Mikrosäästäminen innostanut jo kymmeniätuhansia suomalaisia säästäjiksi

Yhä useampi suomalainen on valjastanut arjen pienet summat rahakkaamman tulevaisuuden rakennuspalikoiksi. Tästä kertoo mikrosäästämisen suosion nopea kasvu. Suomen ensimmäisellä mikrosäästämisen palvelulla Säästäjällä on jo yli 20 000 käyttäjää ja määrä kasvaa voimakkaasti. Säästäjän käyttäjät muodostavat ison osan kaikista uusista yhdistelmärahastojen säästäjistä viimeiseltä vuodelta.

Mikrosäästäminen yleistyy juuri nyt voimakkaasti Suomessa. Kyseessä on ulkomailla trendiksi noussut ilmiö, jossa arkisia pieniä rahasummia sijoitetaan vähitellen esimerkiksi rahastoihin.

Suomessa ilmiön pioneeri on S-Pankki, joka toi vuosi sitten markkinoille Suomen ensimmäisen mikrosäästämisen palvelun, Säästäjän. Säästäjässä käyttäjät voivat siirtää rahojaan säästöön Suomen edullisimpiin yhdistelmärahastoihin helposti osana arjen rutiineja. Säästöön voi siirtää esimerkiksi euron jokaisesta korttiostoksesta, S-ryhmän ostoksista kertyvän Bonuksen tai itse valitsemansa summan.

Kuluvana vuonna suomalaisten ulottuville on tullut myös muita mikrosäästämisen palveluita. S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan johtaja Hanna Porkka toivottaa kilpailijat tervetulleiksi mukaan talkoisiin.

”Olemme kertoneet, että haluamme tehdä säästämisestä kansallisharrastuksen. Mitä useampi toimija tarjoaa helppoja ja edullisia palveluja aloittaa sijoittaminen, sitä parempi”, Porkka sanoo.

Moni sijoittaa nyt ensimmäistä kertaa ikinä

Säästäjä on helppo ottaa käyttöön S-mobiilissa ja yli 20 000 käyttäjällään Säästäjä on Suomen johtava digitaalisen sijoitusneuvonnan palvelu. Leijonanosa käyttäjistä hyödyntää Säästäjän hittiominaisuuksia, kuten mahdollisuutta siirtää euro rahastoon jokaisesta korttiostoksesta.

Käyttäjämäärää voi suhteuttaa vertaamalla sitä yhdistelmärahastojen suosioon. Kaikkiaan noin miljoona suomalaista sijoittaa erilaisiin rahastoihin. Suomalaiset suosivat etenkin yhdistelmärahastoja, joilla on noin miljoona osuudenomistajaa. Yhdistelmärahastot hajauttavat varansa sekä osake- että korkomarkkinoille.

”Kaikki merkit viittaavat siihen, että mikrosäästämisestä on tulossa suoranainen villitys. Käytännössä Säästäjän käyttäjät muodostavat noin 40 prosenttia kaikista uusista yhdistelmärahastojen osuudenomistajista Suomessa viimeiseltä 12 kuukaudelta”, Hanna Porkka kertoo.

Porkan mukaan mikrosäästämisen suosion voi odottaa jatkavan kasvuaan. Julkisuudessa on spekuloitu, että pankit saattaisivat alkaa periä tavallisilta asiakkailtaan negatiivista talletuskorkoa. S-Pankilla ei ole tällaisia suunnitelmia. Porkka kuitenkin muistuttaa markkinoiden odottavan, että yleinen korkotaso säilyy poikkeuksellisen matalana vielä vuosia. Tämä tarkoittaa, että talletustileiltä ei kannata odottaa kovin suuria korkoja lähivuosina.

”Kannattaa rohkeasti kokeilla Säästäjää. Palvelussa voi tutkia kätevästi jo ennen käyttöönottoa, kuinka paljon rahaa voisi saada kasaan vaikkapa viidessä vuodessa, jos siirtäisi syrjään esimerkiksi 30 euroa kuukaudessa”, Porkka sanoo.

Erityisen innoissaan Porkka kertoo olevansa siitä, miten moni suomalainen on innostunut säästämään ja sijoittamaan ensimmäistä kertaa elämässään. Yli 40 prosenttia rahastosäästämisen Säästäjässä aloittaneista kertoo, ettei ole sijoittanut koskaan aiemmin.

”Olen iloinen ja kiitollinen, että niin moni suomalainen on tarttunut tuumasta toimeen ja aloittanut sijoittamisen”, Porkka sanoo.

Kumpi on yleisin talousidoli Suomessa: äiti vai isä? S-Pankin uusi tutkimus paljastaa, miten suuri merkitys raha-asioilla on omaan hyvinvointiin19.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset kokevat raha-asiat yleisimmäksi stressin aiheuttajaksi. Oman taloustilanteen koetaan ylipäänsä vaikuttavan merkittävästi koko hyvinvointiin. Omien raha-asioiden hoitamiseen ollaan myös valmiita hankkimaan ulkopuolista apua: rahastosäästäminen kiinnostaa useampia kuin personal trainer. Muun muassa tämä kaikki selviää S-Pankin uudesta tutkimuksesta.

S-Asuntorahasto siirtyy vihreään sähköön ja kompensoi asukkaiden vuoden saunomisten hiilijalanjäljen7.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

S-Pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon ja siirtyy käyttämään vihreää sähköä S-Asuntorahaston kiinteistöissä ympäri Suomen. Lisäksi rahasto kompensoi hiilidioksidipäästöt, jotka aiheutuvat sen omistamien asuntojen saunojen keskimääräisestä käytöstä vuoden aikana. Rahasto kannustaa omistamiensa asuntojen asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään ja osallistumaan Energiansäästöviikkoon.

Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan10.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.