Ministerineuvosto ei tunnustanut metsätalouden ilmastohyötyjä

EU:n jäsenvaltioiden ministerit neuvottelivat 13.10. jäsenvaltioiden yhteisestä kannasta miten metsät ja muu maankäyttö tulisi sisällyttää EU:n ilmastopolitiikkaan, eli ns. LULUCF-asetuksesta. Jäsenvaltioiden välillä saavutettu kompromissi on Suomen kannalta huonompi kuin parlamentin kanta. MTK pistääkin toivonsa tuleviin kolmikantaneuvotteluihin.

Jäsenvaltiot eivät löytäneet neuvottelujen kuluessa sellaista ratkaisua, jossa metsäisten jäsenvaltioiden tarjoamia ilmastohyötyjä olisi kyetty kannustavasti ja pitkäjänteisesti edistämään. Metsäiset jäsenvaltiot, erityisesti Suomi, jäi neuvotteluissa vähemmistöön, eikä niiden asiallisesti esiin nostamia kysymyksiä huomioitu. Sovittu laskentamenetelmä ei huomioi Suomen metsätaloudessa tekemää hyvää ilmastotyötä.

Neuvottelut jatkuvat komission, jäsenvaltioiden ja parlamentin kolmikantaneuvotteluissa, joiden tuloksena saadaan se lainsäädäntö, miten metsiä ja muuta maankäyttöä EU:n ilmastolainsäädännössä käsitellään.

MTK:n mielestä jäsenvaltioiden ja komission olisi otettava lähtökohdaksi Euroopan parlamentin kanta. MTK ennakoi jatkoneuvotteluista vaikeita.

asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541
metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.