Minna Helle ja Esa Neuvonen Elon hallitukseen vuoden alusta

Elon hallintoneuvosto teki 20.11.2018 kokouksessaan henkilövalintoja yhtiön hallintoelimiin.

Hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Eeva-Liisa Inkeroisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Helle.

Hallituksen varajäseneksi Daniela Yrjö-Koskisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin YIT Oyj:n toimitiloista ja kiinteistöistä vastaava liiketoiminta-aluejohtaja Esa Neuvonen. Molempien kausi kestää 31.12.2019 asti.

”Kiitän koko hallintoneuvoston puolesta Eeva-Liisa Inkeroista hänen noin kahden vuosikymmenen panostuksestaan Elon ja sen edeltäjäyhtiön hallituksissa”, sanoo Elon hallintoneuvoston puheenjohtaja Klaus Saarikallio. ”Tuona aikana hän on antanut Elolle korvaamatonta näkemystä, jonka ansiosta yhtiö on voinut kasvaa ja kehittyä. Nyt valittujen uusien jäsenten aiempi kokemus ja osaaminen tukevat hallituksen monimuotoisuutta.”

”Odotan todella innostuneena Elon hallitustyöskentelyä. Työeläketurvan vastuullinen hoitaminen on keskeinen osa suomalaista sosiaaliturvaa. Aion paneutua tulevaan tehtävääni huolella”, Minna Helle toteaa.

”Olen erittäin innostunut mahdollisuudesta osallistua Elon hallitustyöskentelyyn ja olla osana Elon edistyksellistä tiimiä. 5-vuotias Elo on merkittävä toimija Suomessa. Vastaahan se yli 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä”, sanoo Esa Neuvonen.

Elon hallitus valitsee keskuudestaan uuden puheenjohtajan tammikuussa.

Hallintoneuvoston puheenjohtajistoon muutoksia

Hallintoneuvoston puheenjohtajaksi kalenterivuodeksi 2019 valittiin Klaus Saarikallio. Hallintoneuvoston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Pekka Kampman ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Ilkka Brotherus.

Klaus Saarikallio valittiin hallintoneuvoston vaalivaliokunnan puheenjohtajaksi ja Jaana Ylitalo varapuheenjohtajaksi. Pekka Kampman valittiin vaalivaliokunnan uudeksi jäseneksi.

Harri Christensen, lakiasiainjohtaja, puh. 040 518 7284

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 22 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Tutkimus: Epävarmuus syö työssä jatkamishalukkuutta – apu voi löytyä ikäjohtamisesta13.3.2019 14:26:45 EETTiedote

Työpaikalla koettu taloudellinen epävarmuus on yhteydessä eläkehalukkuuteen. Koetun epävarmuuden lieventäminen ikääntyvillä työntekijöillä olisi yksi keino työurien pidentämiseksi. Asiaa tarkasteltiin työeläkeyhtiö Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirton lisensiaattitutkimuksessa. Tutkimus perustui Tilastokeskuksen työolotutkimuksen aineistoon yksityisen sektorin yli 50-vuotiaista palkansaajista.

Pro gradu: Kuntoutujan omalla motivaatiolla ja ammatillisen kuntoutuksen onnistumisella on vahva yhteys21.2.2019 10:21:51 EETTiedote

Yli kaksi kolmasosaa (67 %) omasta aloitteestaan ammatillisen kuntoutuksen pariin hakeutuneista kävi kuntoutusprosessin onnistuneesti läpi. Sen sijaan hylättyjen työkyvyttömyyseläkehakemusten kautta alkaneista kuntoutuksista puolet epäonnistui. Työpaikoilla varhaisen tuen malli voi auttaa vaarassa olevan työntekijän avun äärelle. Nuoret kuntoutuvat selvästi todennäköisemmin kuin iäkkäämmät henkilöt.

Antti Aho työeläkeyhtiö Elon hallituksen puheenjohtajaksi29.1.2019 10:01:09 EETTiedote

Elon hallitus valitsi kokouksessaan 28.1.2019 hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat vuodelle 2019. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Antti Aho. Hän on ollut mukana Elon hallitustyöskentelyssä vuodesta 2014 lähtien. Aho on Aava Terveyspalvelut Oy:n toimitusjohtaja. Elon hallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Ann Selin. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Susa Nikula. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat muodostavat puheenjohtajiston, joka toimii myös nimitys- ja palkitsemisvaliokuntana. Hallituksen apuna sen tehtävien hoidossa ovat nimitys- ja palkitsemisvaliokunta sekä tarkastusvaliokunta. Hallituksen puheenjohtajisto muodostaa nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan. Valiokunnan puheenjohtajana toimii hallituksen puheenjohtaja. Tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Jari Karlson (pj.) sekä Marjo Matikainen-Kallström ja Niklas Sonkin. Minna Helle ja Esa Neuvonen aloittivat 1.1.2019 uusina hallituksen jäseninä. Elon hallituksessa on 12 varsinaista jäsen