Ministerineuvosto ei tunnustanut metsätalouden ilmastohyötyjä

EU:n jäsenvaltioiden ministerit neuvottelivat 13.10. jäsenvaltioiden yhteisestä kannasta miten metsät ja muu maankäyttö tulisi sisällyttää EU:n ilmastopolitiikkaan, eli ns. LULUCF-asetuksesta. Jäsenvaltioiden välillä saavutettu kompromissi on Suomen kannalta huonompi kuin parlamentin kanta. MTK pistääkin toivonsa tuleviin kolmikantaneuvotteluihin.

Jäsenvaltiot eivät löytäneet neuvottelujen kuluessa sellaista ratkaisua, jossa metsäisten jäsenvaltioiden tarjoamia ilmastohyötyjä olisi kyetty kannustavasti ja pitkäjänteisesti edistämään. Metsäiset jäsenvaltiot, erityisesti Suomi, jäi neuvotteluissa vähemmistöön, eikä niiden asiallisesti esiin nostamia kysymyksiä huomioitu. Sovittu laskentamenetelmä ei huomioi Suomen metsätaloudessa tekemää hyvää ilmastotyötä.

Neuvottelut jatkuvat komission, jäsenvaltioiden ja parlamentin kolmikantaneuvotteluissa, joiden tuloksena saadaan se lainsäädäntö, miten metsiä ja muuta maankäyttöä EU:n ilmastolainsäädännössä käsitellään.

MTK:n mielestä jäsenvaltioiden ja komission olisi otettava lähtökohdaksi Euroopan parlamentin kanta. MTK ennakoi jatkoneuvotteluista vaikeita.

asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541
metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.