Minna Canth oli aikakautensa radikaalein kirjailija

Canth ravisteli näkemyksillään yhteiskuntaa ja aikalaisiaan. Mutta mitä hänen esiin nostamilleen kysymyksille kuuluu Minna Canthin 175-vuotisjuhlavuonna 2019? Minna Maijalan kirja Punaiset kengät – Minna Canthista, rakkaudesta ja vallasta ilmestyy 17.1.2019.

Canthin ajattelun tuntija Minna Maijala kirjoittaa kiehtovalla tavalla historian ja nykyajan suhteesta. Kirjoitukset luovuuden oikeutuksesta, mielenterveydestä, ihmisarvosta, rakkauskäsityksistä ja naisten kertomuksista kutsuvat lukijan katsomaan yhteiskuntaa Canthin tavoin, kysymään ja keskustelemaan.

FT Minna Maijala on Suomen johtava Minna Canth -tutkija. Maijala on innostava kirjoittaja, Canthin tavoin yhteiskuntakriittinen mutta myötätuntoinen ihmistä kohtaan. Maijalan teos Herkkä, hellä, hehkuvainen − Minna Canth (2014) oli Tieto-Finlandia-ehdokas.

Vedos- ja haastattelupyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi

Kirjailijan kuva ja kansikuva: http://mediapankki.otava.fi/

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi