Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kouvolaan 10.9.

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia.

Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja.

Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertaistukea, apua arkeen ja mielekästä tekemistä, mikä auttaa kaikkia pysymään mukana alati muuttuvassa yhteiskunnassa.

”Nyt on tärkeää nähdä sote-uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet ja olla aloitteellinen sen toteutuksessa. Hallitusohjelma asettaa tavoitteita, mutta siitä puutuu vielä, miten ratkaisuihin päästään. Siinä sote-järjestöjen kannattaa tavoitella innovaatiojohtajuutta, sillä järjestötoimintaan kuuluu luontaisesti uuden kehittäminen. Järjestöthän ovat olleet Suomessa huikea innovaatiovoima, monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut ovat Suomessa arkipäivää järjestöjen ansiosta”, sanoo johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla

Järjestöjen sote-tulevaisuus -kiertueen järjestävät SOSTE ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) yhteistyössä Järjestö2.0-hankkeiden kanssa elo-syyskuussa.

Kiertue käy 10 paikkakunnalla. Tilaisuuksiin on kutsuttu sote-järjestöjen työntekijöitä ja luottamushenkilöitä etsimään yhdessä vastauksia kysymykseen, mikä on järjestöjen asema ja rooli tulevaisuuden sote-huollon toimintaympäristössä. Järjestöt pohtivat, miten järjestökenttä sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa toimii.

Kiertue saapuu Kouvolaan 10.9. Tilaisuus kello 12–16 osoitteessa Sokos Hotel Vaakuna, Hovioikeudenkatu 2, Kouvola. Tilaisuuteen osallistuu noin 80 järjestöihmistä Kymenlaaksosta, Etelä-Karjalasta ja Etelä-Savosta.

Suomessa toimii yhteensä noin 10 000 sote-järjestöä, joista Kymenlaaksossa 321, Etelä-Karjalassa 221 ja Etelä-Savossa 356. Niistä noin 15 % on palveluntuottajajärjestöjä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hallituksen tukipaketti ulotettava myös järjestöjen palvelutoimintaan20.3.2020 16:57:07 EETTiedote

Valtioneuvosto on esittänyt 20.3.2020 pidetyssä tiedotustilaisuudessa tukitoimia, joilla tuetaan yrittäjien ja yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta poikkeuksellisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Esimerkiksi työantajamaksujen huojennus on hyvä linjaus, joka edistää myös järjestöjen toimintaedellytyksiä. SOSTE ei ole saanut Business Finlandilta ja Finnveralta selkeää vastausta siihen, koskeeko rahoitus myös yhdistyksiä ja säätiöitä. Business Finlandin verkkosivuilla olevien tietojen perusteella järjestöjen rahoitus ei olisi mahdollista. SOSTE vaatii, että suunnitelmissa olevat toimet tulee ulottaa myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen. Aiemmin nämä rahoitusmekanismit eivät ole soveltuneet järjestöjen toimintaan. Järjestökenttä joutuu poikkeusoloissa mukauttamaan omaa toimintaansa ja huoli toiminnan jatkuvuudesta on suuri monelle järjestölähtöisellä toimijalla. Monilla järjestöillä ei ole puskurirahastoja, joilla voidaan selvitä poikkeuksellisista olosuhteista. Tämä

Lapsettomuus, homeongelmat, koulukiusaaminen ja akateeminen työttömyys näkyivät köyhyydestä järjestetyssä kirjoituskilpailussa12.3.2020 14:16:53 EETTiedote

Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä -kirjoituskilpailun tulokset julkistettiin 12.3. Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston seminaarissa Helsingissä. Kirjoituskilpailun teksteissä näkyvät moninaiset polut köyhyyteen. Ensimmäinen palkinto jaettiin kolmelle, yksi heistä oli Ville Venesmäki, joka kuvasi sitä, miten hänestä tuli köyhä.

SOSTE esittää Suomeen uutta terveysperusteista valmisteveroa10.3.2020 08:48:19 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esittää Suomeen terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Vero kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään, ja verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Veronalaiset tuotteet määräytyisivät sen perusteella, edistääkö niiden verottaminen terveellistä ravitsemusta.