Miksi metsänomistajat eivät lannoita metsiään? – uusi hanke selvittää syyt ja ehdottaa vastuullisia toimintamalleja

Metsälannoitusta käytetään Suomessa nykyään vähän, vaikka sen avulla voitaisiin saavuttaa nopeita ja kiistattomia ilmastohyötyjä. Vastuullisella metsälannoituksella ilmastohyötyjä -hankkeella selvitetään, miten metsälannoitusta voitaisiin lisätä erityisesti yksityismetsissä.

Metsälannoitus on nopea ja tehokas keino lisätä metsien kasvua ja vahvistaa hiilinieluja. Hyvin kasvava metsä on vahva työkalu ilmastonmuutoksen torjunnassa. Lisäksi lannoitus on metsänomistajan näkökulmasta erittäin kannattava sijoitus tulevaisuuden hakkuutulojen kasvattamiseksi. Tästä huolimatta metsälannoituspinta-alat ovat pitkään olleet vaatimattomat, vain noin 60 000 hehtaaria vuodessa, mikä on noin neljännes huippuvuosien tasosta.

Vastuullisella metsälannoituksella ilmastohyötyjä (VaMeLa) -hankkeen tavoitteena on selvittää esteet, jotka rajoittavat lannoituksen käyttöä Suomen yksityismetsissä. Valtio ja suurmetsänomistajat ovat olleet yksityis- ja pienmetsänomistajia aktiivisempia lannoitustoiminnassa.

– Yksityismetsillä on iso rooli hiilen sidonnassa. Siksi on tärkeää löytää keinoja, joilla metsälannoitusta ja sen hyväksyttävyyttä saataisiin lisättyä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Matti Virkkunen VTT:stä.

Metsälannoituksella edistetään ilmastokestävää metsien hoitoa ja käyttöä

Hanke edistää Hiilineutraali Suomi 2035 -tavoitteen saavuttamista edistämällä ilmastokestävää metsien hoitoa ja käyttöä. Tavoitteena on kartoittaa keinovalikoimaa ja kehityspolkuja lannoituspinta-alojen kasvattamiseen.

Lannoitteiden kestävyys ja ympäristöystävällisyys ovat oleellinen asia metsälannoituksen lisäämisen ja hyväksyttävyyden tavoittelussa. Ympäristö- ja ilmastovaikutusten arvioimiseksi hankkeessa tehdään elinkaariarviointi tuhkan ja kierrätysravinteiden käytölle. Lisäksi selvitetään mineraalilannoitteiden ja typpipitoisten kiertotalous- ja tuhkalannoitteiden käyttökelpoisuutta ja saatavuutta.

Metsänomistajille tuotetaan viestintämateriaalia lannoituksen ympäristövaikutuksista ja hyödyistä puuston kasvuun ja metsien hiilensidontaan. Lisäksi metsäammattilaisille tarkoitettuun verkkopalveluun kerätään koulutusaineistoja ja taustatietoa.

Hanketta koordinoi Teknologian tutkimuskeskus VTT. Muut toteuttajat ovat Tapio ja Luonnonvarakeskus. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta, jolla pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden sekä muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja -varastoja. Hanke toteutetaan vuosina 2021–2023.

Matti Virkkunen, VTT, matti.virkkunen@vtt.fi, 040 545 1743
Tommi Tenhola, Tapio, tommi.tenhola@tapio.fi, 0400 981 652
Jari Hynynen, Luonnonvarakeskus, jari.hynynen@luke.fi, 029 532 2350
Hannu Salminen, Luonnonvarakeskus, hannu.salminen@luke.fi, 029 532 5330

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä13.9.2021 07:23:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon20.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.

Uudessa hankkeessa kehitetään verkkopalveluita metsää omistaville kuolinpesille, yhtymille ja yhteismetsille17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tapio, Suomen metsäkeskus ja Maanmittauslaitos ovat käynnistäneet Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hankkeen, jossa edistetään yhteismetsien sekä metsää omistavien kuolinpesien ja yhtymien sujuvaa hallintoa ja päätöksentekoa. Hankkeessa tuotetaan uusia verkkopalveluita, jotka tuovat konkreettista ja helposti käyttöönotettavaa apua metsänomistusjärjestelyihin, kannattavan metsätalouden harjoittamiseen ja yhteismetsien laajenemiseen.