Mikkeliläispariskunta pakkasi rinkat ja hyppäsi junaan: ”Yhtä museoiden herkkukattausta koko viikko!”

Mikkeliläiset Museokortti-seikkailijat Tuulevi ja Henrik Aschan lähtivät rinkat selässä kahdeksikon malliselle reitille. Matka suuntasi ensin Tampereelle Sara Hildénin taidemuseoon, Amurin työläismuseokortteliin ja Museo Milavidaan. Turussa pariskunta tutustui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, Turun taidemuseoon ja Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon. Seikkailun viimeiset etapit olivat Porin taidemuseo sekä Friitalan Nahkamuseo Ulvilassa.
Henrik ja Tuulevi Aschanin #Kesäkasi-reitti on kyljellään makaava kahdeksikko. Matka reilattiin reput selässä ja reitti kulki Jyväskylän kautta Tampereelle, Turkuun, Poriin ja Ulvilaan.

Museokortin toisiksi viimeinen seikkailijaseurue lähti matkaan elokuun lopussa. Mikkeliläisten Tuulevi ja Henrik Aschanin Kesäkasi-seikkailun nimi tarkoittaa kahdeksikon muotoista matkareittiä sekä kahdeksaa museokohdetta sen varrella.

Viisikymppiset seikkailijat hakivat Museokortin kesäkampanjaan, koska heiltä jäi nuoruudessa Interrail tekemättä. Nyt pariskunta halusi jättää auton kotiin ja reissata junalla ja bussilla läpi Suomen.

Majoitusvaihtoehdoiksi valikoitiin persoonallisia vaihtoehtoja. Pispalassa otettiin Airbnb-majoitus sympaattisesta keltaisesta puutalosta ja Turussa yö vietettiin Bore-laivan hytissä.

Yksi oleellinen asia Kesäkasi-kierroksella olivat myös hyvät kahvi- ja lounashetket. Viittä vaille valmis restonomi Henrik arvioi museokahvilat ja ravintolat.

Kesäkasin seikkailulla irrottauduttiin arjesta Sara Hildénin taidemuseossa, kurkistettiin työläishistoriaan Amurin työläismuseokorttelissa ja tutustuttiin Nottbeckit – Tampereen kosmopoliitit -näyttelyyn ja Ambiente – Timo Sarpanevan painokankaita -näyttelyyn Museo Milavidassa

Tampereelta Kesäkasi suuntasi Turkuun, jossa hypättiin ajassa taaksepäin 1800-luvun apteekkitoimintaan ja 1700-luvun herrasväen elämään Apteekkimuseossa ja sen yhteydessä olevassa Qwenselin talossa. Turussa otettiin myös tuntumaa klassikkokohteeseen, Luostarinmäen käsityöläismuseseoon. Turun taidemuseon Neljä elementtiä -näyttelyn lisäksi pariskunta kävi Imogen Cunningham -valokuvanäyttelyssä

Porin taidemuseossa otettiin selvää Keräilijän katse -sarjan Arto Jurttila: Mielen silmin -näyttelystä ja vauvuuden olemuksesta näyttelyssä Ryömi, konti – viesti vauvuudesta. Seikkailun viimeinen kohde oli Friitalan nahkamuseo Ulvilassa.

Jatkossa löytöretkeilyä pienissä erikoismuseoissa ja pyhitettyjä museopäiviä osana lomareissuja

Viikon mittainen Kesäkasi-seikkailu onnistui Tuulevin ja Henrikin mukaan hienosti.

– Olemme nauttineet suuresti näyttelyiden detaljeista, niiden tutkimisesta ja kiireettömästä fiilistelystä, kun koko fokus on juuri sisällöissä. Liian usein museot – joissa aika paljon käymme – ovat osa turhankin moninaista ohjelmaa, Tuulevi pohtii.

Seikkailu antoi mahdollisuuden keskittyä matkanteossa vain ja ainoastaan museoihin, näyttelyihin ja tietenkin museokahviloiden kahvihetkiin.

– Emme ole koskaan viettäneet varsinaista museopäivää. Käynnit ovat olleet jonkin kupeessa, kyljessä ja välissä ja olemme miettineet, vieläkö ehtisimme sinne taikka tänne kiinnostavaan näyttelyyn. Vaikka tässä yhteydessä olisi ollut mahdollista tehdä muutakin, olemme halunneet keskittyä museoihin, museoravintoloiden ruokaan ja kahviloiden kahvihetkiin. Keskittymisen voima ja taika on silkkaa ilotulitusta. Tämä on yhtä museoiden herkkukattausta koko viikko!

Tuulevi ja Henrik aikovat jatkaa museokierroksiaan myös seikkailun jälkeen.

–  Takuuvakiota tulevat olemaan varmasti Kiasma, Ateneum ja HAM stadissa, mutta mielessä on löytöretkeily pienissä erikoismuseoissa. Pyhitettyjä museopäiviä osana lomareissuja, se olisi toive ja tavoite.

Museokortin kesäkampanjassa kymmenen seikkailijaseuruetta kiertivät museokohteita eri puolilla Suomea. Tuulevi ja Henrik olivat museoseikkailulla elokuun puolessa välissä. Matkaa seurataan Museokortin kanavissa viikolla (26.8.–1.9.).

Kesäkasin Museokortti-kohteet: Sara Hildénin taidemuseo, Amurin työläismuseokortteli, Museo Milavida, Luostarinmäen käsityöläismuseo, Turun taidemuseo, Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Porin taidemuseo, Friitalan Nahkamuseo

Lue Kesäkasin seikkailusta lisää >

Tutustu muihin seikkailijoihin >

Tuulevin ja Henrikin somekanavat:
Instagram: @tuulevia @henrikaschan
Blogi: https://mielenrauha.wordpress.com/

Seuraa Kesäkasin seikkailua sosiaalisessa mediassa tunnisteilla:
#kesakasi  #museoseikkailu2019 #museokortinseikkailija #museokortti #museokierros

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori