Minna Maijalan uutuuskirja on tarkkanäköinen kuvaus runoilija Katri Valan kiihkeästä elämästä

FT Minna Maijala pureutuu uutuuskirjassaan “Katri Vala. Kulkuri ja näkijä” kiihkeän runoilijan koskettavaan elämään.

Suomalaisen runouden modernismin airut. Eksoottisen aistillisuuden papitar. Tulisieluinen sodan vastustaja.

Katri Valasta elää vahvoja mielikuvia, mutta millainen ihminen myytin takaa löytyy?

Katri Vala oli kiehtova, ristiriitainen persoona, jonka julkisuuskuvaa muut yrittivät jo varhain hallita ja muovata. Hänen elämäänsä kytkeytyvät kiehtovalla tavalla sortovuodet, sisällissodan pitkä varjo ja vasemmistolaisen älymystön nousu. Mutta hän oli myös kansakoulunopettaja, äiti ja rakastaja. Hän oli oman aikansa kanssa ristiriidassa elänyt Si-Si-Dus-keiju, joka kaikkein mieluiten olisi elänyt tavallista elämää ja kasvattanut tomaatteja.

Minna Maijalan uutuuskirja murtaa myyttistä kertomusta tulenkantajista ja kuvaa Katri Valan kautta 1920-luvun nuoren runouden kasvua nuoruuden roolileikeistä kohti ammattimaisuutta ja yhteiskunnallista tietoisuutta.

FT Minna Maijala (s. 1975) on helsinkiläinen tietokirjailija ja kirjallisuushistorioitsija. Maijalalla on kyky tuoda historiallisia ilmiöitä ja henkilöitä ymmärrettävästi ja kiehtovasti tämän päivän lukijoiden ulottuville. Maijala paneutuu historiallisiin faktoihin tutkijan tarkkuudella. Hän tulkitsee ja ajattelee rohkeasti - ja ennen kaikkea rehellisesti.  Arkistojen ja vanhan kirjallisuuden lukemisen ohella hän keräilee vanhoja tavaroita ja vaalii 1930-luvulla rakennettua vapaa-ajankotia ja sen puutarhaa.

Minna Maijalan teos Herkkä, hellä, hehkuvainen - Minna Canth (2014) oli Tieto-Finlandia-ehdokas. Häneltä on aiemmin ilmestynyt lisäksi Kanava-palkintoehdokkaana ollut Kultakauden maanalainen vastarinta (2017), Punaiset kengät – Minna Canthista, rakkaudesta ja vallasta (2019) sekä väitöskirja Passion vallassa. Hermostunut aika Minna Canthin teoksissa (2008).

Teos ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Ella Pyhältön lukemana äänikirjana.

Sähköiset ja painetut arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Tekijän haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Katri Vala. Kulkuri ja näkijä on arvostelu- ja käsittelyvapaa 21.10.2021.

Millainen ihminen Danny on kulissien takana? Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny on rehellinen muotokuva legendaarisesta viihdetaiteilijasta13.10.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Musiikkineuvos Ilkka ”Danny” Lipsanen on luonut uraa viihdemaailman huipulla 57 vuotta ja julkaissut 102 listahittiä. Mutta minkälainen ystävä, puoliso, kollega, isä, työnantaja ja yhteistyökumppani Danny on ollut? Toimittaja Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny kuvaa legendaarisen viihdetaiteilijan julkisuudelta piilossa pysyneitä puolia.

Entinen karhuryhmäläinen ja huumepoliisi kertovat, miten toimia arjen vaikeissa kohtaamisissa11.10.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Oli kyseessä ristiriita työpaikalla, jännittävä liikeneuvottelu, keskustelu perheen säännöistä murrosikäisen kanssa tai haastava rikollisen kuulustelu, neuvottelun perustilanne on sama: mukana on voimakkaita tunteita, vastakkaiset intressit, persoonallisuuseroja, epäluottamusta ja stressiä. Ymmärtämällä ihmismielen toimintaa neuvottelutilanteessa ja neuvottelutaidoilla voi hallita neuvottelun kulkua ja päästä tehokkaammin tavoitteisiinsa.