Mikko Nurmi Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtajaksi – Uusi kansallinen tunnistautumispalvelu on saanut nimen Sinuna

Mikko Nurmi on nimitetty Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtajaksi. Hän aloitti tehtävässään huhtikuun alussa. Tunnistautumisosuuskunnan kehittämä kansallinen tunnistautumispalvelu on saanut uuden johtajansa myötä nyt nimekseen Sinuna.
Mikko Nurmi on Suomen Tunnistautumisosuuskunnan uusi toimitusjohtaja.

15 vuotta digitaalisen identiteetin ja tunnistautumisen parissa työskennellyt insinööri Mikko Nurmi on nimitetty Suomen Tunnistautumisosuuskunnan uudeksi toimitusjohtajaksi. Aikaisemmin muun muassa KPMG:llä ja Nixulla työskennellyt Nurmi aloitti tehtävässään huhtikuun 1. päivä. Ensimmäisenä työtehtävänään Nurmi oli päättämässä uudelle kansalliselle tunnistautumispalvelulle nimeä. Loppuvuodesta 2022 kuluttajille lanseerattava, salasanat korvaava tunnistautumispalvelu sai nimekseen Sinuna.

“Sinuna on kotimainen palvelu, joka tekee suomalaisille kaikesta verkossa tapahtuvasta tunnistautumisesta helpompaa ja mahdollistaa pääsyn moneen sisältöön yhdestä paikasta. Kumppaneillemme mahdollistamme saumattomien, uudenlaisten palvelukokemusten kehittämisen kustannustehokkaasti. Olen innoissani päästessäni mukaan rakentamaan modernia ja vastuullista tunnistautumispalvelua, joka ei myy käyttäjien tietoja kolmansille osapuolille”, kuvailee Mikko Nurmi uutta pestiään.

Osuuskunnan tavoitteena on rakentaa kansallinen, salasanat korvaava tunnistautumisvaihtoehto, jonka kautta suomalaiset pääsevät kirjautumaan eri palveluntarjoajien sivustoille helposti ja turvallisesti. Samalla yritykset voivat tarjota asiakkailleen yksilöidympiä palveluita. Voittoa tavoittelematon osuuskunta on kutsunut digitaalisen liiketoimintansa edistämisestä kiinnostuneet yritykset kehittämään palvelua yhdessä.

“Tunnistautumispalvelun kehitystyö on sujunut mallikkaasti ja se on herättänyt jo suurta kiinnostusta yrityksissä. Tavoitteenamme on saada avattua palvelun testausympäristöt mukana oleville yrityksille kesäkuussa, jotta Sinuna päästään lanseeraamaan suomalaisille loppuvuodesta”, kertoo Nurmi.

Suomen Tunnistautumisosuuskunta perustettiin joulukuussa 2021, ja se mahdollistaa kansallisen tunnistautumispalvelun yhteisen kehittämisen. Perustajajäsenet ovat Yleisradio, Alma Media, Nixu ja Digital Living International. Osuuskunnan perustajat yhdistivät media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

Suomen Tunnistautumisosuuskunta
Toimitusjohtaja Mikko Nurmi
mikko.nurmi@suomentunnistautumisosuuskunta.fi

Mikko Nurmi on Suomen Tunnistautumisosuuskunnan uusi toimitusjohtaja.