Ministerineuvosto ei tunnustanut metsätalouden ilmastohyötyjä

EU:n jäsenvaltioiden ministerit neuvottelivat 13.10. jäsenvaltioiden yhteisestä kannasta miten metsät ja muu maankäyttö tulisi sisällyttää EU:n ilmastopolitiikkaan, eli ns. LULUCF-asetuksesta. Jäsenvaltioiden välillä saavutettu kompromissi on Suomen kannalta huonompi kuin parlamentin kanta. MTK pistääkin toivonsa tuleviin kolmikantaneuvotteluihin.

Jäsenvaltiot eivät löytäneet neuvottelujen kuluessa sellaista ratkaisua, jossa metsäisten jäsenvaltioiden tarjoamia ilmastohyötyjä olisi kyetty kannustavasti ja pitkäjänteisesti edistämään. Metsäiset jäsenvaltiot, erityisesti Suomi, jäi neuvotteluissa vähemmistöön, eikä niiden asiallisesti esiin nostamia kysymyksiä huomioitu. Sovittu laskentamenetelmä ei huomioi Suomen metsätaloudessa tekemää hyvää ilmastotyötä.

Neuvottelut jatkuvat komission, jäsenvaltioiden ja parlamentin kolmikantaneuvotteluissa, joiden tuloksena saadaan se lainsäädäntö, miten metsiä ja muuta maankäyttöä EU:n ilmastolainsäädännössä käsitellään.

MTK:n mielestä jäsenvaltioiden ja komission olisi otettava lähtökohdaksi Euroopan parlamentin kanta. MTK ennakoi jatkoneuvotteluista vaikeita.

asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541
metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.

Uusiutuvan energian EU-kestävyyskriteerit uhkaavat rajoittaa puuaineksen ja turvemaiden energiakäyttöä3.10.2017 11:14Tiedote

EU:ssa valmistellaan parhaillaan uusiutuvan energian direktiiviä (RED II). Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee direktiivin kiinteän biomassan kestävyyskriteerit merkittävänä uhkana Suomen metsä- ja maataloudelle, sillä Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta luokittelisi turvemetsien puun ja turvemaiden nurmen uusiutumattomiksi energianlähteiksi. Ympäristövaliokunta rajoittaisi myös pieniläpimittaisen runkopuun, kantojen ja mäntyöljyn energiakäyttöä ns. kaskadiperiaatteella. Ympäristövaliokunta äänestää asiasta tämän kuun lopussa.