Keskuskauppakamari

Miten ehkäistä blogien piilomainonta - Mainonnan eettisen neuvoston lausunnoista löytyy vinkkejä

Jaa
Blogimainonta on nykyisin yleisesti käytetty markkinoinnin muoto. Bloggaajat tekevät kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa vastiketta vastaan. Moni bloggaaja kuitenkin kompastuu piilomainontaan. Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) lausunnoista voi ammentaa vinkkejä, joilla piilomainonnan karikot vältetään.
Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta. (Kuva: Roni Rekomaa)
Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta. (Kuva: Roni Rekomaa)

“Usein bloggaaja kertoo pyrkivänsä tekemään mahdollisimman ”uskottavaa sisältöä”. Tällöin hän laatii blogijulkaisun toimituksellisen aineiston näköiseksi, vaikka blogijulkaisu olisi mainos. Viestin mainosluonne halutaan piilottaa, koska mainonta on tehokkaampaa silloin, kun kuluttaja ei tunnista mainosta mainokseksi. Bloggaajan ja mainostajan kannalta ongelmana kuitenkin on se, että piilomainonta on kiellettyä menettelyä”, toteaa mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista.

Kuluttajansuojalain piilomarkkinointikieltoa sovelletaan myös digitaalisessa ympäristössä. Lain säännöksen mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinointi toteutetaan. Samansisältöinen säännös on myös Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöissä:

ICC:n sääntöjen 9 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja markkinointivälineestä riippumatta selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Jos mainos esitetään mainosvälineessä, joka sisältää uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa, mainos tulee esittää siten, että se voidaan tunnistaa mainokseksi. Markkinoinnista tulee selkeästi käydä ilmi, kenen lukuun markkinointi toteutetaan.

Kuluttajia ei tule johtaa harhaan markkinoinnin todellisen kaupallisen tarkoituksen osalta. Markkinointia ei tule esittää esimerkiksi markkinointi- tai kuluttajatutkimuksena, käyttäjän omaehtoisena kertomuksena, yksityisenä blogina eikä itsenäisenä arvosteluna, jos toimenpiteen tarkoituksena on tuotteen menekin edistäminen.

Mainos tunnistettava yhdellä silmäyksellä

MEN on antanut lausuntoja blogeista, jotka ovat olleet mainoksia. Neuvosto on painottanut, että erityisesti silloin, kun markkinointi muistuttaa toimituksellista sisältöä ja se julkaistaan sosiaalisen median alustalla, on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kuluttaja tunnistaa julkaisun kaupalliseksi vaikuttamispyrkimykseksi.

“Mainonnan eettinen neuvosto on korostanut, että kuluttajan on voitava tunnistaa mainos mainokseksi heti yhdellä silmäyksellä”, Paloranta toteaa.

Mainostunnisteen sijainnilla on merkitystä

Piilomainonnan vaaran voi helpoiten torjua lisäämällä blogiin mainostunnisteen. Tunniste voi olla sana ”mainos” helposti havaittavalla paikalla. Jos tunniste on blogijulkaisun tekstin keskellä, se ei todennäköisesti ole helposti havaittavissa. Jos mainostunniste pikemminkin sulautuu mainokseen kuin erottuu siitä, kysymyksessä on piilomainonta. Sen sijaan, että käyttäisi sanaa ”mainos”, voi käyttää ilmaisua ”kaupallinen yhteistyö”.

Neuvosto on lausunnossaan MEN 9/2018 suositellut, että mainostunniste on heti blogin otsikon alla visuaalisesti selvästi erottuvalla tavalla ennen varsinaisen blogijulkaisun sisältöä.

Mainostaja on vastuussa

Tunniste on oltava jokaisessa mainoksessa. Jos bloggaaja on epävarma toteutustavastaan, hän voi pyytää ennakkolausuntoa mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Asiassa tulee lisäksi ottaa huomioon, että yritys on vastuussa mainoksesta, vaikka bloggaaja on mainoksen toteuttaja. Vastuuta koskevia asioita käsitellään ICC:n sääntöjen 23 artiklassa, jossa muun muassa todetaan, että markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

“Piilomainonnasta koituva kielteinen julkisuus syö brändiä ja bloggaajan luotettavuutta kuluttajien keskuudessa”, Paloranta sanoo. Lisäksi mainoksesta maksava yritys saattaa joutua kielteisen julkisuuden kohteeksi.

MENin verkkosivuilta löytyy blogimainontaa koskevaa materiaalia.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimielin. Markkinointia suunnitteleva voi pyytää maksullista ennakkolausuntoa MEN:ltä. Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Vaikuttajamarkkinointia käsittelevä seminaari pidetään Keskuskauppakamarissa 6.9.2018. Lisätietoja täältä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta. (Kuva: Roni Rekomaa)
Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta. (Kuva: Roni Rekomaa)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye