Mikko Kaukonen edustaa Suomea Bocuse d’Or-kaudella 2020-2021

Viidestoista Suomen Bocuse d’Or-edustaja valittiin tänään 26.10. Suomen Bocuse d’Or -historian korkeatasoisimmassa karsinnassa Messukeskuksessa Viini&ruoka -tapahtumassa. Suomen edustajaksi maailman vaativimpaan kansainväliseen kokkikilpailuun valittiin Mikko Kaukonen Food Camp Finlandista.
vasemmalta Anni Peräkylä, assistentti, Mikko Kaukonen, Suomen Bocuse d'Or-edustaja kaudella 2020-2021, valmentaja Heikki Liekola. Kuva Santeri Stenvall.

Kilpailutehtävänä oli valmistaa 5 tunnissa 40 minuutissa 14 kala-annosta lautasille ja 12 liha-annosta vadille sekä kaksi liha-annosta lautasille. Pakolliset raaka-aineet olivat kala-annoksessa kotimainen siika ja meriravut, liha-annoksessa luullinen porsaan kylki ja porsaan sorkka. Kilpailu oli tiukka etenkin kahden kärkitekijän kesken.

-Kilpailu oli todella kovatasoinen ja olen ylpeä jokaisesta suorituksesta. Oli ilo esitellä kansainväliselle Bocuse d’Or -tuomaristolle suomalaisen keittiön tasoa. Haastavat pääraaka-aineet olivat tänään voittajalla aavistuksen paremmat kuin täpärästi kakkoseksi tulleella. Visuaalisesti etenkin kärkikaksikko oli sillä tasolla, mitä toivoinkin näkeväni näissä kilpailuissa, Suomen Bocuse d’Or Academyn presidentti, tuomariston puheenjohta Matti Jämsénkommentoi.

Toiseksi kilpailuissa tuli Kalle Tanner, kolmanneksi Erik Mansikka ja neljänneksi Tommi Tuominen.

- Keittiötyöskentely oli jokaisella joukkueella ammattimaista. Kaikki tiesivät, että nyt osallistutaan maailman kovimpaan kokkikilpailuun, ja jokainen kilpailijoista oli panostanut suoritukseensa.

Kaukosen kauden ensimmäinen näytön paikka on Euroopan osakilpailu, joka pidetään Tallinnassa toukokuussa 2020. Euroopan osakilpailusta 10 maata jatkaa matkaansa Lyoniin, jossa pidetään kokkien maailmanmestaruuskilpailu, Bocuse d’Or-finaali tammikuussa 2021. Joukkue aloittaa kilpailukautensa vuoden 2020 alussa.

Mikko Kaukonen voitti karsinnat 903 pisteellä. Kalle Tanner sai 870  pistettä, Erik Mansikka 801 ja Tommi Tuominen 778 pistettä.

Bocuse d’Or Academy Finland
President Matti Jämsen, 0400 729 099
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)

Toimitusjohtaja Bettina Lindfors, 040 920 9810

Suomen Bocuse d'Or -edustaja Mikko Kaukonen työskentelee edustajakarsinnoissa Messukeskuksessa 26.10.2019. Kuva: Santeri Stenvall
Suomen Bocuse d'Or -edustaja Mikko Kaukosen kala-annos. Kuva: Santeri Stenvall
Suomen Bocuse d'Or -edustaja 2020-2021 Mikko Kaukosen vati

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2020-2021 Euroopan osakilpailu pidetään kesäkuussa 2020 Tallinnassa. Loppukilpailu järjestetään tammikuussa 2021 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 14 kertaa. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa onSuomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

www.elo-saatio.fi/bocusedorwww.facebook.com/bocusedorfinland, Instagram @bocusedorfinland

#bocusedorfi #bocusedor