#Mimmitkoodaa pistää hyvän kiertämään!

Huimasti kasvanut #Mimmitkoodaa siirtää menestyksensä hedelmät eteenpäin. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa pyörittävä Ohjelmisto- ja e-business ry jakaa rahaa lasten koodaukseen ja vauhdittaa mimmien koodausta uusilla tietokoneilla.

Koodikerho innostaa lapsia kuten (vasemmalta) Tommi, Sofiia, Tuomas ja Joona koodaamaan. Mukana iloisissa tunnelmissa ovat myös Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (vasemmalla) ja tämän koodikerhon vetäjä Jukka Miettinen Nitor Oy:sta (keskellä). Kuva: Rasmus Roiha

Lehdistötiedote 5.6.2019

#Mimmitkoodaa on vahvassa myötätuulessa, niin toiminnan laajuuden kuin sen arvostuksenkin suhteen. Keväällä plakkariin helähti Vuoden Mesoaja -palkinto Messukeskuksessa. Ohjelmisto- ja e-business ry:n Rasmus Roiha ja #Mimmitkoodaa-ohjelman Milja Köpsi pokkasivat ylpeinä myös 3000 euron rahapalkinnon tilaisuudessa.

”Nyt on aika laittaa hyvä kiertämään. Lahjoitamme Mesoaja- palkintosumman lasten koodausta edistävän Koodikerhon toiminnan tukemiseen. Koodikerhon toiminta innostaa yli yhdeksänvuotiaat tenavat kokeilemaan koodikieltä hauskoilla tavoilla ja esimerkeillä. On äärimmäisen tärkeää, että lapset tutustuvat koodauksen maailmaan ja se onnistuu siten, että toiminta on hauskaa ja innostavaa”, toteaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Hauskuuden lisäksi on Koodikerhon toiminta myös todella tarpeen: ohjelmistoalalla on huutava työvoimapula! Me uskomme, että kirjoittamisen ja laskemisen rinnalla lasten tulisi oppia myös koodikieltä. Emme me tosin ammattikoodaajia kouluta vaan annamme lapsille mahdollisuuden päästä ymmärtämään koodauksen maailmaa mukavan toiminnan ohessa. Käykää ihmeessä muutkin katsomassa sivuiltamme kuinka helppoa Koodikerhon tukeminen on!”, ilahtuu Timo Väliharju, Koodikerhon toiminnanjohtaja.

”Mimmien menestys sen kun jatkuu! Tästä on hyvä vähän mesotakin, sillä #Mimmitkoodaa-ohjelmaan liittyi viime vuonna noin 4000 mimmiä, joista 1000 osallistui koulutukseen. Nyt laitamme palkintorahat nuorille. Mimmit sai myös Microsoftilta koneita. Pistämme nekin kiertämään”, intoilee Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Yksittäiset Mimmit saavat käyttöönsä Microsoftin lahjoittamat 10 kappaletta koodaukseen soveltuvaa konetta. Lahjoitus on merkittävä Mimmien toiminnalle.

”Ei ollut ollenkaan vaikeaa päättää kenelle koneet lahjoitettaisiin. Saimme paljon hyviä hakemuksia ja oli hienoa saada antaa nämä koneet eteenpäin tarvitseville. Myös rauta- ja softapuolen tarve on kova. Mimmit ovat valtavan innoissaan”, iloitsee Milja Köpsi, joka samalla kiittää Microsoftin lisäksi muita keväällä 2019 #mimmikoodaa-ohjelmassa mukana olleita yrityksiä: Oracle, Anders, Elisa ja Twig the Code.

Koodikoulun lisäksi #mimmitkoodaa-ohjelma on muutenkin laajentunut uusille urille. Perinteisen ohjelman kylkeen luotiin talvella 2019 #mimmitkoodaa GAMES, jonka myötä uusiksi kumppaneiksi ja työpajoja järjestämään on saatu maailman parhaita pelitaloja: Next Games, Random Potion, Supercell ja Seriously.

”Aloitustason työpajat eivät vaadi mitään aiempaa koodauskokemusta, joten kaikki koodaamisesta kiinnostuneet naiset ovat tervetulleita ohjelmaan. Tsekkaa maksuttomat työpajat nettisivuilta ja tule rohkeasti mukaan!” Köpsi kannustaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Timo Väliharju, Koodikerhon toiminnanjohtaja, COSS ry, 050 330 3339, info@koodikerho.fi

#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”5.3.2019 18:16:48 EETTiedote

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30:00 EETTiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41:32 EETTiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07:55 EETTiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.