Miten vuokranantajan tulisi huomioida opiskelijoiden siirtyminen yleiseen asumistukeen?

Elokuun alussa tilanne vuokramarkkinoilla muuttuu opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Tämä vaatii käytännössä myös muutoksia monien opiskelijoiden vuokrasopimuksiin. Miten muutoksen astuessa voimaan voidaan löytää sekä vuokranantajan että vuokralaisen etua palveleva ratkaisu?

Elokuun alusta alkaen vuokralla asuvat opiskelijat voivat saada yleistä asumistukea. Asumistuen määrään vaikuttavat samaan ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden tulot.

"Kelan ohjeistuksen mukaan samaan ruokakuntaan kuuluvat sekä yhteisellä vuokrasopimuksella asunnon vuokranneet että erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet, jos he ovat vuokrasopimuksen tai sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta. Eri ruokakuntaan taas kuuluvat erillisellä vuokrasopimuksella osan asunnosta vuokranneet henkilöt sekä päävuokralainen ja alivuokralainen. Lähisukulaiset ja avopuolisot kuuluvat sopimuksen tyypistä riippumatta samaan ruokakuntaan", tiivistää Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi.

Alivuokramalli toimiva vuokranantajan näkökulmasta

Alivuokramallissa vuokranantaja tekee vuokrasopimuksen vain yhden henkilön kanssa, ja tämä päävuokralainen tekee yhden tai useampia alivuokrasopimuksia muiden asuntoon muuttavien kanssa. Päävuokralainen maksaa vuokranantajalleen koko vuokrasopimuksen mukaisen vuokran ja alivuokralaiset maksavat puolestaan oman alivuokrasopimuksensa mukaisen vuokran alivuokranantajalleen eli päävuokralaiselle.

"Päävuokralainen vastaa kokonaisuudessaan vuokranmaksusta vuokranantajalle, vaikka joku alivuokralaisista ei maksaisi omaa vuokraansa. Päävuokralaisen on mahdollista sisällyttää kantamansa riski alivuokralaistensa maksukyvystä näiltä perimäänsä vuokraan. Muistettava on kuitenkin, että jos päävuokralainen perii alivuokralaisiltaan vuokraa enemmän kuin hän itse maksaa vuokranantajalle, syntyy hänelle verotettavaa pääomatuloa. Pääomatulo voi puolestaan vaikuttaa päävuokralaisen asumistuen määrään", Kangasniemi kertoo.

Erilliset vuokrasopimukset aiheuttavat vuokranantajalle riskin vuokratulon menetyksestä

Toisena vaihtoehtona on tehdä kaikille vuokralaisille erillinen vuokrasopimus. Erillisiä vuokrasopimuksia käyttäessään vuokranantajan tulee tiedostaa riski tilanteesta, jossa ainoastaan osa huoneistosta on vuokrattuna jonkun vuokralaisista irtisanoessaan oman sopimuksensa.

"Erillisillä vuokrasopimuksilla huoneiston vuokranneet ovat vastuussa ainoastaan oman sopimuksensa mukaisesta vuokrasta ja he voivat irtisanoa sopimuksensa erikseen. Vuokrasopimuksiin voidaan kuitenkin ottaa ehto, jonka mukaan vuokralaiset vastaavat yhdessä yhteisessä käytössä olevien tilojen huolellisesta hoidosta ja kunnossapidosta", Kangasniemi neuvoo.

Lisätietoa:

Neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi, p. (09) 1667 6345 (arkisin klo 12-15), kaisa.kangasniemi@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.