Ministerineuvosto ei tunnustanut metsätalouden ilmastohyötyjä

EU:n jäsenvaltioiden ministerit neuvottelivat 13.10. jäsenvaltioiden yhteisestä kannasta miten metsät ja muu maankäyttö tulisi sisällyttää EU:n ilmastopolitiikkaan, eli ns. LULUCF-asetuksesta. Jäsenvaltioiden välillä saavutettu kompromissi on Suomen kannalta huonompi kuin parlamentin kanta. MTK pistääkin toivonsa tuleviin kolmikantaneuvotteluihin.

Jäsenvaltiot eivät löytäneet neuvottelujen kuluessa sellaista ratkaisua, jossa metsäisten jäsenvaltioiden tarjoamia ilmastohyötyjä olisi kyetty kannustavasti ja pitkäjänteisesti edistämään. Metsäiset jäsenvaltiot, erityisesti Suomi, jäi neuvotteluissa vähemmistöön, eikä niiden asiallisesti esiin nostamia kysymyksiä huomioitu. Sovittu laskentamenetelmä ei huomioi Suomen metsätaloudessa tekemää hyvää ilmastotyötä.

Neuvottelut jatkuvat komission, jäsenvaltioiden ja parlamentin kolmikantaneuvotteluissa, joiden tuloksena saadaan se lainsäädäntö, miten metsiä ja muuta maankäyttöä EU:n ilmastolainsäädännössä käsitellään.

MTK:n mielestä jäsenvaltioiden ja komission olisi otettava lähtökohdaksi Euroopan parlamentin kanta. MTK ennakoi jatkoneuvotteluista vaikeita.

asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541
metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.