Miksi suomalaiset ovat onnellisia? Miksi valta turmelee? Miksi markkinat toimivat? – Uutuuskirja vastaa muun muassa näihin kysymyksiin!

Onnellisuusprofessori Markku Ojanen pohtii kirjasarjansa ensimmäisessä osassa erilaisia yhteiskuntaan, kulttuuriin ja politiikkaan liittyviä kysymyksiä.

”Miksi? – Onnellisuusprofessori pohtii suuria kysymyksiä. Osa 1: Yhteiskunta, kulttuuri ja politiikka” (Basam Books 2021)

Elämän ymmärrys ja turvallisuus ovat ihmisen selviytymisen ja hyvinvoinnin kulmakiviä. Ymmärryksen puute tuottaa avuttomuutta ja turvattomuus pelkoa. Kun emme ymmärrä tai kun elämä on turvatonta, kysymme: miksi?

Meitä ahdistaa ja suututtaa, jos emme saa kysymyksiimme vastauksia. Lopullisia ja täydellisiä vastauksia emme koskaan saa, mutta tutkimalla ja pohtimalla saamme kuitenkin niin tyydyttäviä vastauksia, että niiden kanssa pystyy elämään.

Tällaisia vastauksia kohti pyrkii onnellisuusprofessori Markku Ojanen Miksi-kirjasarjansa ensimmäisessä osassa Miksi? – Onnellisuusprofessori pohtii suuria kysymyksiä. Osa 1: Yhteiskunta, kulttuuri ja politiikka (Basam Books 2021).

Kirjassa esitetyt kysymykset liittyvät yhteiskuntaan, kulttuuriin ja politiikkaan: Miksi suomalaiset ovat onnellisia? Miksi valta turmelee? Miksi Trump voitti? Miksi rikkaat haluavat lisää rahaa? Miksi suosimme ekstroverttejä? Miksi markkinat toimivat?

”Tässä kirjassa on 99 ajankohtaista kysymystä yhteiskunnasta, kulttuurista ja politiikasta. Parhaimmillaan vastaukseni saavat sinut pohtimaan antamiani vastauksia ja laatimaan omia vastauksia.”

Markku Ojanen (s. 1944) on psykologian emeritusprofessori, joka tunnetaan erityisesti onnellisuutta käsittelevästä tutkimuksestaan. Ojanen on julkaissut 37 tietokirjaa.

Muuttuvassa työelämässä on ensisijaisen tärkeää hankkia uusia taitoja ja päivittää omaa osaamista – uutuuskirja kertoo, miten onnistut tässä!12.10.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Työelämän murroksesta juontuvat taitotarpeet ovat suosittu aihe julkisessa keskustelussa. Harvoin kuitenkaan kerrotaan, miten yksittäinen ihminen pärjää työelämän myllerryksessä, tai, miten hän voisi kehittää osaamistaan. Sanna Eulenberger puuttuu tähän epäkohtaan uudessa kirjassansa ”Vapaalla tyylillä taitajaksi”.