Software Finland ry

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.

Muistutuskutsu medialle 27.2.2018

Luovuus. Ongelmanratkaisu. Naisten voima.

#Mimmitkoodaa on ainutlaatuinen kampanja niin mimmien itsensä kuin koko Suomen puolesta. Naisten luovuus, kyky ratkaista ongelmia ja naisten voima ylipäänsä on lähdössä liikkeelle.

”Ohjelmistoala tarvitsee heti tuhansia osaajia lisää ja tulevaisuudessa osaajien tarve vain kasvaa. Tällä hetkellä alan työntekijöistä naisia on vain 20 prosenttia, mikä on Suomelle suuri menetys”, harmittelee Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Monet naiset ovat kiinnostuneita mutta kokevat, etteivät ole saaneet riittävästi kannustusta ohjelmistoalalle siirtymiseen. Olemme nyt päättäväisesti muuttamassa vanhentuneita roolimalleja ja kulttuuria. Alan yritykset ovat ottaneet tässä upeasti vahvan roolin”, iloitsee Roiha.

Kiitokset mimmeille itselleen!

”Erityiskiitos kuuluu Vlada Laukkoselle, jonka mahtavasta aloitteellisuudesta ja päättäväisyydestä on kummunnut pitkälti jo lähes 1500 naisen Facebook-ryhmä Ompeluseura LevelUP Koodarit. Vladan työn ansiosta pääsemme nyt liikkeelle satojen mahtavien mimmien voimin”, kiittää Roiha.

Mukana yhteistyön ensimmäisessä aallossa ovat 2NS, Ambientia, Codemate, IBM, IWA, Microsoft, Valu Digital ja Wunder. Ohjelmistoyrittäjät ry tarjoaa näiden jäsenyritystensä kanssa sarjan koulutuksia alasta kiinnostuneille naisille. Kiinnostus koulutuksiin on ollut huima. Mimmejä on tulossa jonoiksi asti ja uusia yrityksiä ilmoittautuu koko ajan mukaan seuraavaan aaltoon.

Vanhalla salin täyttää yli 300 ohjelmistoalasta kiinnostunutta naista. Illan aikana mimmit mm. kertovat tarinoitaan ja yritykset kertovat, mitä mimmeille on tarjolla. Suuren suosion vuoksi Vanhan tilaisuutta seurataan livestreamin välityksellä myös oheistilaisuuksissa Tampereella ja Turussa.

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan #Mimmitkoodaa -tapahtumasarjan käynnistystä:

Keskiviikkona 28.2.2018 kello 17:30 – 21:00

17:30 ovet aukeavat: Vanha Ylioppilastalo, Mannerheimintie 3, Helsinki

18:00 – 19:30 Ohjelma:

* Vlada Laukkonen, Ompeluseura LevelUP Koodarit

& Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry

* Taina Sipilä, Dear Lucy, Sympa - Monipuoliset työtehtävät alalla

* Natanael Sinisalo, Valu Digital - Ammatillinen itsetunto

* Mimmien tarinoita - miten päädytty alalle

* Milja Köpsi, Ohjelmistoyrittäjät ry - Mimmit koodaa -koulutusten esittely: Iltasatu kapinallisille tytöille

19:30 –  21:00 Verkottuminen ja tutustuminen koulutuksiin

Tilaisuuden järjestää Ohjelmistoyrittäjät ry. Sydämellisesti tervetuloa #Mimmitkoodaa -launchiin!

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Median ilmoittautuminen:

Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

#mimmitkoodaa

Software Finland ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Software Finland ry

Suomen SaaS-bisnes kasvaa ”vain” sadoilla miljoonilla – ”Menestyksen salaisuus löytyy siitä, miten yritys asiakkaat verkossa kohtaa”14.12.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus löytää yhden kiistattoman menestystekijän Suomen 100 suurimman SaaS-yrityksen (Software as a Service) taustalta. ”Tulokset ovat selkeät: Kasvun ja digitaalisen asiakaskokemuksen välillä on suora ja vahva yhteys”, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut Mika Heikinheimo. ”SaaS-bisnes kasvaa keskimäärin 20 prosenttia, mutta kasvua maailmalle tavoitellaan silti aivan liian vähän. Potentiaali olisi paljon parempaan”, tulkitsee ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Eikö eduskunnassa tajuta, että digivallankumous on yritysvetoinen? Ohjelmistoalan väistyvä puheenjohtaja vaatii alan parempaa kuulemista5.12.2023 12:40:53 EET | Tiedote

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finlandin pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Walkama peräänkuuluttaa alan parempaa kuulemista yhteiskunnan keskeisissä ratkaisuissa. ”Suomen ja koko maailman ongelmat ratkaistaan pitkälti juuri ohjelmistovetoisilla teknologioilla, joita kehittävät etenkin yritykset. Silti eduskunnasta ei ole kutsuja valiokuntiin kuulunut, vaikka jäsenyrityksemme ovat monissa suurissa kysymyksissä avainasemassa”, ihmettelee puheenjohtajuudesta tänään luopunut Walkama.

”Maailma tarvitsee esikuvia” – Suomen ohjelmistoalan ensimmäinen naispuheenjohtaja Taija Engman tavoittelee alalle vientiloikkaa5.12.2023 09:30:22 EET | Tiedote

Suomen ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry on valinnut puheenjohtajakseen monin tavoin ansioituneen Taija Engmanin. Engman on mm. nostanut perustamansa SaaS-(Software as a Service) yrityksen Good Sign Oy:n kansainväliseksi kasvuyritykseksi ja vaikuttanut aktiivisesti ohjelmistoalan hyväksi. ”Tietotekniikka on jo nyt Suomen 4. suurin vientiala ja valtava potentiaali viennin kasvulle – siinä on painopisteeni”, linjaa Engman. ”Taija on loistava esikuva alalle, joka tarvitsee naiset mukaan”, kiteyttää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Tekoälyn käyttöönotto huikean nopeaa” – 80 % ohjelmistoyrityksistä kasvaa: ”Softafirma, joka ei käytä AI:ta, on pian entinen softafirma”17.11.2023 08:50:12 EET | Tiedote

Kun muu talous yskähtelee taantuman kourissa, 80 prosenttia ohjelmistoyrityksistä ennakoi kasvua. ”Katsomme optimistisesti tulevaisuuteen, yritysten kasvuluvut ovat pysyneet miltei ennallaan”, taustoittaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta Sykemittari-tutkimusta. Roihan mukaan merkittävä rooli on erilaisilla tekoälysovelluksilla, joita käyttää ohjelmistoyrityksistä jo lähes neljä viidestä. ”Tekoälyn hyödyntäminen korreloi selvästi nopean kasvun kanssa”, valottaa Roiha alan tilannetta.

”Heistä kuullaan vielä” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Jukka Rantalan Cadmaticille ennakoidaan suurta tulevaisuutta: Asiakkaita jo 60 maassa9.11.2023 17:47:46 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2023 on Jukka Rantala, Cadmatic Oy:n pitkäaikainen toimitusjohtaja ja kansainvälisen kasvun luoja. ”Cadmatic on ponnistanut tulorahoituksella hienoon kasvuun, joka on tuonut jo 6000 asiakasta 60 maassa”, tiivistää ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. ”Riskinottomme on onnistunut, sillä 3D cad-suunnittelun maailmaan ei ole helppo tulla. Palkinnosta suuri ansio kuuluu upealle tiimillemme”, kiittää palkittu Jukka Rantala itse.