Ministeri Mykkänen kansainvälisessä konferenssissa: Verokysymyksen tulisi olla kehitysyhteistyön keskiössä

Tänään Helsingissä alkanut kansainvälinen huipputapahtuma kokoaa asiantuntijoita etsimään ratkaisuja verovälttelyyn ja pääomapakoon. Tilaisuuden avannut ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen näki syytä laajentaa julkista maakohtaista raportointia.

Transparency`s Tipping Point -konferenssin avannut Kepan puheenjohtaja Pertti Majanen peräänkuulutti tilaisuuden osanottajilta innovatiivisia ratkaisuja ja konkreettista toimintaa laittoman pääomapaon torjumiseksi. Ministeri Mykkänen kulki samoilla linjoilla ja kehui rohkeiden toimittajien ja kansalaisjärjestöaktiivien esiin nostamien paljastusten olleen pitkälti syy viime vuosien positiiviselle kehitykselle verovälttelyn vähentämiseksi.

”Hyvinvointivaltioita on mahdotonta luoda, elleivät kehitysmaat saa nostettua veroastettaan nykyisestä 13 prosentista vähintään 20-30 prosenttiin”, totesi Mykkänen ja jatkoi, ”mikäli emme puutu verovälttelyyn, olemme todella menettäneet mahdollisuuden ratkaista vuosisatamme kehityskysymykset”.

Keskustelussa nostettiin esille, kuinka joka kerta, kun Googlea tai muita suuryrityksiä syytetään verovälttelystä, yritykset vetoavat siihen, että ne ovat noudattaneet lakia. Ongelma onkin itse lainsäädännössä. Verovälttelystä on tehtävä laitonta, sillä paremmat lait parantavat myös verokertymää, kuului useasta puheenvuorosta.

”Aggressiivinen verosuunnittelu vie niin kehitysmailta kuin Suomeltakin mahdollisuuksia kehittää koulutusta ja terveydenhoitoa. Tarvitaan lisää avoimuutta, valmiutta tiiviimpään kansainväliseen yhteistyöhön ja tehokkaampia lakeja”, kommentoi Kepan vero- ja yritysvastuuasiantuntija Lyydia Kilpi konferenssin tunnelmia.

Kehitysrahoituslaitosten kuten Finnfundin tulisi Mykkäsen mukaan johtaa esimerkillään. Tähän kuuluu hänen mukaansa sen varmistaminen, että yritykset, joihin kehitysrahoituslaitokset sijoittavat, maksavat veronsa reilusti. Mykkänen totesi myös puheenvuorossaan, että matalan tulotason mailla tulisi olla tasa-arvoinen asema kansainvälisessä veroyhteistyössä ja että maakohtaisen raportoinnin tulee koskea kaikkia maita.

Kepan ja maailman johtavan laittoman pääomapaon vastaisen verkoston Financial Transparency Coalitionin yhteistyössä järjestämä Transparency´s Tipping Point – konferenssi jatkuu vielä huomisen Marina Congress Centerissä Helsingissä. Kokoukseen osallistuu noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta.

Konferenssin kotisivut: https://financialtransparency.org/conferences/tipping-point/

Lyydia Kilpi, asiantuntija, Kepa ry lyydia.kilpi@kepa.fi p. 050 317 6738

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.