Mitä seuraavan hallituksen pitäisi tehdä? – PTT julkistaa neljä politiikkasuositusta

Sarjan ensimmäinen osa julkaistaan torstaina 1. joulukuuta, ja se käsittelee Suomen julkisen talouden tilaa. Seuraavat kolme politiikkasuositusta käsittelevät työmarkkinoita ja työllisyyttä, maa- ja elintarviketaloutta sekä metsä- ja ympäristötaloutta.

Kaikki politiikkasuositukset julkaistaan Pellervon taloustutkimuksen kotisivuilla www.ptt.fi

PTT politiikkasuositus: Seuraavan hallituksen pitää uudistaa työmarkkinoita ja helpottaa työperäistä maahanmuuttoa26.1.2023 10:00:45 EET | Tiedote

Työllisyys on Suomessa kehittynyt viime vuosina hyvin myönteisesti, mutta työllisyyden noston tulisi olla myös seuraavan hallituksen tehtävälistalla. Pellervon taloustutkimus PTT:n politiikkasuositus ehdottaa useiden eri keinojen yhdistelmää, kuten työttömyysturvan uudistuksia, työperäisen maahanmuuton vauhdittamista, maahanmuuttajien kotoutumisen parantamista ja panostuksia koulutukseen.

Talouden isot murrokset voivat tukea Viitoskäytävän kasvua – metsät ja kaivokset ovat alueen talouden vankka perusta26.1.2023 09:01:02 EET | Tiedote

Käynnissä olevat kansainvälisen talouden murrokset voivat vauhdittaa itäiseen Suomeen sijoittuvan ns. Viitoskäytävän alueen taloutta ja kasvua, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n selvitys. Alueen erityisiä vahvuuksia ovat esimerkiksi runsaat metsämaat ja kaivosteollisuus, jotka jo nykyisin ovat koko maan huoltovarmuudelle tärkeitä. Mahdollisuuksien lunastaminen vaatii kuitenkin osaavaa työvoimaa sekä toimivaa logistiikkaketjua etenkin tieverkon osalta.

PTT ja Hiilensidonta ry julkistivat ensimmäisen tilaston hiilikompensaatioista – tavoitteena lisätä tietoa ja avoimuutta markkinoilla1.12.2022 13:01:02 EET | Tiedote

PTT politiikkasuositus seuraavalle hallitukselle: Julkista taloutta pitää sopeuttaa vuositasolla neljä miljardia ensi hallituskaudella1.12.2022 11:06:49 EET | Tiedote