Miten vuokranantajan tulisi huomioida opiskelijoiden siirtyminen yleiseen asumistukeen?

4.7.2017 08:30 | Suomen Vuokranantajat ry

Elokuun alussa tilanne vuokramarkkinoilla muuttuu opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Tämä vaatii käytännössä myös muutoksia monien opiskelijoiden vuokrasopimuksiin. Miten muutoksen astuessa voimaan voidaan löytää sekä vuokranantajan että vuokralaisen etua palveleva ratkaisu?

Elokuun alusta alkaen vuokralla asuvat opiskelijat voivat saada yleistä asumistukea. Asumistuen määrään vaikuttavat samaan ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden tulot.

"Kelan ohjeistuksen mukaan samaan ruokakuntaan kuuluvat sekä yhteisellä vuokrasopimuksella asunnon vuokranneet että erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet, jos he ovat vuokrasopimuksen tai sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta. Eri ruokakuntaan taas kuuluvat erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet henkilöt sekä päävuokralainen ja alivuokralainen. Lähisukulaiset ja avopuolisot kuuluvat sopimuksen tyypistä riippumatta samaan ruokakuntaan", tiivistää Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi.

Alivuokramalli toimiva vuokranantajan näkökulmasta

Alivuokramallissa vuokranantaja tekee vuokrasopimuksen vain yhden henkilön kanssa, ja tämä päävuokralainen tekee yhden tai useampia alivuokrasopimuksia muiden asuntoon muuttavien kanssa. Päävuokralainen maksaa vuokranantajalleen koko vuokrasopimuksen mukaisen vuokran ja alivuokralaiset maksavat puolestaan oman alivuokrasopimuksensa mukaisen vuokran alivuokranantajalleen eli päävuokralaiselle.

"Päävuokralainen vastaa kokonaisuudessaan vuokranmaksusta vuokranantajalle, vaikka joku alivuokralaisista ei maksaisi omaa vuokraansa. Päävuokralaisen on mahdollista sisällyttää kantamansa riski alivuokralaistensa maksukyvystä näiltä perimäänsä vuokraan. Muistettava on kuitenkin, että jos päävuokralainen perii alivuokralaisiltaan vuokraa enemmän kuin hän itse maksaa vuokranantajalle, syntyy hänelle verotettavaa pääomatuloa. Pääomatulo voi puolestaan vaikuttaa päävuokralaisen asumistuen määrään", Kangasniemi kertoo.

Erilliset vuokrasopimukset aiheuttavat vuokranantajalle riskin vuokratulon menetyksestä

Toisena vaihtoehtona on tehdä kaikille vuokralaisille erillinen vuokrasopimus. Erillisiä vuokrasopimuksia käyttäessään vuokranantajan tulee tiedostaa riski tilanteesta, jossa ainoastaan osa huoneistosta on vuokrattuna jonkun vuokralaisista irtisanoessaan oman sopimuksensa.

"Erillisillä vuokrasopimuksilla huoneiston vuokranneet ovat vastuussa ainoastaan oman sopimuksensa mukaisesta vuokrasta ja he voivat irtisanoa sopimuksensa erikseen. Vuokrasopimuksiin voidaan kuitenkin ottaa ehto, jonka mukaan vuokralaiset vastaavat yhdessä yhteisessä käytössä olevien tilojen huolellisesta hoidosta ja kunnossapidosta", Kangasniemi neuvoo.

Lisätietoa:

Neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi, p. (09) 1667 6345 (arkisin klo 12-15), kaisa.kangasniemi@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Asuntosijoittaminen on pitkäjänteistä ja kannattavaa sijoitustoimintaa – alueelliset erot kuitenkin suuria12.7.2017 08:30Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta vakaata tuottoa. Asuntojen kysyntä on kasvanut tasaisesti kasvukeskuksissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on merkittäviä alueellisia eroja. Kaupunki ja kohteen sijainti vaikuttavat merkittävästi saatavaan vuokratuottoon. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Vaasa, Jyväskylä, Kokkola, Kuopio ja Helsinki.

Vastaako vuokranantaja vuokralaisen laittomasta nettikäytöstä?27.6.2017 10:11Tiedote

Viime vuosina on nähty useita tapauksia, joissa vuokranantaja on saanut korvausvaatimuksen vuokrahuoneistonsa internet-liittymästä tekijänoikeuksien vastaisesti jaetusta materiaalista. Vuokranantaja ei kuitenkaan itse ole korvausvelvollinen, mikäli hän voi osoittaa, ettei ole henkilökohtaisesti syyllistynyt tekijänoikeuksien loukkaamiseen. Tilanteessa on muistettava myös vuokralaisen henkilötietojen suoja.

Pääomatulovero iskee kovimmin yksityisen vuokranantajan vuokratuloihin3.6.2017 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat on huolissaan yksityisten vuokranantajien verokohtelusta. Yksityinen vuokranantaja maksaa vuokratuloistaan pääomaverotuloa, jota on järjestelmällisesti kiristetty viimeisen 20 vuoden aikana. Käytännössä aivan kaikille muille pääomatulomuodoille paitsi vuokratuloille on keksitty joku väline, jolla loivennetaan verokantaa ja vähennetään pääomatuloveroja. Suomen Vuokranantajien mielestä ei ole tarkoituksenmukaista, että verotus iskee kovimmin asuntomarkkinoille.