BusinessRakentamo

Miksi mediatiedotteita kannattaa tehdä?

Jaa
Tiedotteita tehdään siksi, että yritykset saavat relevanttia medianäkyvyyttä hyvällä hyötysuhteella. Ennen kuin tiedote päätyy julkisuuteen, sillä täytyy olla tietynlaisia ominaisuuksia, mutta millaisia?
Lehdistötiedotteen ja somen yhteisnäkyvyys voi olla parhaimmillaan varsin massiivista.
Lehdistötiedotteen ja somen yhteisnäkyvyys voi olla parhaimmillaan varsin massiivista.

Millaiset tiedotteet päätyvät medioihin?
- Lyhyesti voisi sanoa, että sellaiset, joissa on uutisarvoa. Edellyttäen, että ne on tehty journalistisin perustein, jotta toimitus voi ne julkaista sellaisenaan. Editoimiseen ei ole välttämättä intressejä eikä aikaa, sanoo Anna Lampinen Omatoimittaja.fi toimitusjohtaja.

Hän on pitkän linjan toimittaja, joka on tehnyt viimeiset kymmen vuotta markkinointiviestintää erikoistuen artikkelimuotoisiin tiedotteisiin. Lampinen myös kouluttaa viestintäasioissa.

Miten ylittää julkaisukynnys?

Minkälaisista asioista kannattaa tiedottaa?
- Uutiset kiinnostavat aina, varsinkin jos niihin yhdistyy vielä ajankohtaisuus, ilmiö ja paikallisuus. Mitä useampi vetovoimatekijä tiedotteessa on, sen todennäköisempää, että tiedote päätyy medioihin, selvittää Lampinen.

Hän lisää, että silläkin on merkitystä koska tiedote julkaistaan. Ajankohta, kellonaika ja muu uutispäivän anti, niilläkin on merkitystä julkaisuhalukkuuteen.

Asiakkaan hyöty

Tiedotteiden tuotos/panos-suhdetta voidaan pitää yleensä melko hyvänä. Tiedotteita luetaan eri lailla kuin mainoksia. Ne koetaan uskottavina, vaikka ne ovat yritysten maksamia. Niitä ei kuitenkaan pidä sotkea advertoriaaleihin, jotka ovat artikkelimuotoisia mainoksia. Ne erottaa esimerkiksi maininnoilla: ”ilmoitus” tai ”kaupallinen yhteistyö”.

- Kaupallisessa mielessä tiedotteiden tekemisen päämäärä on tehdä asiakkaasta asiantuntija ja luoda hänen yritykselleen tunnettuutta, kertoo Lampinen.

Jos potentiaalinen asiakas ei tiedä yrityksesi tuotteista tai palveluista, on ostaminen mahdotonta, siksi tarvitaan näkyvyyttä myös somessa. Lehdistötiedotteen ja somen yhteisnäkyvyys voi olla parhaimmillaan varsin massiivista.

Tiedotteiden sisältö kannattaa hyödyntää somessa, uutiskirjeissä kuin muussakin markkinoinnissa. Tämä tietenkin edellyttää jonkinlaista viestintäsuunnitelmaa, joka on hyvä tehdä vuosikelloperiaatteella.

Koulutusta maaliskuussa

Omatoimittaja.fi on yksi BusinessRakentamon asiantuntijayritys. 11.3.2022 klo 13-14 Omatoimittaja.fi ja digimarkkinointiin erikoistunut Someleontti järjestävät yhdessä ”Miksi mediatiedotteita kannattaa tehdä?” -webinaarin. Se on maksuton.

- Mediatiedotteilla on saatu hyviä tuloksia: lehtihaastatteluja, radiohaastatteluja sekä näkyvyyttä lehdistössä. Kuitenkin mediatiedotteen hyödyntämisen mahdollisuudet ovat paljon laajemmat ja niitä tulisi hyödyntää myös yrityksen muissa kanavissa tehokkaasti. Silloin kun yritys on mukana rakentamassa jotain kiinnostavaa, uutta tai yhteiskunnallisesti merkittävää tai toimii ajankohtaisessa tilanteessa poikkeuksellisella tavalla, kannattaa asia tehdä näkyväksi suurelle yleisölle. Mediatiedotteet on perinteisesti mielletty suurten yritysten viestintätyökaluna, mutta me BusinessRakentamossa haluamme tuoda myös pienyrittäjien viestit paremmin esiin ja näkyviin", sanoo somemarkkinoinnin kouluttaja ja BusinessRakentamon viestintäpäällikkö Sanya Saarinen. 

Koulutuksessa myös keskustellaan ja ideoidaan yhdessä, mikä voisi olla seuraavan mediatiedotteen aihe?

Ilmoittautuminen verkkokoulutukseen tästä.

Koulutus on kaksiosainen. Ensimmäinen maksuton weninaari on 11.3 klo 13.00-14.00. Varsinainen etätyöpaja järjestetään 25.3.2022 klo 9.00-11.00. Hinta on 25 euroa/hlö, johon voi ilmoittautua 11.3. webinaarissa.

Lisätietoja: 
Anne Lampinen, Omatoimittaja.fi
040-595 0405

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

BusinessRakentamo

Antti Leijala
Toiminnanjohtaja
0400 398 985
antti.leijala@businessrakentamo.fi

Sanya Saarinen
Luova markkinointi- ja viestintäjohtaja sekä koulutuspäällikkö
050 439 6710
sanya.saarinen@businessrakentamo.fi

Sanya SaarinenLuova markkinointijohtaja sekä viestintä- ja koulutuspäällikkö

Vastaa BusinessRakentamon viestinnästä sekä yrittäjyyskoulutusten organisoinnista. Somemarkkinoinnin asiantuntija, joka kouluttaa pienyrittäjiä hyödyntämään digitaalisia kanavia uusasiakashankinnassa ja myynnin tehostamisessa. Yksi BusinessRakentamon perustajajäsenistä.

Puh:050 439 6710sanya.saarinen@businessrakentamo.fihttps://www.businessrakentamo.fi/blogi/

Kuvat

Lehdistötiedotteen ja somen yhteisnäkyvyys voi olla parhaimmillaan varsin massiivista.
Lehdistötiedotteen ja somen yhteisnäkyvyys voi olla parhaimmillaan varsin massiivista.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

BusinessRakentamo
Juuritie 7 (2. krs)
03100 Nummela

https://www.businessrakentamo.fi/

Enemmän kuin neuvoja. Ratkaisuja.

BusinessRakentamo on Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö. Olemme yrittäjän asiantunteva ja palveleva kumppani toiminnan kehittämiseen. Laajan asiantuntijaverkostomme erityisosaamista ovat yrityskehitys, rahoitusneuvonta sekä brändin, viestinnän ja myynnin kehittäminen.

Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.

Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.

***

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo

#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote

Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.

BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.

UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye