Mastercard

Mitä tapahtuu seuraavaksi jakamistaloudessa? Mastercardin uusi tutkimus paljastaa muutoksen ajurit

Jaa
Mastercardin uuden tutkimuksen mukaan teknologian, käyttäjäkokemuksen ja sääntelyn kehittyminen on välttämätöntä jakamistalouden kasvulle.

Mastercard julkisti Money20/20 Europe -konferenssissa uuden raportin, joka käsittelee jakamistalouden haasteita ja mahdollisuuksia. Raportti perustuu Mastercardin ja The Future Agendan tutkimukseen, jossa selvitettiin jakamistalouden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä.

The Sharing Economy: Understanding the Opportunities for Growth -raportti tutkii sosioekonomista ekosysteemiä, joka mahdollistaa muun muassa majoituksen, kyytien, palveluiden ja hyödykkeiden ostamisen, myymisen, jakamisen ja vuokraamisen kuluttajien kesken.

“Jakamistalous on kasvanut valtavasti muuttaen samalla perustavanlaatuista tapaa, jolla eri alat toimivat”, sanoi Mark Barnett, Mastercardin Ison-Britannian ja Irlannin johtaja. ”Tämä raportti auttaa meitä ymmärtämään tänä päivänä kohtaamiamme mahdollisuuksia sekä haasteita ja pääsemään käsiksi tämän nopeasti kasvavan ilmiön potentiaaliin. Se ei vain käsittele jakamistalouden kohtaamia haasteita, vaan tarjoaa konkreettisia ratkaisuja näihin haasteisiin ja valottaa tämän jännittävän talouden tulevaisuuden näkymiä.”

Tutkimuksessa tunnistettiin kolme toisiinsa liittyvää teemaa, joiden ympärillä tapahtuva muutos vaikuttaa jakamistalouteen eniten.

1. Enemmän luottamusta ja läpinäkyvyyttä

Luottamus on edelleen välttämättömyys jakamistaloudelle, ja se vahvistuu luonnollisesti alan kasvaessa ja ihmisten tottuessa jakamistalouden tarjoamaan tuotteiden ja palveluiden valikoimaan.

Luottamus voidaan kuitenkin saavuttaa ainoastaan parantamalla sääntelyä ja teknologiaa sekä hyödyntämällä vertaisarviointia monipuolisesti. Kun yhteiskunta totuttelee uusiin kaupankäynnin malleihin, päättäjien ja yritysten on toimittavat yhteistyössä muuttaakseen sääntelyä reaktiivisesta proaktiiviseksi ja suojatakseen paremmin kuluttajia, palveluntarjoajia ja palvelualustoja. Tämä luo sekä yhteiskunnallisen turvaverkon että lisäarvoa kaikille, jotka jakamistalouteen osallistuvat.

2. Parempi käyttäjäkokemus

Parempi käyttäjäkokemus on olennainen jakamistalouden kasvulle ja kehittymiselle. Johtajien onkin keskityttävä käyttäjäkokemuksen parantamiseen saadakseen yhteyden asiakkaisiinsa ja kehittääkseen ja säilyttääkseen uskottavuutensa.

Käyttäjäkokemuksen parantamiseksi kaupankäyntialustojen on otettava käyttäjäpalaute huomioon, mahdollistettava kitkattomat ja turvalliset transaktioit sekä ymmärrettävä henkilökohtaisen datan ja sen hallinnan merkitys. Teknologian kehityksenkin pyörteissä ihminen on aina pidettävä toiminnan keskiössä.

3. Osallistumismahdollisuudet jakamistalouteen

Kun jakamistalouden osallistumismahdollisuudet paranevat, kuluttajat ja organisaatiot saavat lisäarvoa. Teknologian kehitys parantaa osallistumismahdollisuuksia, lisää käyttöä ja pienentää kuluja.

Esimerkkejä teknologian kehityksestä ovat lohkoketjut (blockchain), esineiden internet (IoT) ja tekoäly, jotka tehokkaimmin hyödynnettynä voivat tukea muutosta staattisesta aktiiviseksi: kun useammat asiat ja ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa, mahdollisuudet jakaa ja hyötyä saatavuudesta kasvavat.

 

Jakamistalousraportti katsoo tulevaan ja päätyy siihen johtopäätökseen, että luottamuksen ja maineen varmistaminen, käyttäjäkokemuksen parantaminen ja lisäarvon luominen ovat välttämättömiä jakamistalouden kasvulle.

Mastercard työskentelee sen takaamiseksi, että kaikki tuotteemme, ratkaisumme ja palvelumme ovat yhtä digitaalisia kuin ihmiset, jotka niitä käyttävät ympäri maailman. Suunnittelemme monipuolisia, innovatiivisia, vakuuttavia and turvallisia tapoja maksaa ja vastaanottaa maksuja kaikissa kanavissa ja laitteissa ja määrittelemme kaupankäynnin uudelleen globaalilla tasolla.

Lähestymistapamme ja teknologian edistysaskeleet ovat antaneet meille mahdollisuuden luoda yhdessä kumppaniemme kanssa syvempiä, älykkäämpiä maksukokemuksia parantaen sitä, miten ihmiset elävät, yritykset kasvavat, kaupungit toimivat ja luottamusta rakennetaan digitaalisessa maailmassa.

 

Lisätietoa tutkimuksesta
Mastercard ja The Future Agenda toteuttivat tutkimuksen, joka aloitettiin joulukuussa 2016. Tutkimus koostui saatavilla olevan kuluttaja- ja markkinatutkimuksen katsauksesta, Future Agendan näkemyksistä, asiantuntijoiden haastatteluista ja Mastercardin työpajasta tärkeimpien sidosryhmien kanssa.

  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye