Miten toteuttaa vähähiilinen rakennushanke – vastauksia RAKLIn ja A-Insinöörien yhteisklinikasta

Rakennetussa ympäristössä toteutettavilla ilmastoteoilla on suora ja merkittävä vaikutus päästöjen vähentämiseen. Suomessa rakennettu ympäristö tuottaa lähes 40 prosenttia päästöistä, 50 prosenttia jätteistä ja vastaa 40 prosenttia energiankulutuksesta.

Vähähiilinen rakennuttaminen -klinikka

Kiinteistö- ja rakentamisalan tavoitteet ovat myös kunnianhimoiset; vuoteen 2030 mennessä materiaaleihin sitoutuneen hiilidioksidin määrää on tarkoitus vähentää 40 prosenttia ja vuoteen 2050 mennessä jo 100 prosenttia. Käytönaikaisen hiilijalanjäljen nollaaminen on monen alan toimijan tavoite jo tulevan vuosikymmenen aikana.

Alan toimijoiden keinovalikoimassa on useita toimenpiteitä, jotka edesauttavat osaltaan Suomen tavoitetta hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä. Näitä on listattu esimerkiksi kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn vähähiilisyystiekartassa, jonka mukaan kiinteistö- ja rakentamisalalla voidaan saavuttaa nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäinvestointeja.

Rakennushankkeiden ilmastovaikutusten minimointi on osa tätä ketjua. ”Rakennuttajilla on huomattava motivaatio kehittää vähähiilisyyttä edistävää hankkeenohjausta. Kansalliset tavoitteet, organisaatiokohtaiset sitoumukset ja asiakkaat odottavat konkreettisia, hankkeissa näkyviä tuloksia. Monelta osin uudet käytännöt ovat kuitenkin vasta kehitteillä”, kertoo Liisa Jäätvuori A-Insinööreistä.

Tätä edistämään RAKLI ja A-Insinöörit ovat juuri käynnistäneet Vähähiilinen rakennuttaminen -klinikan, jossa pureudutaan erityisesti siihen, mitkä asiat vaikuttavat rakennushankkeen hiilijalanjälkeen. Lisäksi klinikassa pohditaan miten ja milloin hankkeissa voidaan hyödyntää vähähiilisen rakentamisen ohjaustyökaluja. Klinikasta osallistujat saavat eväitä ohjata rakennushankkeita määrätietoisesti kohti hiilijalanjäljen ja ilmastovaikutusten pienentämiseksi asetettuja tavoitteita.

”Ala todella haluaa tehdä töitä vähähiilisyyden eteen ja kokee asian valtavan tärkeäksi. Osanottajamäärä klinikassa on RAKLIn historian korkein - 25 organisaatiota, yli 80 henkeä -, joten olemme todellakin osuneet aiheella ajankohtaiseen ytimeen. Osallistujat pääsevät myös tuomaan oppimansa tiedon suoraan mukana oleviin pilottihankkeisiinsa”, toteaa Marika Latvala RAKLIsta

Mukana klinikassa on 25 alan toimijaa, joista tässä esiteltynä 5:

Lahden kaupunki

Lahti, joka on Euroopan ympäristöpääkaupunki vuonna 2021, tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2025 mennessä. Kasvihuonepäästöjä kaupunki on leikannut viimeisen 20 vuoden aikana 70 prosenttia. Kivihiilestä kaupunki luopui vuonna 2019 ja lämpiää nykyisin kierrätyspolttoaineella ja paikallisella sertifioidulla puulla. Lahdessa vähähiilisiä toimenpiteitä tehdään laaja-alaisesti monella eri sektorilla, esimerkiksi Pelicansin tavoitteena olla ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue. Lahdessa on käynnistetty myös hiilineutraalin rakentamisen osaamis- ja kehityskeskus, jonka päätehtävä on luoda mahdollisuuksia vähähiilisten ja energiatehokkaiden pilottirakennusten ja -hankkeiden toteuttamiseksi.

Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt, joka tuottaa valtiolle kiinteistö - ja toimitilapalveluja, käyttää rakentamiseen vuosittain noin 300 000 000 miljoonaa euroa. Valtion tilojen vuosittaiset päästöt ovat 300 000 tCO2, josta koostuu puolet energiasta ja puolet hankinnasta. Vuosien 2012–2019 aikana valtion kiinteistöjen päästöjä on saatu vähennetty 70 prosenttia. Suurin päästövähennyspotentiaali valtiolla on nimenomaan tilamäärässä.

EQ Kiinteistörahastot

EQ Kiinteistörahastojen kiinteistövarallisuus on 2,4 miljardia euroa. Vuosittain Kiinteistörahastoilla on käynnissä rakennushankkeita 80–100 miljoonan euron arvosta ja tavoitteena on luoda pitkäaikaisia, kestäviä ja kustannustehokkaita ratkaisumalleja vähähiilisyyden edistämiseksi näissä hankkeissa. Heidän kaikissa kohteissa on vuodesta 2018 lähtien käytetty tuulivoimalla tuotettua CO2 vapaata ostosähköä. Lisäksi heillä on aurinkovoimaloita 11 kohteessa ja suunnitteilla yli kymmeneen kohteeseen. EQ Kiinteistörahastoilta valmistui tänä vuonna vastuullisuusohje rakennuttamiseen, suunnitteluun, kehittämiseen ja hankintoihin.

Keva

Kevan kiinteistösijoituskohteiden vuokrattava pinta-ala on noin miljoona neliötä. Kevan tänä vuonna käynnistyvät uudet rakennusprojektit tähtäävät hiilineutraaleiksi käytön energiatarpeen osalta. Isona tavoitteena Kevalla on saavuttaa hiilineutraali energiankäyttö vuoteen 2030 mennessä. Tampereen Marriot, joka valmistui vuoden 2020 alussa, on Kevan ensimmäinen hiilineutraali rakennus.

VAV konserni

VAV omistaa ja hallinnoi kohtuuhintaisia vuokrakoteja Vantaalla, ja heidän 11 000 asunnossaan asuu joka kymmenes vantaalainen. VAV:in uudet kiinteistöt rakennetaan ensisijaisesti Joutsenmerkki-kriteerit täyttäviksi ja kaikissa näissä hankkeissa lasketaan lisäksi hiilijalanjälki. VAV:illa on käynnissä hanke, jossa luodaan hiilineutraalin toimintamallin perusteet asuinrakennuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Lisätietoa:

Marika Latvala
Kehityspäällikkö
marika.latvala@rakli.fi

Liisa Jäätvuori
Johtaja, kestävä kehitys
0207 911 858
liisa.jaatvuori@ains.fi

Vähähiilinen rakennuttaminen -klinikka

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.

Vuoden työympäristöteko 2020: Solitan ja Fyran yhteistyössä toteuttama työympäristökonsepti joustaa työelämän tarpeisiin24.11.2020 16:00:00 EETTiedote

Vuoden työympäristöteko 2020 –kilpailun voitto meni Solitan ja Fyran työympäristökonseptille, jonka käyttäjälähtöisyys ja joustavuus herätti tuomariston huomion. Toiselle ja kolmannelle sijalle ylsivät Säterinportin toimistokampus ja Keskon K-kampus. Kilpailu palkitsee yrityksiä työympäristöjen innovatiivisesta kehittämisestä.

Vuokra-asuntomarkkinoiden vahva veto jatkuu koronasta huolimatta21.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntomarkkinoiden kehitys jatkuu vahvana koronan synkentämistä talousnäkymistä huolimatta. Sijoittajien halukkuus investoida vuokra-asuntoihin on vahva, ja rakennuskustannusten odotetaan helpottavan, kun rakentaminen muilla sektoreilla hiljenee. Tonttien saatavuuden ohella rahoituksen saatavuus on nyt nousemassa yhdeksi asuntorakentamisen pullonkaulaksi. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan korona siirtää vuokra-asuntokysynnän painopistettä suurempiin asuntoihin ja hintatasoltaan matalammille alueille.

RAKLIn vähähiilisyys tiekartta: Kiinteistö- ja rakentamisalalla voidaan saavuttaa nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäinvestointeja27.8.2020 11:00:00 EESTTiedote

RAKLIn vähähiilisyys tiekartan tulokset osoittavat, että resurssi- ja tilatehokkuuden sekä kiertotalouden toimilla voidaan saavuttaa nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäinvestointeja. Näiden lisäksi päästöjä voidaan vähentää teknisten ratkaisujen valinnoilla ja pienentämällä rakennusmateriaalien päästöjä.