Mitä tiemaksuista tiedetään ja mitä valmistelussa pitää ottaa huomioon?
Nykyiseen hallitusohjelmaan (Marin 10.12.2019) on kirjattu, että säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton. Ruuhkamaksut ovat mukana myös yhtenä liikenteen sujuvoittamisen ja päästöjen vähentämisen keinona seudun yhteistyössä tekemässä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019-suunnitelmassa sekä kesäkuun alussa saavutetussa valtion ja kuntien välisessä MAL-neuvottelutuloksessa.
HSL:n teettämien esiselvitysten tehtävänä on ollut lisätä tietoa ruuhkamaksuista Helsingin seudun näkökulmasta ennen kuin valtio aloittaa ruuhkamaksulainsäädännön valmistelun.
”Kunnissa ja HSL:ssä on paljon tietoa seudun asukkaiden liikkumistottumuksista, seudun kehityksestä, kuntien erityispiirteistä ja vaikutusten arvioinnista. Tiemaksujen esiselvityksissä on etsitty vastauksia avoimiin kysymyksiin ja saatuja tietoja voi hyödyntää lainvalmistelussa”,sanoo HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen.
HSL on teettänyt esiselvitykset Helsingin seudun kuntien yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman jatkotyönä. HSL vastaa Helsingin seudun pitkäjänteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laadinnasta, mikä kattaa kaikki liikennemuodot tieliikenteestä raideliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa tehdään tiiviissä yhteistyössä seudun kuntien, kaupunkien ja valtion kanssa.
Mitä esiselvitykset kertovat tiemaksuista?
Teknistoiminnallisessa esiselvityksessä on kartoitettu erilaisten maksujärjestelmien toimintaperiaatteita ja tiemaksujärjestelmän mahdollistavia teknologioita. Työssä on vertailtu eurooppalaisten kaupunkien – Lontoon, Oslon, Trondheimin ja Göteborgin – toteutettuja ruuhkamaksujärjestelmiä ja Kööpenhaminan järjestelmän valmistelua. Samalla on selvitetty, miten mahdollisten tiemaksujärjestelmien vaikutuksia pystytään arvioimaan Helsingin seudulla ja miten vaikutusten arviointia kannattaa kehittää.
Kaikissa tarkastelluissa kaupungeissa tiemaksujen taustalla on ollut laajempia yhteiskunnallisia tavoitteita, ja tiemaksut on nähty tehokkaimpana toimenpiteenä niiden saavuttamiseksi. Tiemaksuilla on myös saavutettu niille asetetut tavoitteet. Liikennejärjestelmän toimivuuden parantaminen ja liikenteen sujuvoittaminen ovat johtaneet myös muiden yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseen, kuten CO2- ja lähipäästöjen vähenemiseen ja liikenneverkon rahoituksen paranemiseen. Järjestelmät ovat olleet muunneltavia, jolloin järjestelmiä on pystytty tarvittaessa muokkaamaan.
Palvelumuotoilun esiselvityksestä on valmistunut nyt haastatteluosuus, jonka tavoitteena on tuoda esiin asukkaiden, elinkeinoelämän ja seudun luottamushenkilöiden näkemyksiä tiemaksuista. Seuraavassa vaiheessa haastattelututkimuksen tuloksia tarkastellaan määrällisen kyselytutkimuksen perusteella Helsingin seudulla. Tämä osio on siirretty koronapandemian takia myöhemmäksi.
Haastatteluista on noussut esiin, että tiemaksuista ja niiden tavoitteista on ihmisillä vähän ja epätarkkaa tietoa. Asukkaat, päättäjät ja elinkeinoelämä arvostavat elinvoimaista, sujuvaa, päästötöntä ja hyvinvoivaa Helsingin seutua. Keinoista, joilla tavoite saavutetaan, ei ole yksimielisyyttä. Samalla koetaan olevan epäselvää, miten tiemaksut vaikuttaisivat ihmisten arkeen.
Hallinnollisessa esiselvityksessä on kartoitettu erilaisia hallinnollisia näkökulmia, jotka liittyvät tiemaksujärjestelmään. Selvityksen perusteella uusien keinojen käyttöönotto tulee nähdä muutosprosessina, jossa verkostomainen työskentely korostuu.
Mitä seuraavaksi?
Esiselvitykset jatkuvat vaikutusten arvioinnin kehittämisellä ja järjestelmien tarkemmalla tarkastelulla. Tällä pyritään tuomaan tarkempaa tietoa Helsingin seudun näkökulmasta lainsäädäntötyön pohjaksi.
”Päätöksiä tiemaksujen käyttöönotosta ei ole tehty. Helsingin seudun MAL2019-suunnitelman mukaan Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee palauttaa seudun liikennejärjestelmän palvelutason parantamiseen. Tiemaksut eivät saa vähentää valtion seudulle muutoin osoittamaa liikenteen rahoitusta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Päätöksiä mahdollisten tiemaksujen käyttöönotosta Helsingin seudulla voidaan tehdä sen jälkeen, kun valtio on valmistellut lainsäädännön, selvitykset parhaista mahdollisista malleista on tehty ja niiden vaikutukset Helsingin seudulle on arvioitu.
Yhteyshenkilöt
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884, sähköposti: suvi.rihtniemi@hsl.fi
HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen, puhelin: 040 501 3362 sini.puntanen@hsl.fi
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme