Mikä on Suomen paras hampurilaisravintola?

Hampurilaisiin erikoistunut Burger Lovers Finland -yhteisö järjestää avoimen yleisöäänestyksen Suomen parhaan hampurilaisravintolan löytämiseksi. Äänestystä varten yhteisön suosituksista ja testauksista on laadittu sadan laadukkaita hampurilaisia tarjoavan ravintolan kattava listaus. Äänestysaikaa on torstaihin 9.6. asti ja voittaja julkistetaan Pohjoismaiden suurimmassa hampurilaistapahtumassa, Helsingin Rautatietorilla 15.-18. kesäkuuta järjestettävillä Burger Lovers -festivaaleilla.

Burger Lovers Finland -yhteisön aktiivit tuovat burgerifestivaalin taas kesäkuussa Helsingin Rautatientorille. Tapahtumassa nautitaan Suomen kehutuimpien burgereiden lisäksi useista tähtiartistien konserteista. Viime kesänä Suomen suurimmaksi burgeriravintolaksi muuntautuneessa tapahtumassa yli 40 000 vierasta pääsi nauttimaan burgereista. Suomen paras hampurilaisravintola julkistetaan tapahtuman lehdistölounaalla keskiviikkona 15.6. Kuva: Antti Suikkari, Burger Lovers Finland

Suomalaisen Burger Lovers Finland -yhteisön yli 26 000 jäsentä ovat intohimoisia hampurilaisten arvostajia ja asiantuntijoita. Ryhmän keskuudessa jaetaan aktiivisesti paitsi tietoa, innostuksen aiheita ja reseptiikkaa, myös burgereihin liittyviä näkemyksiä ja mielipiteitä. Laaja Facebook-yhteisö kiinnittää erityisesti huomiota ravintoloissa nautittujen hampurilaisten laatuun ja makuun. Ryhmän suosituksista on laadittu lista Suomen sadasta laadukkaimmasta burgereita tarjoavasta suomalaisravintolasta. Nyt kaikki voivat äänestää suosikkiaan Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi joko Burger Lovers 100 parasta -listalta tai oman valinnan mukaan.

Burger Lovers Finland -yhteisö on perinteisesti järjestänyt parhaan burgeriravintolan äänestyksen oman ryhmän sisällä, mutta koronarajoitusten aikana jätimme ulkona syömisen vähemmälle huomiolle. Tänä keväänä burgerifanit pääsivät taas liikkeelle ja olemme saaneet päivitettyä myös Suomen parhaiden burgeriravintoloiden listan. Se sisältää burgeriravintoloita kaikista Suomen maakunnista Lappia myöten. Tämä on osoitus Suomen voimakkaasti elävästä ja vahvasta hampurilaiskulttuurista. Onkin helppo todeta, että parhaimmat suomalaiset hampurilaisravintolat pärjäävät vertailussa mihin tahansa ulkomaiseen tarjontaan", kertoo Burger Lovers Finland -yhteisön Antti Suikkari ja lisää:

”Mikäli omaa suosikkia ei valmiilta listaltamme löytyisi, voi sitäkin toki ehdottaa ja äänestää. Olisi upeaa löytää meillekin tuntemattomia burgerihelmiä.”

Sadan parhaan hampurilaisravintolan listalle pääsemisen edellytyksenä on ollut, että ravintola käyttää hampurilaisissaan tuoreita ja laadukkaita raaka-aineita. Perinteisten hampurilaisten lisäksi listalta löytyy niin vegaanisia kuin kanahampurilaisiakin tarjoavia ravintoloita, sekä hitaaseen savustamiseen erikoistuneita BBQ-ravintoloita.

Suomen paras hampurilaisravintolaäänestys: https://www.burgerlovers.fi/suomen-paras-hampurilaisravintola

Paras palkitaan festivaaleilla

Suomen paras hampurilaisravintola julkistetaan Burger Lovers Festival -tapahtuman lehdistölounaalla keskiviikkona 15.6. (ilmoittautumistiedot tiedotteen lopussa).

Pohjoismaiden suurimmaksi kasvaneen hampurilaisfestivaalin ruokatarjonnasta vastaa tänä vuonna seitsemän korkealaatuista suomalaista burgeriravintolaa sekä festivaalin ensimmäinen ulkomaanvieras, Bastard Burgers Ruotsista. Tarjolle tulee useita erityylisiä ja eri tekniikoilla valmistettuja hampurilaisia. Perinteisten burgerien lisäksi ruokalistoilla on myös hitaasti savustamalla kypsytettyjä grilliherkkuja sekä vegaanisia ja kasvisvaihtoehtoja.

”Kutsuimme tänä vuonna mukaan mahdollisimman monta burgerimestaria maakunnista. Heidän burgereidensa vuoksi ajetaan tavallisesti pitkiäkin matkoja, joten nyt saamme tuotua heitä burgerifanien helposti nautittavaksi. Burgerifestivaalin nimi velvoittaa myös musiikkiin, joten iltaisin tapahtumassa esiintyy suosikkibändejä", lisää Suikkari.

Burger Lovers Festival on ylittänyt niin siihen osallistuvien ravintoloiden kuin yleisönkin odotukset. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin kesällä 2019 ja se kokosi Helsingin keskustaan lähes 35 000 laadukkaan katuruoan ystävää. Koronapandemian vuoksi kesä 2020 jäi väliin, mutta viime kesänä Suomen suurimmaksi burgeriravintolaksi muuntautuneessa tapahtumassa yli 40 000 vierasta pääsi nauttimaan burgereista.

Kesän 2022 Burger Lovers -festivaalin ravintoloita ovat mm. JJ’s BBQ (Salo), The Van (Kotka), RUOK Burger (Kuusamo), Burger5 (Kuopio), Shoku Burger (Vantaa), Junk Y Vegan (Helsinki) ja Bastard Burgers (Ruotsi).

Konsertit: Keskiviikkona 15.6. Pyhimys, torstaina 16.6. Scandinavian Music Group, perjantaina 17.6. Teflon Brothers. Burgerifestivaalin pääyhteistyökumppanit ovat Vaasan ja Pepsi Max.

Burger Lovers -festivaali pähkinänkuoressa

Burger Lovers -festivaali järjestetään Helsingin Rautatietorilla 15.-18. kesäkuuta 2022 päivittäin lounaasta myöhäiseen illalliseen. Festivaaliin osallistuvat ravintolat tarjoilevat annoksia myyntipisteiltään ja koko festivaalialue toimii anniskelualueena. Festivaalialueelle päivisin vapaa pääsy, iltakattauksen ja konserttien pääsyliput 29-39 euroa. Lauantaina vapaa pääsy myös koko illan ajan. VIP-alueella oma baari, WC-tilat ja Burger Lovers -ravintola, jossa tarjolla ryhmän oman reseptikilpailun parhaimmistoa.

Festivaalin mediaesittely ja tulosten julkistaminen

Median edustajien ilmoittautumiset keskiviikkona 15.6. kello 11.30 järjestettävälle festivaalin esittelylounaalle ja Suomen parhaan hampurilaisravintolan julkistamiseen sähköpostilla 14.6. mennessä osoitteeseen samuel.sorainen@wolfcom.fi

Antti Suikkari, Burger Lovers Finland, +358 50 347 5015, antti@burgerlovers.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Vantaan Myyrmäen Deluxe Burgersin taidonnäytteitä Burger Lovers Festival -tapahtumassa kesällä 2019. Kuva Antti Suikkari, Burger Lovers Festival
Burger Lovers Festival 2019 yleisöäänestyksen voitti kuopiolaisen Bowl D1nerin Burger5 -hampurilainen. Kuva Antti Suikkari, Burger Lovers Festival
Buli-ruokarekan taidonnäyte. Kuva: Antti Suikkari, Burger Lovers Finland

Kutsu: Flow Festivalin The Bao -ravintolan ennakkotestaus maanantaina 1.8. klo 11-121.7.2022 11:47:08 EEST | Kutsu

Euroopan johtaviin kaupunkikulttuuritapahtumiin kuuluva Flow Festival on tullut tunnetuksi korkealaatuisesta ja jännittävästä ruokavalikoimastaan. Flow'n omaleimaisessa ruokatarjonnassa korostuu laatu ja ympäristöystävällisyys, joilla festivaali on suunnannäyttäjä koko tapahtuma-alalle. Yksi Flow Festivalin tämän vuoden ruokatähdistä on keittiömestari Mikko Kaukonen, jonka Vaasan The Bao -ravintolassa pilvimäisen pehmeitä höyrysämpylöitä nautitaan kekseliäinä fuusioannoksina.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.