Missä on virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?

- Osa päättäjistä pitää järjestöjä vähäpätöisinä puuhastelijoina tai palveluntuottajina samanlaisina kuin yrityksiä, toteaa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä blogissaan. - Lukujen valossa sote-järjestöjen tuottama hyvä on volyymiltaan valtava, arvoltaan korvaamaton ja järjestöjen tuottamissa palveluissa on paljon erityispiirteitä. Järjestöt ovat suomalaisen yhteiskunnan yksi kivijalka.

Sosiaali- ja terveysjärjestöissä on valtavan suuri määrä ammatillista erityisosaamista ja jäsenten sekä vapaaehtoisten tuottama apu on määrältään niin suuri, ettei mikään muu taho pystyisi vastaavaan.

- Osa virkamiehistä ja päättäjistä näyttää ajattelevan, että palveluntuottajina järjestöt ovat samanlaisia kuin yritykset.
- Palveluntuottajina sote-järjestöt eroavat yrityksistä useilla tavoilla: ne ovat voittoa tavoittelemattomia toimijoita, niillä on usein pitkä vuosikymmenten historia, palvelut ovat syntyneet oman perustehtävään liittyvän kohderyhmän tarpeista tai vastauksina havaittuihin uusiin tarpeisiin ja palveluaukkoihin, muistuttaa Riitta Särkelä.

- Sote-uudistuksen iso lakipaketti on poliittisen sovun löytymisen jälkeen siirtymässä vähitellen eduskuntaan. Lausuntokierroksen ja laajan järjestöpalautteen jälkeen tilanne järjestöjen merkityksen tunnistamisen ja kirjausten suhteen ei ole muuttunut. Tulevia hyvinvointialueita ei velvoiteta yhteistyöhön järjestöjen kanssa.
- Hallitusohjelman hyvät ja järjestömyönteiset tavoitteet ovat suuressa ristiriidassa käytännön lainvalmistelun sisällön kanssa.

Lue koko blogi: Minne on kadonnut virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ens- ja turvakotien liitto