Miljoonaa euroa uusiin liikkumisratkaisuihin – HSL käynnistää IdeaLab-kilpailun

HSL etsii kilpailulla liikkumisen vaihtoehtoja, joita pilotoidaan yhteistyössä yritysten kanssa seuraavan kahden vuoden aikana. Uudet innovatiiviset liikkumispalvelut täydentävät nykyistä joukkoliikennettä. Tavoitteena on myös liikenteen päästöjen vähentäminen.

HSL perustaa avoimen kilpailun innovatiivisille liikkumisratkaisuille. Tänä kesänä käynnistyvän IdeaLab-kilpailun parhaat ehdotukset pilotoidaan HSL-alueella seuraavan kahden vuoden aikana.

”Etsimme palveluita, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää ja ovat kestäviä niin taloudellisesti kuin ympäristön kannalta. Erityisesti haemme ehdotuksia, jotka täydentävät HSL:n nykyisiä palveluita. Ratkaisut voivat liittyä kestävän liikkumisen palveluihin tai leikata ilmastopäästöjä esimerkiksi vähentämällä liikkumistarvetta”, sanoo kilpailua vetävä HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL tarjoaa kilpailuun miljoona euroa kehitysrahaa seuraavan kahden vuoden aikana.

”Liikkumisen murros, digitalisaatio ja palveluistuminen kasvattavat liikkumispalveluiden ja niitä tukevien palveluiden kysyntää. Myös tarjonta kasvaa. Meidän tehtävämme on tarjota houkuttelevaa ja tehokasta joukkoliikennettä HSL-alueella. Kestävän liikkumisen edistämiseksi haluamme tehdä aktiivista yhteistyötä markkinoilla toimivien yritysten ja muiden organisaatioiden kanssa”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo.

Haettavat ratkaisut voivat liittyä esimerkiksi kimppakyyteihin, haja-asutusalueiden liikkumisratkaisuihin, ostosten kuljetuksiin, harrastuskuljetuksiin, liikkumistarvetta vähentäviin ratkaisuihin tai olla myös jotakin aivan uutta.

Voittajat valitsee asiantuntijatuomaristo, jossa on edustajia HSL:stä ja sen jäsenkunnista sekä muita liikkumisen asiantuntijoita.

”Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista. Uskomme, että uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa”, Mari Flink sanoo.

HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink, puhelin 040 715 0440
HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, puhelin 044 055 7903

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.