Kuvataiteilija ja Aalto-yliopiston tutkija Mikko Ijäs esittää väitöskirjassaan Fragments of the hunt miten väsytysmetsästys sekä jäljittäminen johtivat visuaalisen kulttuurin syntyyn.

Ijäs havaitsi lopullisen yhteyden metsästäjä-keräilijöiden metsästyskokemuksissa sekä varhaisten kalliomaalausten kuva-aiheissa tutkiessaan ja kuvatessaan viimeisten san-metsästäjä-keräilijöiden elämää Kalaharin aavikolla Namibiassa.

Nyt Ijäs esittää monialaisessa väitöksessään että jotkut kalliotaiteen kuva-aiheista olisivatkin mahdollista selittää väsytysmetsästäjien kokemuksien kautta. Ijäs on nimennyt teoriansa visuaalisen todistusaineistonsa 'metsästyksen fragmenteiksi'. Kansainvälinen kalliotaiteen yhteisö on ollut erittäin innoissaan Ijäksen tutkimuksesta.

Tutkimukseen liittyvä Mikko Ijäksen ja Maija Kaunismaan tuottama dokumenttielokuva "The Origins" (74min) esitetään ensi kertaa Suomessa ennen Ijäksen väitöstilaisuutta Otaniemessä torstaina 1.6.2017.

Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii Harvardin yliopiston evoluutiotieteen professori Daniel Lieberman. Kustoksena toimii Aalto-yliopiston taiteen laitoksen professori Kevin Tavin.

"The Origins" -elokuvan näytös 1.6.2017 klo 10:00-11:30
Väitöstilaisuus 1.6.2017 klo 12:00-14:00
U2-sali, Kandidaattikeskus, Otakaari 1M, 02150, Espoo, FI

Ijäksen väitöskirjaa voi ostaa Aalto-yliopiston Aalto ARTS Books-kustantamon kautta: https://shop.aalto.fi/p/978-fragments-of-the-hunt/