Mitä luontokato merkitsee? H niin kuin Haukka -kirjailijan Iltalentoja avaa lajien tärkeyttä muurahaisista tervapääskyihin

”Elämme ympäristön kannalta kauheita aikoja. Nyt jos koskaan meidän on valittava tarkkaan, miten huomioimme luonnon ja toimimme vuorovaikutuksessa sen kanssa. Käynnissä on maailman kuudes suuri sukupuuttoaalto, ja me olemme sen itse aiheuttaneet.”

Englantilaisen Helen Macdonaldin Iltalentoja on äärimmäisen ajankohtainen esseekokoelma ihmisen ja luonnon suhteesta. Macdonaldin kauniit tekstit herättelevät havainnoimaan ja ymmärtämään itseämme, luontoa ja eri lajeja aina muurahaisista ja sienistä taivaalla lentäviin muuttohaukkoihin ja tervapääskyihin.

Oivallukset luonnon ilmiöistä ja luontokappaleista nivoutuvat suuriin kysymyksiin ilmastonmuutoksesta ja lajikadosta. Lempeästi mutta painokkaasti Macdonald muistuttaa ihmisen paikasta ekosysteemissä. Maapallon tulevaisuus on ihmisen vastuulla.

”Tarvitsemme kovaa tiedettä toteamaan, miten nopeasti ja missä määrin lajeja on hävinnyt, selvittämään, mistä kato johtuu ja mitä korjausliikkeitä olisi tehtävissä. Mutta tarvitsemme myös kirjallisuutta: ihmiset on saatava ymmärtämään, mitä nämä menetykset tarkoittavat.” Macdonald kirjoittaa.

”Ihmiset on saatava sisäistämään asioiden arvo, jotta yhä useampi ponnistelisi niiden pelastamiseksi.”

Helen Macdonald (s. 1970) on englantilainen kirjailija, kuvittaja ja historioitsija, joka asuu mökissään Suffolkissa. Hän on etsinyt yhteyttä luonnon ja eläinten kanssa lapsesta asti. Hänen omaelämäkerrallinen teoksensa H niin kuin haukka (2014) oli maailmanlaajuinen arvostelu- ja myyntimenestys, joka jätti pysyvän jäljen luontokirjallisuuden perinteeseen. Esseekokoelma Iltalentoja nousi heti ilmestyttyään The New York Timesin bestseller-listalle.

Helen Macdonald: Iltalentoja

alkuteos Vesper Flights

suomentanut Irmeli Ruuska

myös äänikirjana, lukija Karoliina Kudjoi

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

The New Yorkerissa tutkivana journalistina työskentelevän Patrick Radden Keefen Älä sano mitään – Tositarina menneisyydestä, murhasta ja Pohjois-Irlannista (Gummerus) on henkeäsalpaavan jännittävä, toteutukseltaan ainutlaatuinen tietokirja Pohjois-Irlannin konfliktista. Romaanimainen lukukokemus edustaa 2000-luvun parasta tietokirjallisuutta. Älä sano mitään on ollut kansainvälinen myyntimenestys ja palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Päivi Alasalmen Alamaailman kuningatar aloittaa vetävän dekkarisarjan, jossa tamperelainen rikoskonstaapeli Hallavainen ratkoo kollegoidensa kanssa synkkiä murhatapauksia. Storytel Original -menestyssarjan aloitusosa ilmestyy 23.5. dekkareiden ystävien iloksi kovissa kansissa. Alkukesän käännetyssä jännityskirjallisuudessa on luvassa muun muassa podcastien ja baletin maailmaan sijoittuvia trillereitä tutuilta brittikirjailijoilta.

Vaikuttava ilmiöromaani somejättien vallasta ja nuorten sisältömoderaattoreiden työstä3.5.2022 13:26:30 EEST | Tiedote

Hollantilaisen Hanna Bervoetsin Sopimatonta sisältöä (Gummerus) kysyy, mikä on yhteiskunnassamme normaalia ja kuka sen määrittelee. Romaani kertoo sosiaalisen median sisältömoderaattoreina työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka käyvät työkseen läpi some-kuonaa – väkivaltaa, vihapuhetta, salaliittoteorioita ja valeuutisia – ja päättävät, milloin sisältö on sopimatonta ja poistettava. Bervoets esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaaleilla perjantaina 13.5.