Miten vuokranantajan tulisi huomioida opiskelijoiden siirtyminen yleiseen asumistukeen?

Elokuun alussa tilanne vuokramarkkinoilla muuttuu opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Tämä vaatii käytännössä myös muutoksia monien opiskelijoiden vuokrasopimuksiin. Miten muutoksen astuessa voimaan voidaan löytää sekä vuokranantajan että vuokralaisen etua palveleva ratkaisu?

Elokuun alusta alkaen vuokralla asuvat opiskelijat voivat saada yleistä asumistukea. Asumistuen määrään vaikuttavat samaan ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden tulot.

"Kelan ohjeistuksen mukaan samaan ruokakuntaan kuuluvat sekä yhteisellä vuokrasopimuksella asunnon vuokranneet että erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet, jos he ovat vuokrasopimuksen tai sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta. Eri ruokakuntaan taas kuuluvat erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet henkilöt sekä päävuokralainen ja alivuokralainen. Lähisukulaiset ja avopuolisot kuuluvat sopimuksen tyypistä riippumatta samaan ruokakuntaan", tiivistää Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi.

Alivuokramalli toimiva vuokranantajan näkökulmasta

Alivuokramallissa vuokranantaja tekee vuokrasopimuksen vain yhden henkilön kanssa, ja tämä päävuokralainen tekee yhden tai useampia alivuokrasopimuksia muiden asuntoon muuttavien kanssa. Päävuokralainen maksaa vuokranantajalleen koko vuokrasopimuksen mukaisen vuokran ja alivuokralaiset maksavat puolestaan oman alivuokrasopimuksensa mukaisen vuokran alivuokranantajalleen eli päävuokralaiselle.

"Päävuokralainen vastaa kokonaisuudessaan vuokranmaksusta vuokranantajalle, vaikka joku alivuokralaisista ei maksaisi omaa vuokraansa. Päävuokralaisen on mahdollista sisällyttää kantamansa riski alivuokralaistensa maksukyvystä näiltä perimäänsä vuokraan. Muistettava on kuitenkin, että jos päävuokralainen perii alivuokralaisiltaan vuokraa enemmän kuin hän itse maksaa vuokranantajalle, syntyy hänelle verotettavaa pääomatuloa. Pääomatulo voi puolestaan vaikuttaa päävuokralaisen asumistuen määrään", Kangasniemi kertoo.

Erilliset vuokrasopimukset aiheuttavat vuokranantajalle riskin vuokratulon menetyksestä

Toisena vaihtoehtona on tehdä kaikille vuokralaisille erillinen vuokrasopimus. Erillisiä vuokrasopimuksia käyttäessään vuokranantajan tulee tiedostaa riski tilanteesta, jossa ainoastaan osa huoneistosta on vuokrattuna jonkun vuokralaisista irtisanoessaan oman sopimuksensa.

"Erillisillä vuokrasopimuksilla huoneiston vuokranneet ovat vastuussa ainoastaan oman sopimuksensa mukaisesta vuokrasta ja he voivat irtisanoa sopimuksensa erikseen. Vuokrasopimuksiin voidaan kuitenkin ottaa ehto, jonka mukaan vuokralaiset vastaavat yhdessä yhteisessä käytössä olevien tilojen huolellisesta hoidosta ja kunnossapidosta", Kangasniemi neuvoo.

Lisätietoa:

Neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi, p. (09) 1667 6345 (arkisin klo 12-15), kaisa.kangasniemi@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.