#Mimmitkoodaa pistää hyvän kiertämään!

Huimasti kasvanut #Mimmitkoodaa siirtää menestyksensä hedelmät eteenpäin. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa pyörittävä Ohjelmisto- ja e-business ry jakaa rahaa lasten koodaukseen ja vauhdittaa mimmien koodausta uusilla tietokoneilla.

Koodikerho innostaa lapsia kuten (vasemmalta) Tommi, Sofiia, Tuomas ja Joona koodaamaan. Mukana iloisissa tunnelmissa ovat myös Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (vasemmalla) ja tämän koodikerhon vetäjä Jukka Miettinen Nitor Oy:sta (keskellä). Kuva: Rasmus Roiha

Lehdistötiedote 5.6.2019

#Mimmitkoodaa on vahvassa myötätuulessa, niin toiminnan laajuuden kuin sen arvostuksenkin suhteen. Keväällä plakkariin helähti Vuoden Mesoaja -palkinto Messukeskuksessa. Ohjelmisto- ja e-business ry:n Rasmus Roiha ja #Mimmitkoodaa-ohjelman Milja Köpsi pokkasivat ylpeinä myös 3000 euron rahapalkinnon tilaisuudessa.

”Nyt on aika laittaa hyvä kiertämään. Lahjoitamme Mesoaja- palkintosumman lasten koodausta edistävän Koodikerhon toiminnan tukemiseen. Koodikerhon toiminta innostaa yli yhdeksänvuotiaat tenavat kokeilemaan koodikieltä hauskoilla tavoilla ja esimerkeillä. On äärimmäisen tärkeää, että lapset tutustuvat koodauksen maailmaan ja se onnistuu siten, että toiminta on hauskaa ja innostavaa”, toteaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Hauskuuden lisäksi on Koodikerhon toiminta myös todella tarpeen: ohjelmistoalalla on huutava työvoimapula! Me uskomme, että kirjoittamisen ja laskemisen rinnalla lasten tulisi oppia myös koodikieltä. Emme me tosin ammattikoodaajia kouluta vaan annamme lapsille mahdollisuuden päästä ymmärtämään koodauksen maailmaa mukavan toiminnan ohessa. Käykää ihmeessä muutkin katsomassa sivuiltamme kuinka helppoa Koodikerhon tukeminen on!”, ilahtuu Timo Väliharju, Koodikerhon toiminnanjohtaja.

”Mimmien menestys sen kun jatkuu! Tästä on hyvä vähän mesotakin, sillä #Mimmitkoodaa-ohjelmaan liittyi viime vuonna noin 4000 mimmiä, joista 1000 osallistui koulutukseen. Nyt laitamme palkintorahat nuorille. Mimmit sai myös Microsoftilta koneita. Pistämme nekin kiertämään”, intoilee Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Yksittäiset Mimmit saavat käyttöönsä Microsoftin lahjoittamat 10 kappaletta koodaukseen soveltuvaa konetta. Lahjoitus on merkittävä Mimmien toiminnalle.

”Ei ollut ollenkaan vaikeaa päättää kenelle koneet lahjoitettaisiin. Saimme paljon hyviä hakemuksia ja oli hienoa saada antaa nämä koneet eteenpäin tarvitseville. Myös rauta- ja softapuolen tarve on kova. Mimmit ovat valtavan innoissaan”, iloitsee Milja Köpsi, joka samalla kiittää Microsoftin lisäksi muita keväällä 2019 #mimmikoodaa-ohjelmassa mukana olleita yrityksiä: Oracle, Anders, Elisa ja Twig the Code.

Koodikoulun lisäksi #mimmitkoodaa-ohjelma on muutenkin laajentunut uusille urille. Perinteisen ohjelman kylkeen luotiin talvella 2019 #mimmitkoodaa GAMES, jonka myötä uusiksi kumppaneiksi ja työpajoja järjestämään on saatu maailman parhaita pelitaloja: Next Games, Random Potion, Supercell ja Seriously.

”Aloitustason työpajat eivät vaadi mitään aiempaa koodauskokemusta, joten kaikki koodaamisesta kiinnostuneet naiset ovat tervetulleita ohjelmaan. Tsekkaa maksuttomat työpajat nettisivuilta ja tule rohkeasti mukaan!” Köpsi kannustaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Timo Väliharju, Koodikerhon toiminnanjohtaja, COSS ry, 050 330 3339, info@koodikerho.fi

Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”23.10.2019 14:00:00 EESTTiedote

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle13.9.2019 09:48:06 EESTTiedote

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu

Mediakutsu: #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti23.8.2019 12:30:57 EESTTiedote