Ministeri Mykkänen kansainvälisessä konferenssissa: Verokysymyksen tulisi olla kehitysyhteistyön keskiössä

Tänään Helsingissä alkanut kansainvälinen huipputapahtuma kokoaa asiantuntijoita etsimään ratkaisuja verovälttelyyn ja pääomapakoon. Tilaisuuden avannut ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen näki syytä laajentaa julkista maakohtaista raportointia.

Transparency`s Tipping Point -konferenssin avannut Kepan puheenjohtaja Pertti Majanen peräänkuulutti tilaisuuden osanottajilta innovatiivisia ratkaisuja ja konkreettista toimintaa laittoman pääomapaon torjumiseksi. Ministeri Mykkänen kulki samoilla linjoilla ja kehui rohkeiden toimittajien ja kansalaisjärjestöaktiivien esiin nostamien paljastusten olleen pitkälti syy viime vuosien positiiviselle kehitykselle verovälttelyn vähentämiseksi.

”Hyvinvointivaltioita on mahdotonta luoda, elleivät kehitysmaat saa nostettua veroastettaan nykyisestä 13 prosentista vähintään 20-30 prosenttiin”, totesi Mykkänen ja jatkoi, ”mikäli emme puutu verovälttelyyn, olemme todella menettäneet mahdollisuuden ratkaista vuosisatamme kehityskysymykset”.

Keskustelussa nostettiin esille, kuinka joka kerta, kun Googlea tai muita suuryrityksiä syytetään verovälttelystä, yritykset vetoavat siihen, että ne ovat noudattaneet lakia. Ongelma onkin itse lainsäädännössä. Verovälttelystä on tehtävä laitonta, sillä paremmat lait parantavat myös verokertymää, kuului useasta puheenvuorosta.

”Aggressiivinen verosuunnittelu vie niin kehitysmailta kuin Suomeltakin mahdollisuuksia kehittää koulutusta ja terveydenhoitoa. Tarvitaan lisää avoimuutta, valmiutta tiiviimpään kansainväliseen yhteistyöhön ja tehokkaampia lakeja”, kommentoi Kepan vero- ja yritysvastuuasiantuntija Lyydia Kilpi konferenssin tunnelmia.

Kehitysrahoituslaitosten kuten Finnfundin tulisi Mykkäsen mukaan johtaa esimerkillään. Tähän kuuluu hänen mukaansa sen varmistaminen, että yritykset, joihin kehitysrahoituslaitokset sijoittavat, maksavat veronsa reilusti. Mykkänen totesi myös puheenvuorossaan, että matalan tulotason mailla tulisi olla tasa-arvoinen asema kansainvälisessä veroyhteistyössä ja että maakohtaisen raportoinnin tulee koskea kaikkia maita.

Kepan ja maailman johtavan laittoman pääomapaon vastaisen verkoston Financial Transparency Coalitionin yhteistyössä järjestämä Transparency´s Tipping Point – konferenssi jatkuu vielä huomisen Marina Congress Centerissä Helsingissä. Kokoukseen osallistuu noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta.

Konferenssin kotisivut: https://financialtransparency.org/conferences/tipping-point/

Lyydia Kilpi, asiantuntija, Kepa ry lyydia.kilpi@kepa.fi p. 050 317 6738

Kehitysjärjestöt jakoivat 0,7 prosentin ruisleipäsiivuja töihin palaaville kansanedustajille4.9.2018 15:14Tiedote

Syysistuntokauden ensimmäisenä päivänä kehitysjärjestöt muistuttivat kansanedustajia siitä, että Suomella on varaa tukea kehitysmaita. Ohuenohuet leipäviipaleet kuvasivat 0,7 prosentin osuutta, joka Suomen pitäisi kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti ohjata bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön. “Kehitysyhteistyömäärärahoja täytyy ruveta nostamaan, koska juurisyihin pitää ruveta todella puuttumaan”, sanoi ruisleipäsiivun vastaanottanut Sirkka-Liisa Anttila.