Mitä luontokato merkitsee? H niin kuin Haukka -kirjailijan Iltalentoja avaa lajien tärkeyttä muurahaisista tervapääskyihin

”Elämme ympäristön kannalta kauheita aikoja. Nyt jos koskaan meidän on valittava tarkkaan, miten huomioimme luonnon ja toimimme vuorovaikutuksessa sen kanssa. Käynnissä on maailman kuudes suuri sukupuuttoaalto, ja me olemme sen itse aiheuttaneet.”

Englantilaisen Helen Macdonaldin Iltalentoja on äärimmäisen ajankohtainen esseekokoelma ihmisen ja luonnon suhteesta. Macdonaldin kauniit tekstit herättelevät havainnoimaan ja ymmärtämään itseämme, luontoa ja eri lajeja aina muurahaisista ja sienistä taivaalla lentäviin muuttohaukkoihin ja tervapääskyihin.

Oivallukset luonnon ilmiöistä ja luontokappaleista nivoutuvat suuriin kysymyksiin ilmastonmuutoksesta ja lajikadosta. Lempeästi mutta painokkaasti Macdonald muistuttaa ihmisen paikasta ekosysteemissä. Maapallon tulevaisuus on ihmisen vastuulla.

”Tarvitsemme kovaa tiedettä toteamaan, miten nopeasti ja missä määrin lajeja on hävinnyt, selvittämään, mistä kato johtuu ja mitä korjausliikkeitä olisi tehtävissä. Mutta tarvitsemme myös kirjallisuutta: ihmiset on saatava ymmärtämään, mitä nämä menetykset tarkoittavat.” Macdonald kirjoittaa.

”Ihmiset on saatava sisäistämään asioiden arvo, jotta yhä useampi ponnistelisi niiden pelastamiseksi.”

Helen Macdonald (s. 1970) on englantilainen kirjailija, kuvittaja ja historioitsija, joka asuu mökissään Suffolkissa. Hän on etsinyt yhteyttä luonnon ja eläinten kanssa lapsesta asti. Hänen omaelämäkerrallinen teoksensa H niin kuin haukka (2014) oli maailmanlaajuinen arvostelu- ja myyntimenestys, joka jätti pysyvän jäljen luontokirjallisuuden perinteeseen. Esseekokoelma Iltalentoja nousi heti ilmestyttyään The New York Timesin bestseller-listalle.

Helen Macdonald: Iltalentoja

alkuteos Vesper Flights

suomentanut Irmeli Ruuska

myös äänikirjana, lukija Karoliina Kudjoi

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta on Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokkaana9.11.2021 10:30:00 EET | Tiedote

Palkitun toimittajan Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin on yleissivistävä ja käytännönläheinen tietokirja, joka kertoo konkreettisin vinkein, miten turhan kuluttamisen voisi lopettaa ja mihin omat rahat on järkevintä käyttää. Thurén avaa kirjassaan, miten hän on onnistunut muuttamaan omia kulutustapojaan, ja samalla auttaa ymmärtämään muun muassa kuluttamisen juuria, kapitalismia, kiertotaloutta ja vastuullista sijoittamista.

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.