Intrum Oy

Mistä naisten ja miesten väliset erot perintätoimeksiantojen määrissä johtuvat?

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi vaikuttaa olevan Pohjoismaiden tasa-arvoisin maa perintätoimeksiantojen sukupuolijakaumalla mitattuna, vaikka erojakin löytyy. Tutkimuksen mukaan Pohjoismaissa keskimäärin 60 % perintätoimeksiannosta kohdistuu miehiin. Suomessa vastaava luku on 54,6 %.

Pohjoismaat ovat tunnetusti maailman edistyksellisimpiä valtioita, mitä tulee miesten ja naisten välisen tasa-arvon kehittymiseen maailmassa. Intrumin tuore tutkimus paljasti yllättävän kuilun miesten ja naisten välisessä tasa-arvossa perintätoimeksiantojen välillä, kun tutkimusaineistossa analysoitiin miljoonien suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kuluttajien perintätoimeksiantoja niin toimeksiantojen lukumäärän, velkapääoman sekä demograafisten muuttujien kehityksen suhteen.

Tutkimuksen mukaan miehet siis edustavat Pohjoismaissa enemmistöä perintätoimeksiantojen lukumäärällä mitattuna.

Näin Pohjoismaat erosivat toisistaan perintätoimeksiantojen määrillä ja sukupuolijakaumalla mitattuna:

• Suomessa sukupuolijakauman välinen ero on Pohjoismaiden pienin, perintätoimeksiannoista miehillä 54,6 % ja naisilla 45,4 %.
  • Norjassa sukupuolijakauman välinen ero on Pohjoismaiden suurin; perintätoimeksiannoista miehillä 60,9 % ja naisilla 39,1 %.
  • Ruotsissa ja Tanskassa miesten osuus perintätoimeksiannoista on hieman alle 60 % (58 % ja 58,4 %).
  • Miesten ja naisten väliset erot ovat pysyneet suhteellisen muuttumattomina viiden vuoden tarkasteluajanjaksolla.

Mistä erot miesten ja naisten välisessä maksukäyttäytymisessä ja perintätoimeksiantojen määrissä sitten johtuvat?

– Naiset näyttäisivät olevan tunnollisempia maksajia kuin miehet, minkä johtopäätöksen voi tehdä Intrumin vuosittain teettämästä Eurooppalaisesta kuluttajien maksutapatutkimuksesta jossa vastaajia pyydettiin arvioimaan maksukäyttäytymiseensä liittyviä väittämiä, kertoo Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Sukupuolten väliset erot maksumoraalissa eivät yksinään selitä sitä, miksi miehillä on enemmän perintätoimeksiantoja. Työmarkkinatilanteen sekä palkkakehityksen muutokset vaikuttavat luotonantomarkkinaan ja siten luotonsaantiin. Miesten palkkakehitys sekä työllisyys on ollut keskimäärin naisia parempi, minkä johdosta miehillä on ollut naisia paremmat mahdollisuudet lainanottoon, mikä näkyy myös perintätilastoissa. Joissain kotitalouksissa miehet hoitavat edelleen pääosan kotitalouden talousasioista, kuten esimerkiksi liikennevakuutuksista ja sähkölaskuista. Näiden seikkojen johdosta miehet saattavat olla yliedustettuna perintätilastoissa. Toki on muistettava, että miehet ovat yleisesti ottaen riskihakuisempia kuin naiset ja saattavat siten myös ajautua helpommin epäedullisiin taloudellisiin tilanteisiin, avaa Iskala raportin tuloksia.

Näin monta prosenttia enemmän naisista kuin miehistä oli sitä mieltä, että ”on tärkeää maksaa laskut aina ajallaan”:

• Suomi: 8 prosenttia
  • Ruotsi: 9 prosenttia
  • Norja: 10 prosenttia
  • Tanska: 11 prosenttia

– Näyttäisi siltä, että miehet eivät pidä laskujen maksua ajallaan yhtä tärkeänä kuin naiset, kahdeksan prosentin ero on merkittävä, Iskala toteaa.

Lue ja lataa raportti

Lisätietoja:

Juha Iskala, myyntijohtaja, juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysissa esitetty perintätieto perustuu Intrumin omaan dataan. Perintätietoon sisältyy ainoastaan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedot (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle. Uudet ja aiemmat asiakkaat on voitu sulkea tiedoista pois markkinan muutosten mahdollisimman tarkan esitystavan vuoksi. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson Q1 2015 - Q2 2019. Norjan tiedot kattavat aikajakson Q1 2006 - Q2 2019. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.

Intrum Oy
Hitsaajankatu 20

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut, mutta osassa maakunnista ja toimialoista kasvua4.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 0,31 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Maakuntatarkastelussa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut eniten Satakunnassa, Kymenlaaksossa ja Kainuussa. Toimialoista kasvua havaittiin eniten vesi-, viemäri- ja jätehuollossa, rakentamisessa, muissa palveluissa sekä maa-, metsä- ja kalataloudessa. Suomen talous on yskinyt pitkään korkeiden korkojen ja inflaation vuoksi, eikä kevät vielä tuo helpotusta tilanteeseen. Talouden kasvun odotetaan kuitenkin käynnistyvän tämän vuoden aikana.

Maksuviiveiden määrä laskenut, mutta konkurssien aalto kasvaa4.1.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 5,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Suomen talous on kuluneen vuoden aikana ollut taantumassa ja se näkyy yritysten maksuvaikeuksissa. Lasku on suhteellisesti pienintä pienissä yrityksissä. Maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut lähes koko maassa. Suhteellisesti eniten maksuviiveitä on suhdanneherkillä majoitus- ja ravitsemisalalla sekä rakennusalalla. Konkurssien määrä on ollut merkittävässä kasvussa verrattuna aiempiin vuosiin.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa20.11.2023 08:54:28 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan 75 prosenttia kuluttajista sanoo kuluttavansa kuukaudessa joko yhtä paljon kuin saa tuloja tai elävänsä yli varojensa. Niillä 22 prosentilla vastaajista, joiden menot ylittävät tulot, ylitys on keskimäärin 226 euroa. Peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalle. Hyvä uutinen on, että 40 prosentilla on säästöjä pahan päivän varalle vähintään kahden kuukauden palkan verran.