskustelut ja keskusteluiden järjestäjät ovat näkyvissä Erätauko-päivän tapahtumasivulla.

Ilmastokeskustelu jatkuu 14. helmikuuta Sitran, WWF:n ja Helsingin Sanomien suuressa vaalitentissä, jossa konkreettiset ratkaisunsa ilmastokriisin ratkaisemiseksi esittävät yhdeksän puoluejohtajaa.

Erätauko on tapa käynnistää ja käydä rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua. Tavoitteena on tehdä dialogista kansalaistaito ja julkisesta keskustelusta rakentavaa ja vähemmän aggressiivista.

Lisätietoja:

Janne Kareinen, asiantuntija, Erätauko, Sitra

janne.kareinen@sitra.fi

Tuuli Hietaniemi, asiantuntija, ilmastoratkaisut, Sitra

@tuulihietaniemi

Anna Solovjew-Wartiovaara, asiantuntija, viestintä, Sitra

anna.solovjew-wartiovaara@sitra.fi

Kuva: Jasmin Assulin, Sitra

Över 2 000 påverkare inom cirkulär ekonomi och tiotals utländska journalister kommer till Helsingfors29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Det finländska toppforumet inom cirkulär ekonomi, World Circular Economy Forum (WCEF), samlar innovatörer inom världsekonomin från cirka hundra länder i Finlandia-huset den 3 till 5 juni. Sitra ordnar evenemanget i samarbete med bland andra Världsbanken, Europeiska investeringsbanken, EU-kommissionen och flera ministerier. WCEF2019 presenterar och skapar metoder för att bygga en ny, effektivare ekonomi som utgår från jordens bärkraft.

Yli 2000 kiertotalousvaikuttajaa ja kymmeniä ulkomaisia toimittajia saapuu Helsinkiin29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen kiertotalouden huippufoorumi World Circular Economy Forum (WCEF) kokoaa maailman talouden uudistajat noin sadasta maasta Finlandia-talolle 3.–5. kesäkuuta. Sitra järjestää tapahtuman yhteistyössä muun muassa Maailmanpankin, Euroopan investointipankin, Euroopan komission ja useiden ministeriöiden kanssa. WCEF2019 esittelee ja luo keinoja rakentaa uutta, tehokkaampaa taloutta, joka perustuu maapallon kantokykyyn.