Miten kasvu syntyy? – Katso Kasvun trendit 2023

Kasvuyritykset eivät ole pistämässä kehitys- ja kasvuhanoja kiinni, vaikka turbulentti toimintaympäristö heijastuu koko kasvuyrityskentän toimintaan.
Paras tapa varautua kilpailuun ja vaihtoehtoihin on pysyä markkinoiden parhaana vaihtoehtona: Edelläkävijänä, josta muut ottavat mallia, tiivistää EVA Globalin toimitusjohtaja Niina Suuriniemi Hopper (vas.) Kasvun trendit 2023 -julkaisussa.

Kasvun trendit 2023 paljastaa 10 trendiä, joiden avulla mikro-, pk- ja midcap -yritykset aikovat kasvaa. Trendit ovat suora näkymä teemoihin, joilla suomalaisyritykset edistävät kasvua kotimaassa ja ulkomaan markkinoilla.

Ymmärrys siitä, mihin kasvuyrityksissä satsataan, lisää mahdollisuuksia tukea yritysten onnistumista. Tällä on iso vaikutus koko yhteiskuntaan.

MILLÄ TOIMIALOILLA KASVU SYNTYY?

Kasvu Openin ja Kasvuryhmän Kasvun trendit 2023 kokoaa yhteen lähes 400 mikro-, pk- ja midcap-yrityksen kasvun näkymät vuodelta 2022: Millä toimialoilla kasvu syntyy? Miten kasvu syntyy?

Mikro- ja pk-yritysten osalta julkaisu avaa viiden veturitoimialan kasvunäkymiä ja muutoksia aloilla vuosina 2020-2022. Veturitoimialat ovat toimialoja, joilla Kasvu Open on tunnistanut tilastollisesti eniten kasvuhalua.

Vuoden 2022 veturitoimialat olivat:

1. asiantuntijapalvelu- ja koulutusala
  2. ICT- ja viestintäala
  3. teollisuusala
  4. terveys-, hyvinvointi- ja sosiaaliala
  5. tukku- ja vähittäiskauppa

Midcap-yritysten osalta julkaisu keskittyy Kasvuryhmän jäsenyritysten kasvun lähteisiin ja keinoihin, joilla kasvu tavoitellaan. Julkaisu avaa myös Kasvuryhmän jäsenyritysten toimialakohtaista kehitystä seuraavilta aloilta:

1. teollisuus
  2. tukku- ja vähittäiskauppa
  3. ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta
  4. informaatio ja viestintä
  5. rakentaminen

LATAA KASVUN TRENDIT 2023

LISÄTIEDOT & HAASTATTELUPYYNNÖT

Leena Räisänen
kehitysjohtaja, Kasvu Open
leena.raisanen@kasvuopen.fi
kasvuopen.fi

Jooel Friman
CTO, Kasvuryhmä
jooel.friman@kasvuryhmä.fi
kasvuryhma.fi

Palkitut kasvuyrityskentän toimijat – Kasvu Open ja Kasvuryhmä

Kasvu Open on Suomen suurin yritysten kasvun sparraaja. Kasvu Openin visio on auttaa jokaista suomalaista kasvuhaluista yritystä tavoittamaan hullunrohkeat unelmansa. Kasvu Open sai Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon vuonna 2018. Kasvu Openilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen Yritys -merkki.

Kasvuryhmä on keskisuurten kasvuyritysten yhteisö, jossa lupaat törkeesti ja sparraat avoimesti vertaistesi kesken. Yhteisössä jaettu kasvutahto ja rohkeat teot edistävät koko Suomen kestävää kasvua. Kasvuryhmä sai Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon vuonna 2022.

Kasvu Open tarjoaa palveluja kasvuhaluisille yrityksille. Visiomme on auttaa jokaista suomalaista yritystä tavoittamaan omat hullunrohkeat unelmansa.

Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat: Nordea, Business Jyväskylä, If, Keski-Suomen Liitto, KPMG, KPY, Staffpoint Executive, Technopolis, Varma ja Yksityisyrittäjän säätiö.