Miksi työttömyyden hoitaminen on Suomessa niin hankalaa? Porissa ruodittiin ratkaisua sitkeään työttömyyteen

Työttömyyden hoidossa on lähdettävä onnellisemmista ihmisistä, ei järjestelmän tarpeista, totesivat keskustelijat. SuomiAreenassa käydyssä paneelissa korostui myös se, että työttömyyteen liittyvää häpeää on purettava.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n torstaina 14.7. järjestämässä keskustelutilaisuudessa ”Sitkeä työttömyys tarvitsee ketteriä ratkaisuja” puheenvuoroja käyttivät keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi, konsultti ja tutkija Mikko Leskelä, YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen sekä hallituksen puheenjohtaja Mikko-Pekka Hanski.

Tilaisuuden lähtökohtana oli havainto siitä, että suomalainen työttömyys on herkkää ja sitkeää. Keskeisiin verrokkimaihin, kuten pohjoismaihin ja Saksaan nähden maamme työttömyys nousee taantumassa nopeasti ja laskee talouden kasvaessa verrattain hitaasti. Korkea pohjatyöttömyys on hiljalleen hiipinyt pysyväksi osaksi suomalaista yhteiskuntaa, eikä edes työvoimapula tunnu ratkaisevan sitkeästi korkeaa työttömyyttä.

Onnellinen ihminen pystyy rohkeisiin ratkaisuihin

Keskustelussa sukellettiin euroja ja tilastoja syvemmälle, ja puhe kääntyi optimismiin ja onnellisuuteen rohkeiden ratkaisujen mahdollistajana. Työttömän on voitava uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa, paneeli totesi.

”Työttömyyteen liittyvän stigman pienentäminen olisi radikaali ratkaisu. Meidän pitää saada työttömät ihmiset tuntemaan itsensä mukavammaksi, ei epämukavammaksi”, totesi konsultti ja tutkija Mikko Leskelä.

”Työttömyydessä on tuhat tarinaa. Tarvitaan sellaisia ratkaisuja, joilla saadaan yhä useammasta työkykyisiä. Meillä on paljon mielenterveysongelmia, jotka ovat monen työkyvyttömyyden taustalla”, sanoi keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi.

”Onko palvelu rakennettu niin, että se palvelee ihmistä, vai palveleeko se yhteiskuntaa? Varmasti työttömienkin palveluissa on monenlaisia systeemitason jäykkyyksiä. Tavoitteena pitäisi olla onnellisempi ihminen, joka pystyisi toimimaan rohkeasti ja joustavasti”, kommentoi YTK:n hallituksen puheenjohtaja Mikko-Pekka Hanski.

”Onnellinen ihminen on tavoite, johon on hirveän helppo yhtyä. Tehdään mieluummin uudistuksia pienin askelin. Työn ja työttömyysturvan joustavampi yhdistäminen olisi hyvä pieni askel kohti onnellisempia ihmisiä”, totesi YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Työttömyyskassat voisivat kantaa kortensa kekoon

Keskustelussa myös verrattiin työttömyysturvaa eläkejärjestelmään. Eläkeyhtiöt saavat tarjota työkykypalveluita asiakkailleen, mutta vastaavasti työttömyyskassoilla ei tällä hetkellä ole oikeutta tarjota jäsenilleen työllistymistä edistäviä palveluita.

”Työttömyyskassa ei saa auttaa työttömiä työllistymään. Laki kieltää sen. Kassojen oikeus tarjota työllisyyspalveluita auttaisi niin asiakasta kuin koko yhteiskuntaakin”, Auli Hänninen summasi.

Keskustelun tallenne on katsottavissa täältä: https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-33001006/sitkea-tyottomyys-tarvitsee-ketteria-ratkaisuja-1624139

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa.