Mitä meistä jää – ja onko sillä väliä? SuomiAreenassa keskustellaan museoiden yhteiskunnallisista tehtävistä maanantaina 12.7.2021 kello 13-14.

Museot ovat hyvässä vedossa ja kävijämäärät kasvavat. Yleisötyön lisäksi museoilla on suuri vastuu kulttuuriperinnön tallentajana. SuomiAreenassa pureudutaan museoiden kokoelmatyöhön. Mitä nykyajasta tallentuu museoiden kokoelmiin?

Satakuntalaisten ammatillisten museoiden, Suomen museoliiton ja opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä SuomiAreenan ohjelmaan kuuluvassa paneelikeskustelussa pohditaan, mitä nykypäivän ja menneisyyden tavarapaljoudesta pitäisi säilyttää tuleville sukupolville. Mihin resurssit riittävät? Mitä yleisö museoilta odottaa? Jääkö meistä vain mikromuovia muistoksi?

”Se mitä päätämme tallentaa, tai mitä museot tallentavat, on vallan kysymys. Se, jonka historiaa dokumentoidaan, saa paikan tulevaisuuden kertomuksissa”, paneelikeskustelun moderaattori Ronja Salmi toteaa.

Yksi paneelikeskustelun tavoitteista on laajentaa yleisön käsitystä museoiden toiminnasta.

”On olennaista kysyä, millä perusteella valintoja tehdään ja mitä haasteita niihin liittyy. Museoissa valintatyö on läsnä jatkuvasti, mutta yleisö kuulee siitä harvemmin. Keskusteluun kokoontuu hieno joukko asiantuntijoita, joten saamme varmasti puitua aihetta syvällisestikin”, Salmi lisää.

Museoiden paneelikeskustelu järjestetään maanantaina 12.7.2021 kello 13-14. Paikkana on SuomiAreenan Pori-areena Porin kauppatorilla. Keskustelua voi seurata myös verkossa mtv-palvelussa osoitteessa: https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-10003188/mita-meista-jaa-ja-onko-silla-valia-1442068

Paneelikeskustelun moderaattorina toimii toimittaja Ronja Salmi. Keskustelijoina ovat runoilija Heli Laaksonen, kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen, Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo, Rauman merimuseon johtaja Anna Meronen sekä Satakunnan Museon ystävät -yhdistyksen jäsen, aktiivinen museokävijä Taisto Huhtasalo.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita myös tilaisuuden etkoille, jotka järjestetään Satakunnan Museossa (Hallituskatu 11, Pori) 12.7. klo 10.00 alkaen.

Etkoilla tutustutaan Satakunnan Museoon ja Porin taidemuseoon. Ohjelman lomassa on mahdollista keskustella museoiden ajankohtaisista kuulumisista alan huippuasiantuntijoiden kanssa: Panelistien lisäksi tilaisuudessa on paikalla Suomen museoliiton toimitusjohtaja Kimmo Levä sekä museoammattilaisia maakunnan eri museoista. Etkoille osallistuvien toivotaan ilmoittautuvan etukäteen osoitteeseen: tuuli.rajavuori@museoliitto.fi.

SuomiAreena järjestetään hybriditapahtumana 12.-16.7.2021. Ohjelmaa tuotetaan neljältä eri lavalta Porista ja Helsingistä. Tapahtumalavoille otetaan osallistujia vallitsevien koronaohjeistusten mukaan. Koko ohjelmisto on maksutta kaikkien suomalaisten katsottavissa mtv-palvelusta (mtv.fi, mtv-sovellus) sekä suorina lähetyksinä että tallenteina. Lisäksi MTV3-kanavalla lähetetään päivittäin SuomiAreena-ohjelmaa.

Museoiden SuomiAreena-paneelikeskustelun järjestävät Satakunnan Museo, Porin taidemuseo, Kankaanpään kaupunginmuseo, Emil Cedercreutzin museo, Huittisten museo, Rauman museo, Rauman taidemuseo, Rauman merimuseo, Lönnströmin taidemuseo, Suomen museoliitto ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Vt. museonjohtaja Johanna Jakomaa
Satakunnan Museo
johanna.jakomaa@pori.fi

Maakuntatutkija Akuliina Aartolahti
Satakunnan Museo
akuliina.aartolahti@pori.fi

Viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.