Mitä meistä jää – ja onko sillä väliä? SuomiAreenassa keskustellaan museoiden yhteiskunnallisista tehtävistä maanantaina 12.7.2021 kello 13-14.

Museot ovat hyvässä vedossa ja kävijämäärät kasvavat. Yleisötyön lisäksi museoilla on suuri vastuu kulttuuriperinnön tallentajana. SuomiAreenassa pureudutaan museoiden kokoelmatyöhön. Mitä nykyajasta tallentuu museoiden kokoelmiin?

Satakuntalaisten ammatillisten museoiden, Suomen museoliiton ja opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä SuomiAreenan ohjelmaan kuuluvassa paneelikeskustelussa pohditaan, mitä nykypäivän ja menneisyyden tavarapaljoudesta pitäisi säilyttää tuleville sukupolville. Mihin resurssit riittävät? Mitä yleisö museoilta odottaa? Jääkö meistä vain mikromuovia muistoksi?

”Se mitä päätämme tallentaa, tai mitä museot tallentavat, on vallan kysymys. Se, jonka historiaa dokumentoidaan, saa paikan tulevaisuuden kertomuksissa”, paneelikeskustelun moderaattori Ronja Salmi toteaa.

Yksi paneelikeskustelun tavoitteista on laajentaa yleisön käsitystä museoiden toiminnasta.

”On olennaista kysyä, millä perusteella valintoja tehdään ja mitä haasteita niihin liittyy. Museoissa valintatyö on läsnä jatkuvasti, mutta yleisö kuulee siitä harvemmin. Keskusteluun kokoontuu hieno joukko asiantuntijoita, joten saamme varmasti puitua aihetta syvällisestikin”, Salmi lisää.

Museoiden paneelikeskustelu järjestetään maanantaina 12.7.2021 kello 13-14. Paikkana on SuomiAreenan Pori-areena Porin kauppatorilla. Keskustelua voi seurata myös verkossa mtv-palvelussa osoitteessa: https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-10003188/mita-meista-jaa-ja-onko-silla-valia-1442068

Paneelikeskustelun moderaattorina toimii toimittaja Ronja Salmi. Keskustelijoina ovat runoilija Heli Laaksonen, kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen, Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo, Rauman merimuseon johtaja Anna Meronen sekä Satakunnan Museon ystävät -yhdistyksen jäsen, aktiivinen museokävijä Taisto Huhtasalo.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita myös tilaisuuden etkoille, jotka järjestetään Satakunnan Museossa (Hallituskatu 11, Pori) 12.7. klo 10.00 alkaen.

Etkoilla tutustutaan Satakunnan Museoon ja Porin taidemuseoon. Ohjelman lomassa on mahdollista keskustella museoiden ajankohtaisista kuulumisista alan huippuasiantuntijoiden kanssa: Panelistien lisäksi tilaisuudessa on paikalla Suomen museoliiton toimitusjohtaja Kimmo Levä sekä museoammattilaisia maakunnan eri museoista. Etkoille osallistuvien toivotaan ilmoittautuvan etukäteen osoitteeseen: tuuli.rajavuori@museoliitto.fi.

SuomiAreena järjestetään hybriditapahtumana 12.-16.7.2021. Ohjelmaa tuotetaan neljältä eri lavalta Porista ja Helsingistä. Tapahtumalavoille otetaan osallistujia vallitsevien koronaohjeistusten mukaan. Koko ohjelmisto on maksutta kaikkien suomalaisten katsottavissa mtv-palvelusta (mtv.fi, mtv-sovellus) sekä suorina lähetyksinä että tallenteina. Lisäksi MTV3-kanavalla lähetetään päivittäin SuomiAreena-ohjelmaa.

Museoiden SuomiAreena-paneelikeskustelun järjestävät Satakunnan Museo, Porin taidemuseo, Kankaanpään kaupunginmuseo, Emil Cedercreutzin museo, Huittisten museo, Rauman museo, Rauman taidemuseo, Rauman merimuseo, Lönnströmin taidemuseo, Suomen museoliitto ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Vt. museonjohtaja Johanna Jakomaa
Satakunnan Museo
johanna.jakomaa@pori.fi

Maakuntatutkija Akuliina Aartolahti
Satakunnan Museo
akuliina.aartolahti@pori.fi

Viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands lantbruksmuseum Sarka är Årets museum 202128.5.2021 12:22:28 EEST | Tiedote

Museipriserna för år 2021 delades ut 27.5 på Museiprisgalan i Åbo. Titeln Årets museum 2021 fick Finlands lantbruksmuseum Sarka. Priset för Årets museikommunikationsgärning beviljades för marknadsföringen av Helsingfors konstmuseum Ham:s och Helsingfors stadsmuseums utställning Sinnesstämning – Helsingfors 1939-1945. Specialpriset i Årets museum -tävlingen gick till Museiverket. Årets museibutik är Naturcentret Haltias Haltia Shop. Museikortets specialpris gick till Hotell- och restaurangmuseet.

Suomen maatalousmuseo Sarka on Vuoden museo 202127.5.2021 18:54:11 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 museopalkinnot jaettiin 27.5. Museopalkintogaalassa Turussa. Vuoden museo 2021 -tittelin sai Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoviestintäteko -palkinto myönnettiin Helsingin taidemuseo HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille. Vuoden museo -kilpailun Erikoispalkinnon sai Museovirasto. Vuoden museokauppa on Luontokeskus Haltian Haltia Shop. Museokortin erikoispalkinto annettiin Hotelli- ja ravintolamuseolle.