Minna Karhunen valittu Kuntaliiton toimitusjohtajaksi

Suomen Kuntaliiton toimitusjohtajaksi on valittu Minna Karhunen. Kuntaliiton hallitus teki päätöksen keskiviikkona 21.11.2018. Hallitus äänesti valinnasta.

Hallintotieteen maisteri Minna Karhunen on toiminut Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajana vuoden 2015 alusta alkaen. Aiemmin Karhunen on toiminut muun muassa kansanedustajana, Karkkilan kaupunginjohtajana ja Järvenpään kehitysjohtajana.

- Kuntaliiton hallitus koki Minna Karhusen erityiseksi vahvuudeksi vahvan kuntaosaamisen ja julkishallinnon tuntemuksen, kuvailee Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero.

Nykyinen Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen jättää tehtävänsä omasta pyynnöstään helmikuun 2019 lopussa.

Seitsemän vuoden määräaika

Kuntaliiton toimitusjohtaja valitaan seitsemän vuoden määräajaksi.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Mukana toiminnassa ovat myös maakuntaliitot, sairaanhoitopiirit ja muut kuntayhtymät. Kuntien työnantajatehtäviä hoitaa Kuntaliittoon kuuluva KT Kuntatyönantajat.

Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero, p. 050 512 1602

Minna Karhunen p. 029 5016525

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera