Mistä ratkaisuja autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä auttamiseen poikkeustilanteessa?

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila uhkaa autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin perusteita. Arjen rutiinit ja toimintojen ennakoitavuus ovat edellytys autismikirjon ihmisten toimintakyvyn ylläpysymiselle. Kuntien ja kaupunkien tulisi nyt aktiivisesti etsiä keinoja siihen, miten autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hyvinvointi turvataan yli poikkeusajan.

Poikkeustilanteen vuoksi autismikirjon oppilaita on siirtynyt etäopetukseen, iltapäivätoimintaa ei järjestetä, terapiat ovat tauolla tai etäkuntoutuksena, harrastukset ovat katkolla, päiväaikaista toimintaa aikuisille ei järjestetä. Asumisyksiköihin ei pääse vierailulle eikä sieltä kotilomille.  Autismiliitolla on suuri huoli autismikirjon ihmisistä ja heidän perheistään, koska uuteen tilanteeseen jouduttiin siirtymään ilman ennakointia ja riittävää valmistautumista.

Autismikirjoon liittyy tyypillisesti vaikeus kestää uusia tai yllättäviä tilanteita ja sopeutua muutoksiin. Poikkeustilanne lisää autismikirjon ihmisen ahdistusta ja stressiä. Arjen ennustettavuus, selkeys ja samankaltaisina toistuvat tapahtumat sen sijaan luovat heille turvaa ja kannattelevat myös vaikeissa tilanteissa.

- Autismikirjon ihmisten stressiä voi helpottaa lisäämällä luottamusta tulevaan. Koronaviruksesta kannattaa kertoa konkreettisesti, liioittelematta. Poikkeustilanteesta kannattaa kertoa selkeästi miksi siihen on päädytty ja mikä on sen arvioitu kesto. Selkeällä visuaalisella viestillä voidaan vahvista autismikirjon ihmisen hallinnan tunnetta sekä vähentää stressiä ja ahdistusta. Nyt meidän on luotava uusia samanlaisina toistuvia rakenteita, jotta autismikirjon ihmiset voivat kokea turvallisuutta ja jatkuvuutta muuttuneessa tilanteessa, neuvoo Autismiliiton puheenjohtaja, ohjaava opettaja Päivi Norvapalo.

Monessa perheessä eletään jaksamisen äärirajoilla. Autismikirjon oppilaan kotiopetuksen järjestäminen ja työssäkäynnin yhteensovittaminen voivat jo olla monille valtava ponnistus. Arjen toimintojen siirtyminen pitkälti kodin seinien sisään ja luontaisten liikkumismahdollisuuksien rajallisuus voivat haastaa lapsen käyttäytymistä ja vaikeuttaa entisestään perheen jaksamista.

Autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hätään on vastattava. Yhteiskunta ei saa jättää heitä selviytymään tästä tilanteesta yksin. Kuntien tulisi aktiivisesti selvittää, miten niiden alueella asuvat autismikirjon tukea tarvitsevat ihmiset ja heidän perheensä voivat. Tämä selviää esimerkiksi olemalla yhteydessä jokaiseen perheeseen, jonka palvelut ovat purkautuneet tässä poikkeustilanteessa, ja tällöin voi tarjota tukea myös vanhempien jaksamiseen.

- Esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan tai vastaavaa tukea voitaisiin tarjota autismikirjon oppilaiden kotiopetukseen tai kodissa tapahtuvaan päiväaikaiseen toimintaan vahvaa tukea tarvitseville autismikirjon aikuisille. Kuntien tulisi myös tutkia mahdollisuudet etänä tarjottavaan autismikirjon aikuisten tai lasten vanhempien voimavaroja vahvistavaan tukeen. Autismiliiton paikallisyhdistykset sekä liitto ovat jo kehittäneet keinoja etävertaistuen mahdollistamiseksi. Nyt on nopeasti otettava käyttöön ketteriä uusia tapoja tukea autismikirjon ihmisiä ja heidän perheitään. Konkreettinen auttamistyö on kuntien ja viranomaisten vastuulla, muistuttaa Autismiliiton puheenjohtaja Päivi Norvapalo.

Autismitietoisuuden viikkoa vietetään 30.3.-5.4.2020. Viikkoon sisältyy 2.4. vietettävä YK:n kansainvälinen autismitietoisuuden päivä. Autismitietoisuuden viikon tavoitteena on lisätä ihmisten tietoa ja ymmärrystä autismista. Juhlimme autismikirjon ihmisiä - jokainen arvokas ja ainutlaatuinen juuri sellaisena kuin hän on.

Päivi Norvapalo, puheenjohtaja Autismiliitto ry

Tarja Parviainen, toiminnanjohtaja Autismiliitto ry