Mitä tekee keltanokka somessa? Näin tuet lapsesi sosiaalisen median käyttöä
”Koulun aloittamisen myötä moni lapsi saa ensimmäisen oman puhelimensa ja opettelee sen myötä sosiaalisen median käyttöä. Harjoittelun kohteena on myös, miten somessa toimitaan ja käyttäydytään niin, että siitä jää hyvä mieli kaikille osapuolille. Hyvät tavat kannattaa opetella jo nuorena, niin ne osaa vanhempanakin. Tällä sometaipaleella me Ifissä haluamme olla lapsia ja vanhempia tukemassa samaan tapaan kun olemme turvanneet ekaluokkalaisten koulutaivalta jakamalla heille heijastavia lippiksiä keltanokka-kampanjassamme”, sanoo Timo Harju, Ifin Suomen henkilöasiakkaista vastaava maajohtaja.
Helppotajuisen Keltanokka somessa -testin aiheena on viisi tyypillistä alakouluikäisen sosiaalisen median käytön ongelmatilannetta, kuten saako somessa jakaa kuvia tai videoita toisista? Voiko Whatsapp-ryhmässä levittää juoruja tai sulkea osa lapsista pois? Entä ovatko somessa kaikki niitä, joita sanovat olevansa?
Testin avulla lapsi voi vanhempansa avulla keskustellen oikeita toimintavaihtoehtoja esimerkkitilanteisiin. Testin tehtyään vanhemmat voivat tulostaa muistilistan, jonka avulla tukea lapsen sosiaalisen median käyttöä.
Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus seurata lapsen käyttäytymistä myös somessa
Ifin Keltanokka somessa -testi on osa Empatia nettiin -hanketta ja löytyy hankkeen sivuilta empatiapakkaus.fi. Empatiaa nettiin -hanke pyrkii parantamaan tietämystä nettikiusaamisesta ja muista digiajan empatiavajeeseen liittyvistä haasteista ja selvittämään tapoja empatian lisäämiseksi verkossa.
Kiusaaminen netissä on helpompaa kuin kasvokkain, koska toisen ilmeitä tai eleitä ei pysty havaitsemaan. Empatian osoittaminen on tällöin vaikeampaa.
Hanke selvitti myös suomalaisten vanhempien ja opettajien käsityksiä nettikiusaamisesta. Tutkimuksen mukaan yli 60 prosenttia alakoululaisten opettajista on havainnut nettikiusaamista koulussaan viime vuoden aikana. Kolmannes vanhemmista ei ole keskustelut lapsensa kanssa nettikiusaamisesta ja neljännes vanhemmista ei ole tehnyt mitään nettikiusaamisen ehkäisemiseksi.
”Netissä on helppo heittää yksittäisiä kommentteja ja letkautuksia, kun toisen reaktiota ei näe. Keltanokka somessa -testin avulla haluamme olla vanhempien tukena ehkäisemässä nettikiusaamista. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus seurata lapsen netti- ja somekäyttäytymistä. Lapsia kannattaa kannustaa myönteiseen käyttäytymiseen ja toisten huomioimiseen somessa. Samalla lapselle kannattaa kertoa, kenen puoleen kääntyä, jos hän kohtaa netin ikäviä puolia”, Harju sanoo.
Empatia nettiin -hanke haastaa kaikki suomalaiset mukaan innovoimaan uutta digitaalista empatiapakkausta. Empatiapakkaus antaa vanhemmille, opettajille sekä lapsille ja nuorille työkaluja ja tukea empatian lisäämiseen netissä ja muissa digitaalisissa ympäristöissä. Ideoita ja sisältöehdotuksia empatiapakkaukseen voi lähettää toukokuun loppuun asti hankkeen verkkosivuilla www.empatiapakkaus.fi.
Lisätiedot:
empatiapakkaus.fi - Empatia nettiin –hankkeen verkkosivut
Timo Harju, henkilöasiakkaista vastaava Suomen maajohtaja, If, p. 050 424 2237, timo.harju@if.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ainomaija PippuriLehdistökontakti
Viestintäjohtaja, Ulkoinen viestintä
Milla KauppilaLehdistökontakti
Viestintäpäällikkö, Ulkoinen viestintä
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Mökkikauden avaus pakkastalven jälkeen: tarkista vesiputkien kunto25.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Moni aloittaa pääsiäisenä mökkikauden. Pakkastalven jäljiltä mökiltä voi paljastua rikkoutunut vesiputki. Kun vedentulon käynnistää ensimmäistä kertaa, kannattaa tarkkailla, toimiiko kaikki kuten pitää. Lämmittämällä mökkiä pikkuhiljaa välttää puolestaan tyypillisen nokivahingon. If kokosi mökkikauden avaajan muistilistan.
Tämä on yleisin vahinko pääsiäisliikenteessä: lasivahingot ovat lisääntyneet neljänneksen viidessä vuodessa22.3.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Eniten lasivahinkoja sattuu Ifin vuosien 2019–2023 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 14–16, eli pääsiäisen ympärillä, jolloin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat rapisevat sulaneilta teiltä tuulilaseihin. Riittävän turvavälin muistaminen myös ruuhkaliikenteessä on tehokkain keino suojautua vahingolta.
If: Liikennevakuutuslain muutokset lisäävät mikroliikkumisen turvallisuutta23.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Liikennevakuutuslaki uudistuu kevään aikana. Jatkossa nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella. Lisäksi sähköpotkulautaoperaattoreiden on uudistuksen myötä vakuutettava kaikki vuokrakäyttöiset sähköpotkulautansa.
Joka kolmas hankkii matkavakuutuksen viime tipassa – jää ilman peruuntumisturvaa13.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Moni ei tiedä, että matkavakuutus kannattaa hankkia vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista. Ifin tilastojen perusteella yli kolmannes ostaa matkavakuutuksen niin myöhään, ettei se korvaa matkan yllättävää peruuntumista. Toimi näin, jos joudut perumaan hiihtolomamatkan.
Ifin vuoden 2023 tulos: vahva kasvu ja vakaa tulos haastavasta vuodesta huolimatta8.2.2024 10:11:29 EET | Tiedote
Sampo-konserniin kuuluva vakuutusyhtiö If julkaisee tänään vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen sekä koko vuoden 2023 tuloksen. If jatkoi vahvaa kasvua kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla, erityisesti omaisuus- ja henkilövakuutuksissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme