Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:30

Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

​Pankit kertoivat kevään korvalla, että niiden tietoon tulleet huijausyritykset ja -kampanjat vähenivät alkuvuodesta. Ne eivät kuitenkaan ole suinkaan loppuneet – poliisi kertoo, että huijausyrityksiä on korona-aikana ollut runsaasti.

"Koronakriisi aiheuttaa ihmisille taloudellista ahdinkoa, yksinäisyyttä ja ahdistusta, ja ihmiset ovat paljon kotona. On hyvin todennäköistä, että roistot ja huijarit tarttuvat tilaisuuteen ja kriisi tuo vanavedessään erilaisten huijaustyyppien kasvua”, Niko Saxholm pohtii.

Ajantasaista rosvousta

Rikollisetkin elävät ajan hermolla, ja koronavirusta käytetään verukkeena esimerkiksi maksukorttitietojen kalastelussa. Poliisi kertoi alkuviikosta tapauksesta, jossa rikolliset yrittivät huijata 80-vuotiaalta uhrilta rahaa esittämällä koronatarkastajia ja pääsivät siten uhrin kotiin.

Poliisin mukaan huijarit saivat vietyä pankkikortin ja tunnuslukulaitteen, mutta uhrin esimerkillisen toiminnan ansiosta rahat säästyivät. Huijarit myös hyödyntävät ihmisten pelkoa ja huolta kaupittelemalla erilaisia ihmerohtoja ja koronatestejä tai hakemalla rahoitusta tekaistulle rokotehankkeelleen.

"Yhteisessä kriisissä ihmisten solidaarisuus yleensä kasvaa ja puhalletaan yhteen hiileen. Valitettavasti jotkut käyttävät tätäkin häikäilemättä hyväkseen", Saxholm summaa.

Voit osallistua keskusteluun Twitterissä aihetunnisteella #FALuotain. Keskiviikkona 27.5. kello 8:30 alkavaa tilaisuutta voi seurata tästä linkistä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.