Mitä teidän energiatehokkuushankkeellenne kuuluu?

Kiinteistöjen energiatehokkuutta on kehitetty vuosien varrella monenlaisilla malleilla ja varmasti myös yhtä monenlaisilla lopputuloksilla. Mistä hankkeiden väliset erot johtuvat?

Energiatehokkuushanke on valmistuessaan kesken Kuva: Assemblin

Pikadieetti vai pidempiaikainen elintapamuutos?

Kiinteistöjen energiatehokkuutta on kehitetty vuosien varrella monenlaisilla malleilla ja varmasti myös yhtä monenlaisilla lopputuloksilla. Myös toimenpiteiden vaikutusten eliniästä löytyy parempia ja huonompia onnistumisia, vaikka julkisuudessa ovat tietysti näkyneet enemmän hankkeet, joissa on onnistuttu keskimääräistä paremmin.

Valitettavasti kiinteistöjen omistajakunnasta löytyy myös asiakkaita, joille ensimmäisen hankkeen epäonnistuminen on riittänyt ja luottamus suomalaiseen energiatehokkuusosaamiseen on menetetty pitkäksi aikaa.

Mistä hankkeiden väliset erot johtuvat?

Useimmiten paremmin onnistuneet hankkeet ovat olleet tasapainoinen kokonaisuus kiinteistön energiatehokkuuden parantamistasisäympäristöolosuhteiden kehittämistä ja kiinteistön käyttäjien ja vuokralaisten huomiointia hankkeen sisällössä. Myös hankkeen suunniteltu ja aktiivinen viestintä sekä käyttäjien perehdytys ja opastaminen kuuluvat kiinteästi ammattilaisten toteuttamiin energiatehokkuushankkeisiin.

Energiatehokkuushanke on valmistuessaan kesken

Edellisistä asioista huolimatta tärkein yksittäinen energiatehokkuushankkeista ymmärrettävä asia on se tosiasia, että projektivaiheen valmistuessa hanke on vasta alussa. Tämän jälkeen vasta alkaa hankkeen päävaihe, seurantavaihe, joka vaatii valitulta yhteistyökumppanilta oikeaa ammattitaitoa ja henkilöresursseja sekä myös sitoutumista tilaajaorganisaation puolelta, joka välillä on ollut myös vaarassa unohtua.

Uskallan väittää, että erittäin monen epäonnistumisen taustalta löytyy  hankkeen painopisteen ja seurantavaiheen ymmärtämättömyys sekä toimittaja- että tilaajaorganisaatiossa ilman, että energiatehokkuushanketta olisi ymmärretty vuosi vuodelta kehittyvänä prosessina. Hyvätkin investoinnit jäävät vaikutuksiltaan korkeintaan puolitiehen ilman ammattitaitoista käyttöä ja ylläpitoa.

Miten eteenpäin omien energiatehokkuushankkeiden kanssa?

Jokainen kiinteistö on yksilö ja siksi jokaiselle kiinteistölle tulee yksilöllisten tavoitteiden kautta löytää tilanteeseen sopivin hankesisältö. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa kiinteistön kehittämistä.

Energiatehokkuushanke on valmistuessaan kesken Kuva: Assemblin

Ansatie 3:ssa panostetaan kiinteistön olosuhteisiin ja energiatehokkuuteen21.5.2018 08:32Tiedote

KOy Ansatie 3 on vuonna 1980 rakennettu teollisuus- ja toimistokäytössä oleva kiinteistö Kehä 3 varrella Vantaalla. Kiinteistöön toteutetaan mittavaa energiatehokkuushanketta, jossa modernisoidaan kohteen taloteknisiä järjestelmiä kuten kiinteistöautomaatiojärjestelmää, ilmanvaihtojärjestelmää sekä valaistusta. Assemblin on kohteeseen toteutettavan palvelupaketin päätoteuttaja. Nyt sinä pääset tutustumaan, miten työmaamme etenee ja mitä kaikkea energiatehokkuushanke pitää sisällään.