MLL:n liittokokouksen kannanotto: Vapaaehtoistoiminta ja järjestöjen auttamistyö turvattava sote-uudistuksessa

Järjestöjen ennalta ehkäisevällä työllä on keskeinen merkitys hyvinvoinnin edistämisessä ja terveyserojen kaventamisessa. Terveyden ja hyvinvoinnin perusta rakentuu lapsuudessa, joten erityisen tehokasta on lapsiperheille suunnattu varhainen tuki. Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) vaatii järjestöjen auttamistyön edellytysten turvaamista SOTE- ja maakuntauudistuksessa.

SOTE-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitä kustannusten kasvua. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kaikkien toimijoiden panosta. Mannerheimin Lastensuojeluliitto katsoo, että SOTE-tavoitteita ei voida saavuttaa, ellei ennalta ehkäisevän työn resursseja ja järjestöjen auttamistyötä koko maassa varmisteta.

Järjestöjen organisoima ja ohjaama vapaaehtoistyö on erittäin kustannustehokas tapa lisätä kansalaisten hyvinvointia. Järjestöissä tehdään vuosittain miljoonia tunteja vapaaehtoistyötä, joka tarjoaa kynnyksetöntä, ongelmia ehkäisevää, varhaista tukea.

Vapaaehtoistoiminnan laatu ja jatkuvuus edellyttävät ammatillista ohjausta ja säännöllistä rahoitusta. Laadukkaan vapaaehtoistoiminnan, kuten vanhempien ohjatun vertaistuen, on huomattu vahvistavan perheiden voimavaroja ja vähentävän ammatillisen tuen tarvetta.

Yhteistyö ja rahoitus kirjattava lakiin

Monet järjestöt kuten MLL toimivat sekä paikallisella, alueellisella että valtakunnallisella tasolla. On välttämätöntä, että sekä kunnat että maakunnat tekevät yhteistyötä järjestöjen kanssa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja tukevat niiden toimintaa taloudellisesti.

Kuntien ja maakuntien yhteistyö ja taloudellinen tuki järjestöille on kirjattava lakiin. Jos järjestölähtöisen auttamisen ja ehkäisevän työn asemaa ei ole turvattu lainsäädännöllä ja rahoituksella, ne jäävät korjaavien palveluiden jalkoihin. Etenkin valinnanvapausmallissa riskinä on, että edistävän ja ehkäisevän työn asema heikkenee sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Monet järjestöjen toiminnot kuten MLL:n tukihenkilö- tai lastenhoitotoiminta voivat supistua merkittävästi tai loppua kokonaan, jos maakuntien ja kuntien avustusta ei turvata.

Vastuu perhekeskustoiminnasta maakunnalle

Lapsi- ja perhepalvelujen yhteensopivuus, saatavuus, vaikuttavuus ja kustannustehokkuus ovat tärkeitä tekijöitä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisessa. Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma pyrkii vahvistamaan peruspalveluja ja siirtämään painopistettä ehkäiseviin palveluihin ja varhaiseen tukeen.

Perhekeskus sovittaa yhteen maakuntien lapsiperheille tarjoamat sote-palvelut, esimerkiksi äitiys- ja lastenneuvola ja lapsiperheiden sosiaalipalvelut, kuntien tuottamat varhaiskasvatuspalvelut sekä järjestöjen ja seurakuntien vertais- ja tukihenkilötoiminnan.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto esittää, että perhekeskusten kehittäminen, koordinaatio ja kokonaisvastuu tulee määritellä maakuntien tehtäviin.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Linnea Karlsson, linnea.karlsson(a)utu.fi, p. 040 744 5052
pääsihteeri Milla Kalliomaa, milla.kalliomaa(a)mll.fi, p. 040 838 6778

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.