Miten turhan kuluttamisen voisi lopettaa?

Me suomalaiset ostamme ja omistamme liikaa tavaraa. Kaikki tietävät, että nykymuotoisen kuluttamisen on muututtava, mutta miten? Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin on yleissivistävä ja käytännönläheinen tietokirja, joka kertoo konkreettisin vinkein, miten turhan kuluttamisen voisi lopettaa ja mihin omat rahat on järkevintä käyttää.

Älä osta turhaa paskaa, sanoo työkseen rahasta kirjoittava Julia Thurén aina itselleen ja muille, sillä hän tietää, ettei se tee hyvää hänelle, saati maapallolle. Siitä huolimatta hän ostaa.

”Mistä tarve kuluttaa tulee? Ja vastaako kuluttaminen tähän tarpeeseen, vai voisiko tarve täyttyä jollain muulla tavalla? Tämä kirja auttaa lukijaa määrittelemään sen, mikä juuri hänelle voisi olla turhaa paskaa.”

Thurén avaa uutuuskirjassaan, miten hän on onnistunut muuttamaan kulutustapojaan. On ihan ok käyttää samaa asua uudestaan, ja ennen lapsen syntymää ei ole pakko ostaa varmuuden vuoksi unipussia.

”Uusia hankintoja miettiessä voi olla hyvä kysyä itseltään: Mitä lisäarvoa ostos todella antaa elämään? Ratkaiseeko se jonkun arjen ongelman?”

Samalla kirja auttaa ymmärtämään muun muassa kuluttamisen juuria, kapitalismia, kiertotaloutta ja vastuullista sijoittamista.

”Kuluttaminen ei koskaan ole vain yksilön oma asia, vaan se liittyy tiiviisti nykyisten ja tulevien ihmisten ja muiden lajien elämänlaatuun. Ilmastokriisi, luonnon monimuotoisuuden kriisi sekä eriarvoistuminen lävähtävät naamalle juuri kulutuspäätöksiä tehdessä.”

Julia Thurén (VTM) on toimittaja, somevaikuttaja ja tietokirjailija, jonka uutuus Kaikki kuluttamisesta on jatkoa suositulle Kaikki rahasta -kirjalle. Thurén pitää Yle Areenassa Melkein kaikki rahasta -podcastia, kirjoittaa Juliaihminen-blogia ja suorastaan rakastaa rahasta ja tasa-arvosta puhumista. Thurénin #minäpuhunrahasta-postaussarja on innostanut naisia ja miehiä säästämään, sijoittamaan – ja ymmärtämään, mitä etuoikeutettu asema tarkoittaa.

Julia Thurén: Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin

myös äänikirjana, lukija Heljä Heikkinen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.