Ministerineuvosto ei tunnustanut metsätalouden ilmastohyötyjä

EU:n jäsenvaltioiden ministerit neuvottelivat 13.10. jäsenvaltioiden yhteisestä kannasta miten metsät ja muu maankäyttö tulisi sisällyttää EU:n ilmastopolitiikkaan, eli ns. LULUCF-asetuksesta. Jäsenvaltioiden välillä saavutettu kompromissi on Suomen kannalta huonompi kuin parlamentin kanta. MTK pistääkin toivonsa tuleviin kolmikantaneuvotteluihin.

Jäsenvaltiot eivät löytäneet neuvottelujen kuluessa sellaista ratkaisua, jossa metsäisten jäsenvaltioiden tarjoamia ilmastohyötyjä olisi kyetty kannustavasti ja pitkäjänteisesti edistämään. Metsäiset jäsenvaltiot, erityisesti Suomi, jäi neuvotteluissa vähemmistöön, eikä niiden asiallisesti esiin nostamia kysymyksiä huomioitu. Sovittu laskentamenetelmä ei huomioi Suomen metsätaloudessa tekemää hyvää ilmastotyötä.

Neuvottelut jatkuvat komission, jäsenvaltioiden ja parlamentin kolmikantaneuvotteluissa, joiden tuloksena saadaan se lainsäädäntö, miten metsiä ja muuta maankäyttöä EU:n ilmastolainsäädännössä käsitellään.

MTK:n mielestä jäsenvaltioiden ja komission olisi otettava lähtökohdaksi Euroopan parlamentin kanta. MTK ennakoi jatkoneuvotteluista vaikeita.

asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541
metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.