Mitä jos Liisa olisikin trans? Juno Dawsonin Ihmemaa on silmiä avaava tutkimusmatka nuoren transnaisen mieleen

Haluatko ymmärtää paremmin sukupuolten moninaisuutta? Arvostetun brittikirjailijan ja transaktivistin Juno Dawsonin romaani Ihmemaa (Gummerus) on ajankohtainen ja samaistuttava Liisa Ihmemaassa -tulkinta identiteetistä ja itsensä hyväksymisestä. Kirja nousi Booksellerin YA-palkinnon shortlistille.

Alice on 17-vuotias transnainen, jonka ihastus Bunny katoaa mystisesti yhdessä vietetyn yön jälkeen. Selvittäessään Bunnyn liikkeitä Alice löytää salaperäisen kutsun Ihmemaahan, eliittinuorten hedonistisiin ökyjuhliin. Löytääkö hän Bunnyn sieltä? Vai etsiikö hän oikeastaan itseään?

"Minulla on seurannassa joka ainoa transsukupuolinen julkkis, penslaan somessa heidän elämänsä rääppeitä pikku sudilla kuin mikäkin arkeologi ja kaivelen viitteitä siitä, että heillä on ihan tavallisia parisuhteita ihan tavallisten ihmisten kanssa. Että heillä on kumppani, joka poseeraa mielellään kuvissa sen sijaan, että lähettelisi vain kasvottomia kalukuvia. Etsin jotakin todisteita siitä, että tulevaisuudessa on tilaa minulle.”

Juno Dawsonin riemastuttavan terävällä tyylillä kirjoitettu Ihmemaa on romaani mielenterveydestä, panseksuaalisuudesta, ulkonäköpaineista ja itsensä arvostamisesta. Samalla se on raju, viihdyttävä ja herkullinen tarina viikonlopun mittaisista mysteeribileistä, joiden karnevaalitunnelmaa varjostavat salaisuudet.

”Mukaansatempaava tarina ylettömyydestä, itsensä hyväksymisestä ja psykoottisista seurapiiriperhosista” – Attitude

Juno Dawson on menestynyt ja palkittu kirjailija, käsikirjoittaja, toimittaja ja kolumnisti, joka on kirjoittanut mm. Glamouriin ja Guardianiin. Hänen ensimmäinen suomennettu romaaninsa, muotimaailman rumaa puolta tarkasteleva Mallikappale voitti YA Book Prizen vuonna 2020. Suorapuheisena transaktivistina tunnettu Dawson asuu Brightonissa ja kuuluu Club Silencio -queer-kabareekollektiiviin. Vuonna 2014 hänet valittiin seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustavan Stonewall-hyväntekeväisyysjärjestön roolimalliksi.

Juno Dawson: Ihmemaa

alkuteos Wonderland

suomentanut Aura Nurmi

Äänikirja ilmestyy 1.3., lukijana Heljä Heikkinen

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.