Millainen on hyvä vuokrailmoitus?

Hyvällä vuokrailmoituksella vuokranantaja voi erottua asunnollaan vuokramarkkinoilla. Erityisesti poikkeusolojen aikana hyvän vuokrailmoituksen sekä vuokrausprosessissa hyödynnettävien digitaalisten työkalujen merkitykset korostuvat. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Minni Yli-Olli kertoo, millaisella vuokrailmoituksella vuokranantaja voi erottua kiristyvässä kilpailussakin.

Hurmaa kuvilla, vakuuta pohjatiedoilla

Hyvän vuokrailmoituksen tunnistaa laadukkaista kuvista. Kuvat luovat ensivaikutelman asunnosta. Hyviin kuviin käytetyt eurot maksavat itsensä yleensä takaisin vuokrauksen helpottuessa.

Kuvien lisäksi hyvässä vuokrailmoituksessa tulisi mainita asunnon tiedot, kuten sijainti, koko ja kunto. Pohjapiirros on tärkeä apuväline, kun vuokralainen sommittelee mielessään huonekaluja paikoilleen. Lisäksi ilmoituksessa kannattaa mainita asunnon muut ominaisuudet, esimerkiksi onko asunnossa parveketta ja sisältyykö asuntoon astianpesukone tai varastotila.

Mitä maksaa ja onko rajoituksia?

Vuokra ja mahdolliset muut maksut, kuten vesimaksu ja vakuus, tulee ilmoittaa selkeästi. Vuokrailmoituksessa olisi hyvä ilmoittaa myös vuokrasopimukseen liittyviä ehtoja, kuten saako asuntoon tuoda lemmikkejä ja mahdollinen tupakointikielto.

Luoko ilmoitus mielikuvan viihtyisästä kodista?

Vuokrailmoituksen toimivuutta voi testata miettimällä, voisiko kuvitella itsensä asumassa tässä kodissa. Vuokrailmoitusta kannattaa yrittää miettiä vuokralaisen näkökulmasta - mitkä tekijät tekevät asunnosta kiinnostavan vuokralaisen kannalta. Asuntoon liittyviä etuja kannattaa korostaa, esimerkiksi mahdollista autopaikkaa sekä liikenneyhteyksiä.

Mitä tarkemmin tietoja vuokrattavasta kohteesta kertoo vuokrailmoituksessa, sitä sujuvampaa on löytää juuri tässä kodissa viihtyvä asukas. Tämä kannattaa pitää ohjenuorana mielessä vuokrailmoitusta tehtäessä.

Videot ja etänäyttöjen järjestäminen helpottavat vuokraamista poikkeusaikana

Vuokrailmoitukseen voi ottaa mukaan videon asunnosta tai järjestää asunnon etänäyttöjä videoyhteyden avulla. Vuokrauksen etäprosessissakin on hyvä huomioida vuorovaikutus vuokralaisen kanssa. Perinteisen asuntonäytön sijaan vuokralaisehdokkaita voi haastatella puhelimitse tai videoyhteyden avulla.

Löytyikö match? Digitaaliset työkalut sujuvoittavat vuokrasuhdetta myös jatkossa

Kun vuokrailmoituksen ja asuntonäytön pohjalta vuokralainen ja koti löytävät toisensa, on prosessi vasta alussa. Myös vuokrausprosessin edetessä voi hyödyntää digitaalisia välineitä. Ennen vuokrasopimuksen tekemistä voi tarkistaa vuokralaisen luottotiedot netissä. Vuokrasopimuksen allekirjoittaminen onnistuu puolestaan digitaalisesti sähköisen allekirjoituksen avulla. Kun sopiva vuokralainen on löytynyt ja vuokrasopimus on allekirjoitettu, on vuokrausprosessia mahdollista jatkaa etänä. Esimerkiksi avainten noutoon ja muuttotarkastuksen tekoon löytyy erilaisia palveluja.

Vuokrausprosessissa on hyvä pohtia digitaalisten välineiden käyttämistä. Vuokrauksen voi tehdä alkuun vaikka osittain digitaalisesti, jos koko prosessia ei halua suorittaa etänä. Lisäksi olisi hyvä huomioida myös vuokralaisen toiveet erilaisia vaihtoehtoja suunniteltaessa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.