HSL Helsingin seudun liikenne

Mitä tiemaksuista tiedetään ja mitä valmistelussa pitää ottaa huomioon?

Jaa

HSL on teettänyt kolme esiselvitystä, jotka lisäävät tietoa muun muassa tiemaksujen mahdollisista toteutustavoista, vaikutusten arvioinnista ja avaavat Helsingin seudun yritysten, päättäjien ja asukkaiden näkökulmia aiheesta.

Nykyiseen hallitusohjelmaan (Marin 10.12.2019) on kirjattu, että säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton. Ruuhkamaksut ovat mukana myös yhtenä liikenteen sujuvoittamisen ja päästöjen vähentämisen keinona seudun yhteistyössä tekemässä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019-suunnitelmassa sekä kesäkuun alussa saavutetussa valtion ja kuntien välisessä MAL-neuvottelutuloksessa.

HSL:n teettämien esiselvitysten tehtävänä on ollut lisätä tietoa ruuhkamaksuista Helsingin seudun näkökulmasta ennen kuin valtio aloittaa ruuhkamaksulainsäädännön valmistelun.

”Kunnissa ja HSL:ssä on paljon tietoa seudun asukkaiden liikkumistottumuksista, seudun kehityksestä, kuntien erityispiirteistä ja vaikutusten arvioinnista. Tiemaksujen esiselvityksissä on etsitty vastauksia avoimiin kysymyksiin ja saatuja tietoja voi hyödyntää lainvalmistelussa”,sanoo HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen.

HSL on teettänyt esiselvitykset Helsingin seudun kuntien yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman jatkotyönä. HSL vastaa Helsingin seudun pitkäjänteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laadinnasta, mikä kattaa kaikki liikennemuodot tieliikenteestä raideliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa tehdään tiiviissä yhteistyössä seudun kuntien, kaupunkien ja valtion kanssa.

Mitä esiselvitykset kertovat tiemaksuista?

Teknistoiminnallisessa esiselvityksessä on kartoitettu erilaisten maksujärjestelmien toimintaperiaatteita ja tiemaksujärjestelmän mahdollistavia teknologioita. Työssä on vertailtu eurooppalaisten kaupunkien – Lontoon, Oslon, Trondheimin ja Göteborgin – toteutettuja ruuhkamaksujärjestelmiä ja Kööpenhaminan järjestelmän valmistelua. Samalla on selvitetty, miten mahdollisten tiemaksujärjestelmien vaikutuksia pystytään arvioimaan Helsingin seudulla ja miten vaikutusten arviointia kannattaa kehittää.

Kaikissa tarkastelluissa kaupungeissa tiemaksujen taustalla on ollut laajempia yhteiskunnallisia tavoitteita, ja tiemaksut on nähty tehokkaimpana toimenpiteenä niiden saavuttamiseksi. Tiemaksuilla on myös saavutettu niille asetetut tavoitteet. Liikennejärjestelmän toimivuuden parantaminen ja liikenteen sujuvoittaminen ovat johtaneet myös muiden yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseen, kuten CO2- ja lähipäästöjen vähenemiseen ja liikenneverkon rahoituksen paranemiseen. Järjestelmät ovat olleet muunneltavia, jolloin järjestelmiä on pystytty tarvittaessa muokkaamaan.

Palvelumuotoilun esiselvityksestä on valmistunut nyt haastatteluosuus, jonka tavoitteena on tuoda esiin asukkaiden, elinkeinoelämän ja seudun luottamushenkilöiden näkemyksiä tiemaksuista. Seuraavassa vaiheessa haastattelututkimuksen tuloksia tarkastellaan määrällisen kyselytutkimuksen perusteella Helsingin seudulla. Tämä osio on siirretty koronapandemian takia myöhemmäksi.

Haastatteluista on noussut esiin, että tiemaksuista ja niiden tavoitteista on ihmisillä vähän ja epätarkkaa tietoa. Asukkaat, päättäjät ja elinkeinoelämä arvostavat elinvoimaista, sujuvaa, päästötöntä ja hyvinvoivaa Helsingin seutua. Keinoista, joilla tavoite saavutetaan, ei ole yksimielisyyttä. Samalla koetaan olevan epäselvää, miten tiemaksut vaikuttaisivat ihmisten arkeen.

Hallinnollisessa esiselvityksessä on kartoitettu erilaisia hallinnollisia näkökulmia, jotka liittyvät tiemaksujärjestelmään. Selvityksen perusteella uusien keinojen käyttöönotto tulee nähdä muutosprosessina, jossa verkostomainen työskentely korostuu.

Mitä seuraavaksi?

Esiselvitykset jatkuvat vaikutusten arvioinnin kehittämisellä ja järjestelmien tarkemmalla tarkastelulla. Tällä pyritään tuomaan tarkempaa tietoa Helsingin seudun näkökulmasta lainsäädäntötyön pohjaksi.

”Päätöksiä tiemaksujen käyttöönotosta ei ole tehty. Helsingin seudun MAL2019-suunnitelman mukaan Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee palauttaa seudun liikennejärjestelmän palvelutason parantamiseen. Tiemaksut eivät saa vähentää valtion seudulle muutoin osoittamaa liikenteen rahoitusta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Päätöksiä mahdollisten tiemaksujen käyttöönotosta Helsingin seudulla voidaan tehdä sen jälkeen, kun valtio on valmistellut lainsäädännön, selvitykset parhaista mahdollisista malleista on tehty ja niiden vaikutukset Helsingin seudulle on arvioitu.

Yhteyshenkilöt

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884, sähköposti: suvi.rihtniemi@hsl.fi
HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen, puhelin: 040 501 3362 sini.puntanen@hsl.fi

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme