Missä ovat Suomen nokkelimmat energiansäästäjät? Alakouluille suunnattu kilpailu herättää pohtimaan, miten energiaa voisi säästää.

Valtakunnallisen Energiansäästöviikon (9.–15.10.) yhteydessä käynnistyy kilpailu, jossa koululuokka voi voittaa 3D-tulostimen keksimällä nerokkaita energiansäästökeinoja. Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomen alakoulut.

Energiansäästöviikon aikana pohditaan, miten energiankulutusta voidaan pienentää esimerkiksi kouluissa, työpaikoilla, liikenteessä ja kotona. Marraskuun 3. päivään kestävä kilpailu Suomen nokkelimmat energiansäästäjät kerää alakoululaisten parhaat vinkit energiansäästöön.

Kilpailuun osallistutaan videolla, jossa esitetään helppoja energiansäästötapoja tai suuria ajatuksia tulevaisuuden keinoista käyttää energiaa tehokkaammin. Voittajien valinnassa painottuvat mm. kilpailutyön nokkeluus ja luovuus.

Kilpailuaika

9.10.–3.11.2017

Palkinnot

1. Dremel 3D40 idea builder 3D-tulostin (1 190 €)
  2. FlashForge Finder 3D-tulostin (499 €)
  3. XYZprinting da Vinci miniMaker 3D-tulostin (219,95 €)

Kilpailun järjestää Vaasan Sähkö Oy.
Valtakunnallisen Energiansäästöviikon järjestää Motiva Oy.

Mikaela Jussila
Viestintäpäällikkö

mikaela.jussila@vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.

Uusi voimajohto palvelee 2 500 taloutta rannikolla: Alueen erityisiä luontoarvoja huomioivassa hankkeessa kokeillaan ainutlaatuista ratkaisua7.6.2017 08:11Tiedote

Vaasan Gerbyn ja Mustasaaren Alskatin välille rakennetaan parhaillaan laajaa aluetta palvelevaa voimajohtoa. Voimalinjan vaikutuspiirin alueella on noin kaksi ja puoli tuhatta taloutta Jungsundissa, Iskmossa, Köklotissa, Västervikissä ja koko Raippaluodon saaristossa. Linja toimii myös varalla Gerbyn alueen verkon huoltotöissä ja vikatilanteissa. – Asutuksen lisäksi alueella on myös viranomaistoimintaa, teollisuutta, kauppaa ja muita palveluita, toteaa Vaasan Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Juha Rintamäki.