Minna Canth oli aikakautensa radikaalein kirjailija

Canth ravisteli näkemyksillään yhteiskuntaa ja aikalaisiaan. Mutta mitä hänen esiin nostamilleen kysymyksille kuuluu Minna Canthin 175-vuotisjuhlavuonna 2019? Minna Maijalan kirja Punaiset kengät – Minna Canthista, rakkaudesta ja vallasta ilmestyy 17.1.2019.

Canthin ajattelun tuntija Minna Maijala kirjoittaa kiehtovalla tavalla historian ja nykyajan suhteesta. Kirjoitukset luovuuden oikeutuksesta, mielenterveydestä, ihmisarvosta, rakkauskäsityksistä ja naisten kertomuksista kutsuvat lukijan katsomaan yhteiskuntaa Canthin tavoin, kysymään ja keskustelemaan.

FT Minna Maijala on Suomen johtava Minna Canth -tutkija. Maijala on innostava kirjoittaja, Canthin tavoin yhteiskuntakriittinen mutta myötätuntoinen ihmistä kohtaan. Maijalan teos Herkkä, hellä, hehkuvainen − Minna Canth (2014) oli Tieto-Finlandia-ehdokas.

Vedos- ja haastattelupyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi

Kirjailijan kuva ja kansikuva: http://mediapankki.otava.fi/

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.