Ministeri Annika Saarikko suojelijaksi Kymi Libri -kirjamessuille

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko on Kymi Libri -kirjamessujen virallinen ministeritason suojelija. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee myös taloudellisesti pienen paikkakunnan suurta kulttuuriponnistusta.
Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko, kuva Lauri Heikkinen, valtioneuvoston kanslia

”Kymi Libri on mielestäni mitä parhain osoitus lähikulttuurista, jossa jokainen voi tuntea kuuluvansa joukkoon ja kokea yhteisöllisyyttä. Tuntea olevansa merkityksellinen. Yhdessä tekemiseen kuuluu myös talkootyö. Ilman talkoolaisten panosta moni kulttuuritapahtuma jäisi Suomessa toteuttamatta, eikä talkoilla puuhaamisen hyvää tekeviä vaikutuksia pidä väheksyä”, toteaa Saarikko.

Kaikki kirjamessut jouduttiin peruuttamaan vuonna 2020 ja keväällä 2021, ja puolitoista vuotta valmisteltu Myllykosken tapahtuma on ensimmäinen kulttuurityhjiön jälkeen. Saattaa olla, että koronapandemia muutti pysyvästi kirjamessujen konseptia: massatapahtumia vältetään ja hakeudutaan mieluummin pienempiin, tunnelmallisiin tapahtumiin, joissa voi olla myös ulkotiloissa.

Kymi Libriin OKM:n tuella palkattu messutuottaja Jarkko Ryynänen on kiitollinen sekä ministeriön tuesta että paikallisen yhteisön avuliaisuudesta. Kaiken epävarmuuden keskellä myös kirjailijoiden sitoutuminen on ollut liikuttavaa.

”Messujen avaajasta ja tähtivieraasta, jalkapallolegenda Atik Ismailista on tullut kirjamessujen kummisetä, jolle kaikki ehdotukset ja muutokset sopivat – Kymi Libri toteutetaan, tuli mikä tuli, ja luvassa on neljä hienoa kesäpäivää kirjallisuuden ja kulttuurin parissa!” sanoo Ryynänen.

Kymi Libri järjestetään Kouvolan Myllykoskella 22.–25.7.2021. Ennakkohaastatteluja ja ohjelmatietoja sivuilla kymi-libri.fi, lisätiedot info@kymi-libri.fi.

Kustantaja Tarja Tornaeus, tarja.tornaeus@reunalla.fi, puh. 0500 610 762
Kustannustoimittaja Toini Lehto, toini@reunalla.fi