Mitä parvekkeella saa tehdä? – Tarkista parvekkeen pelisäännöt Kuluttajaliiton muistilistalta

Saako parvekkeella grillata? Entä ottaa alasti aurinkoa? Kuluttajaliitto valmisti taloyhtiöille ja niiden asukkaille parvekekauden kynnyksellä muistilistan siitä, mikä kaikki on sallittua parvekkeella.

Kevät on saapunut ja monessa taloyhtiössä asukkaat siirtyvät viettämään enemmän aikaa parvekkeillaan. Parvekkeen tapahtumat kantautuvat kuitenkin helpommin naapuriin ja voivat aiheuttaa taloyhtiössä keskustelua siitä, mikä parvekkeella on sallittua.

”Erimielisyyksiä voivat aiheuttaa esimerkiksi grillaaminen, sisustaminen tai parvekeviljely”, kertoo Kuluttajaliiton asumisasioihin erikoistunut lakimies Kristel PynnönenPynnönen peräänkuuluttaa suvaitsevaisuutta mutta myös yhteisten pelisääntöjen noudattamista.

”Kun lisääntyneeseen elämään naapureiden parvekkeella suhtautuu myönteisesti ja toimii naapurit huomioiden, säilyy hyvä keväthenki myös taloyhtiössä”, muistuttaa Pynnönen.

Kuluttajaliitto kokosi listan viidestä joskus tunteitakin herättävästä asiasta, jotka ovat myös parvekkeella lähtökohtaisesti sallittuja.

1. Grillaaminen ja ruoanlaitto

Laki ei kiellä grillaamista eikä ruoanlaittoa parvekkeella. Taloyhtiön järjestyssäännöt saattavat kieltää grillaamisen parvekkeella, mutta siihen on käytännössä hankala puuttua. Grillaaminen ei esimerkiksi ole tarpeeksi painava syy huoneiston hallintaanotolle. Näin ollen yleinen grillauskielto taloyhtiössä ei ole suositeltavaa, mutta ohjeistus grillaamiseen voi olla paikallaan. Tämä voi olla esimerkiksi muistutus siitä, että parvekkeella voidaan käyttää vain sähkö- tai kaasugrilliä tai että kaasupullo tulee säilyttää suojatussa paikassa, ettei se kuumene auringossa.

1. Ajanvietto ja juhliminen

Parvekkeella saa viettää aikaa perheen ja ystävien kesken. Satunnaiset juhlatkin ovat sallittuja. Yörauha ja naapurit tulee kuitenkin huomioida. Juhlia pitävän vastuulla on huolehtia, että keskustelun ja musiikin äänenvoimakkuus pysyy kohtuullisena. Äänentasossa on huomioitava myös, että parvekkeella tapahtuvan illanvieton äänet kantautuvat lähinaapureiden lisäksi helposti myös muualle naapurustoon.

1. Auringonotto

Parveke on kotirauhan suojaan kuuluvaa aluetta ja siellä voi ottaa aurinkoa. Auringonotto parvekkeella on lähtökohtaisesti yksityisen suojan piirissä ja tarkoittaa, että aurinkoa voi ottaa jopa ilman vaatteita. Muita ihmisiä ei saa kuitenkaan tarkoituksella provosoida tai loukata ja rikoslaki säätelee sukupuolisiveellisyyden julkista loukkaamista.

1. Sisustaminen ja koristelu

Asukkaalla on laaja oikeus sisustaa ja koristella parvekettaan. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi parvekekalusteita, kuten tuolia, pöytää tai sohvaa. Sen sijaan muutostyöt, jotka edellyttävät reikien tai läpivientien tekemistä yhtiön vastuulle kuuluviin seinärakenteisiin vaativat taloyhtiön luvan. Sisustamisessa ja koristelussa on huomioitava vaatimukset julkisivun yhtenäisyydestä.

1. Parvekeviljely ja istutukset

Parvekkeelle saa sijoittaa muun muassa kasvatusruukkuja ja -laatikoita. Taloyhtiön rakenteita ei saa kuitenkaan rikkoa tai vahingoittaa. Jos parvekkeelle sijoitetaan useita tai suuria kasvatusalustoja tulee varmistua riittävästä parvekkeen kantavuudesta. Lisäksi on muistettava, että kasvit ja kasvualustat tulee sijoittaa parvekkeen sisäpuolelle. Parvekkeen ulkopuolella roikkuvat kukkaruukut tai -alustat voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa turvallisuusriskin.

Kristel Pynnönenlakimies (asumisasiat)Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

Puh:040 579 6978

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Nykyinen esitys vesittää käytännön mahdollisuudet ryhmäkanteen käyttöön14.5.2022 17:03:11 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen käyttöön tarkoitettu mahdollisuus ryhmäkanteen nostamiseen on jäämässä kauas siitä mitä odotettiin. Ryhmäkanteen avulla kuluttajia edustavien järjestöjen on mahdollista ajaa kuluttajaryhmien etua oikeudessa. Suomessa ollaan kuitenkin päätymässä toteutukseen, jossa tilanne ei toisi parannusta nykyiseen tilanteeseen. Kuluttajaliiton valtuusto vaatii muutoksia esitettyyn edustajakannelainsäädäntöön siten, että kuluttajajärjestöillä oikeasti on mahdollisuus puolustaa kuluttajia oikeudessa nostamalla ryhmäkanteita.

Kestävämpien valintojen tekeminen helpommaksi – EU:n kiertotalouspaketti parantaa kuluttajien asemaa14.4.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto on tyytyväinen EU:n kiertotalouspaketin ehdotuksiin, jotka tuovat parannuksia kuluttajien oikeuksiin ja turvaavat helpomman pääsyn nykyistä kestävämpien tuotteiden äärelle. Valmistajille asetettavat uudet vaatimukset tuotteiden kestävyydelle, korjattavuudelle ja kemikaaleille helpottavat kuluttajien mahdollisuuksia löytää ja valita kestävämpiä vaihtoehtoja.