Miksi eurooppalainen tapa ostaa ei ole koskaan enää samanlainen kuin ennen Covid-19 -pandemiaa
Tutkimuksen mukaan säännöllinen asiointi kaupoissa ei ole enää samanlaista kuin ennen pandemian tuomia rajoituksia, sillä rajoitukset ovat muuttaneet eurooppalaisten ostotottumuksia (*
Verkkokaupan vallankumous
Tulosten valossa näyttää vahvasti, että Covid-19 on aloittamassa kuluttajakäyttäytymisen uuden aikakauden, jossa valtaosa eurooppalaisista aikoo pitäytyä uusissa verkko-ostamisen tavoissaan. Tämän myötä joulumarkkinalle 2020 on odotettavissa jopa 224 miljoonaa verkkokauppapakkausta aiempaa enemmän. (**
Vähittäiskauppiaat ovat voineet huomata verkkokaupan kasvun jo pandemian ensimmäisen aallon aikana keväällä 2020. Jopa 64 % eurooppalaisista on myöntänyt käyttäneensä verkkokauppaa aiempaa enemmän.
Näyttää siltä, että nopea muutos verkkokaupan osalta on tullut jäädäkseen, sillä 89 % vastaajista on sanonut, että he aikovat jatkaa verkkokaupan asiakkaina, vaikka tilanne koronaviruksen osalta helpottaisikin. Jopa 91 % eurooppalaisista kuluttajista kokee ostamisen verkosta luotettavaksi. Kaikkein suurimman kasvun verkkokaupassa teki koronakevään pahimpana aikana elintarvikkeet, joita 41 % eurooppalaisista vastaajista kertoi lisänneensä ostoksiinsa.
Tulokset perustuvat osittain myös Euroopan johtavan verkkokauppapakkausten toimittajan DS Smithin tilastoihin, joissa se näkee merkittävää kasvua elintarvikkeiden, kasvien ja hygieniatuotteiden osalta verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan.
Uusi normaali?
Vaikka rajoitukset ovat välillä helpottaneet useissa Euroopan maissa, DS Smithin tutkimus osoittaa, että monet koronaviruksen mukanaan tuomat muutokset ovat tulleet jäädäkseen. Yli puolet eurooppalaisista (62 %) kertoo aikeistaan hyödyntää ruuan verkkokauppaa jatkossakin. Trendi hygieniatuotteiden sekä koti- ja puutarhatuotteiden osalta vaikuttaa samalta.
Verkko-ostamisen tapojen muutos näkyy muillakin osa-alueilla, sillä yli puolet (52 %) aikoo ostaa käsityö- ja askartelutarpeita saman verran tai enemmän kuin aiemmin.
Uuden kokeileminen
Muutokset eivät ole vain verkko-ostamisen määrissä, vaan myös tavoissa, sillä jopa 43 % sanoo ostaneensa täysin uudelta verkkosivulta, jota eivät olleet ennen käyttäneet.(*
Muutosten seurauksena kaiken kokoisten yritysten on pitänyt mukauttaa verkkokaupan toimintaansa vastatakseen asiakasvaatimuksiin, jolloin on tapahtunut muutoksia, jotka olisivat voineet viedä vuosia ilman pandemiaa.
Mikä ajaa kuluttajan verkkoon?
Verkkokaupan käytön syyt ovat jakautuneet sukupuolen ja iän mukaan siten, että miehet ja nuoremmat ovat suosineet helppoutta naisten ja vanhempien sukupolvien korostaessa turvallisuutta.
Kestävä kehitys ja vihreät arvot pysyvät pandemiasulkujen jälkeenkin prioriteettilistalla, sillä kesällä 2020 melkein joka viides (23 %) ilmoitti ostavansa mieluummin verkosta, jos tuote toimitetaan joko kestävän kehityksen mukaisuuden huomioivassa pakkauksessa tai pakkauksessa, jossa on materiaalia vain tarvittavan verran. 21 % kertoi ostavansa mieluiten silloin verkosta, jos tuotteet saapuvat kierrätettävissä pakkauksissa.
Lokakuussa tehdyssä tutkimuksessa nähdään tässä kasvua, sillä noin joka kolmas vastaajista (32 %) tahtoo, että ostokset toimitetaan kestävän kehityksen huomioivissa pakkauksissa - kierrätettävissä tai uudelleen käytettävissä, minkä lisäksi vielä hiukan useampi (36 %) toivoo, että pakkaus olisi juuri oikean kokoinen ja pitäisi kuljetettavan ilman määrän minimissä. (***
*) Tulokset perustuvat heinäkuussa 2020 tehtyyn kyselytutkimukseen Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa.
**) Tulokset perustuvat marraskuussa 2020 kuudessa Euroopan maassa tehtyyn OnePoll-kyselyyn. Maita ovat Puola, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia ja Espanja
***)Tulokset perustuvat DS Smithin ja IPSOS MORI:n lokakuussa 2020 tekemään tutkimukseen 12 Euroopan maassa (Puola, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Espanja, Hollanti, Belgia, Tanska, Ruotsi, Suomi, Portugali)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii yli 30 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan tehtaaseen. DS Smithillä on tehtaat kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa, Kuopio ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
Vahingoittuneiden verkkokauppaostosten arvo Euroopassa jopa 22 miljardia euroa vuodessa5.3.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Aaltopahvisia pakkauksia suunnitteleva ja valmistava DS Smith on laskenut verkkokaupassa myytävien, matkalla vaurioituneiden tuotteiden laajuutta ja kustannuksia, ja laskelmien perusteella Euroopassa vahingoittuu tuotteita jopa 22 miljardin euron arvosta vuodessa.
Artekin Tampereella suunniteltu tuolipakkaus on palkittu maailmanlaajuisessa kilpailussa10.1.2024 07:36:00 EET | Tiedote
Pakkaussuunnittelijana DS Smithin Tampereen tehtaalla työskentelevä Jyrki Valkama on palkittu maailmanlaajuisessa pakkausalan kilpailussa ikoniselle Artekin jakkaralle suunnittelemastaan pakkauksesta.
Auttamisen tarve ei ole vähentynyt – 1000 hyvää tekoa pahvipakkauksessa avuntarvitsijoille Helsingissä 25.marraskuuta 202320.11.2023 07:23:00 EET | Tiedote
Suomen suurin auttamisen tapahtuma #1000tekoa kerää yhteen hyvää tekeviä yrityksiä ja ihmisiä jakamaan konkreettista apua sitä tarvitseville ihmisille 25. marraskuuta 2023 Helsingin Kaapelitehtaalla. DS Smith osallistuu tapahtumaan lahjoittamalla suunnittelemansa ja valmistamansa pahvipakkaukset, joissa avuntarve voidaan sitä tarvitsevien koteihin kantaa.
Artekin tuolipakkauksen suunnittelusta palkinto Tampereelle4.9.2023 07:23:00 EEST | Tiedote
DS Smithin Tampereen tehtaalla pakkaussuunnittelussa työskentelevä kokenut suunnittelija Jyrki Valkama on jälleen saavuttanut palkinnon pohjoismaisessa ScanStar -pakkaussuunnittelukilpailussa. DS Smithin suunnittelutiimissä työskentelevän Jyrki Valkaman tekemä pakkaussuunnittelu on näin ollen palkittu kilpailussa jo kolmatta kertaa vuoden 2019 jälkeen, koko tiimin tuodessa menestystä Suomeen puolestaan kuudetta kerran peräkkäin. DS Smith sai samaisesta kilpailusta myös kaksi muuta palkintoa, yhden Ruotsiin ja yhden Tanskaan.
DS Smithin pakkausratkaisut esillä Lepaalla 17.-19.8.2023 – hyvä pakkaus viestii tuotteesta, brändistä ja arvoista14.8.2023 10:15:00 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme