Ministeri Mykkänen kansainvälisessä konferenssissa: Verokysymyksen tulisi olla kehitysyhteistyön keskiössä

Tänään Helsingissä alkanut kansainvälinen huipputapahtuma kokoaa asiantuntijoita etsimään ratkaisuja verovälttelyyn ja pääomapakoon. Tilaisuuden avannut ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen näki syytä laajentaa julkista maakohtaista raportointia.

Transparency`s Tipping Point -konferenssin avannut Kepan puheenjohtaja Pertti Majanen peräänkuulutti tilaisuuden osanottajilta innovatiivisia ratkaisuja ja konkreettista toimintaa laittoman pääomapaon torjumiseksi. Ministeri Mykkänen kulki samoilla linjoilla ja kehui rohkeiden toimittajien ja kansalaisjärjestöaktiivien esiin nostamien paljastusten olleen pitkälti syy viime vuosien positiiviselle kehitykselle verovälttelyn vähentämiseksi.

”Hyvinvointivaltioita on mahdotonta luoda, elleivät kehitysmaat saa nostettua veroastettaan nykyisestä 13 prosentista vähintään 20-30 prosenttiin”, totesi Mykkänen ja jatkoi, ”mikäli emme puutu verovälttelyyn, olemme todella menettäneet mahdollisuuden ratkaista vuosisatamme kehityskysymykset”.

Keskustelussa nostettiin esille, kuinka joka kerta, kun Googlea tai muita suuryrityksiä syytetään verovälttelystä, yritykset vetoavat siihen, että ne ovat noudattaneet lakia. Ongelma onkin itse lainsäädännössä. Verovälttelystä on tehtävä laitonta, sillä paremmat lait parantavat myös verokertymää, kuului useasta puheenvuorosta.

”Aggressiivinen verosuunnittelu vie niin kehitysmailta kuin Suomeltakin mahdollisuuksia kehittää koulutusta ja terveydenhoitoa. Tarvitaan lisää avoimuutta, valmiutta tiiviimpään kansainväliseen yhteistyöhön ja tehokkaampia lakeja”, kommentoi Kepan vero- ja yritysvastuuasiantuntija Lyydia Kilpi konferenssin tunnelmia.

Kehitysrahoituslaitosten kuten Finnfundin tulisi Mykkäsen mukaan johtaa esimerkillään. Tähän kuuluu hänen mukaansa sen varmistaminen, että yritykset, joihin kehitysrahoituslaitokset sijoittavat, maksavat veronsa reilusti. Mykkänen totesi myös puheenvuorossaan, että matalan tulotason mailla tulisi olla tasa-arvoinen asema kansainvälisessä veroyhteistyössä ja että maakohtaisen raportoinnin tulee koskea kaikkia maita.

Kepan ja maailman johtavan laittoman pääomapaon vastaisen verkoston Financial Transparency Coalitionin yhteistyössä järjestämä Transparency´s Tipping Point – konferenssi jatkuu vielä huomisen Marina Congress Centerissä Helsingissä. Kokoukseen osallistuu noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta.

Konferenssin kotisivut: https://financialtransparency.org/conferences/tipping-point/

Lyydia Kilpi, asiantuntija, Kepa ry lyydia.kilpi@kepa.fi p. 050 317 6738

Veroparatiisien vastaisen työn huippuasiantuntijat koolle Helsinkiin kansainväliseen konferenssiin23.10.2017 10:52Kutsu

Helsinkiin kokoontuu 24.-25.10. noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta kansainväliseen huippukonferenssiin, jonka tarkoituksena on ratkaista verovälttelyn ja laittoman pääomapaon ongelmia. Maailman johtava laittoman pääomapaon vastainen verkosto Financial Transparency Coalition ja kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa järjestävät yhteistyössä Transparency’s Tipping Point: The 7th Financial Transparency Conference -tapahtuman Marina Congress Centerissä.

Raportti: Suomi ja EU ovat oman kehitysyhteistyönsä suurimpia vastaanottajia – Suomen ilmastorahoitus ja tuki naisille ja tytöille romahtaneet17.10.2017 12:03Tiedote

Suomen kehitysyhteistyössä on tapahtunut suurin muutos sitten lamavuosien, käy ilmi tänään ilmestyneestä eurooppalaisesta AidWatch -raportista. Kehitysyhteistyövaroista yhä suurempi osa kanavoidaan esimerkiksi pakolaisten vastaanottajakuluihin EU-maissa. Samaan aikaan Suomen tuki kansainvälisille ilmastotoimille sekä tasa-arvon edistämiseksi ovat pudonneet äkillisesti.