MLL:n uudenlainen vauvakirja vahvistaa vauvan ja vanhemman suhdetta

Perjantaina 27.9. vietetään Vauvan päivää. Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisee uudenlaisen Vauvavuoden päiväkirjan, jonka kysymysten kautta vanhempaa ohjataan havainnoimaan uutta perheenjäsentä ja tulkitsemaan hänen viestejään. Päiväkirja tukee turvallisen kiintymyssuhteen muodostumista vauvan ja vanhemman välille.

”Vauvat ovat syntymästään alkaen valmiita vuorovaikutukseen. He reagoivat herkästi vanhempiensa tunteisiin ja käyttäytymiseen, siihen miten vanhemmat ovat läsnä ja vastaavat vauvan tarpeisiin. Vanhempien ei kuitenkaan ole aina helppoa tulkita vauvan viestejä, sillä jokainen vauva ja vauva-vanhempisuhde on yksilöllinen”, toteaa ohjelmajohtaja, psykologi Marie Rautava Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Päiväkirjan avulla vanhempi voi tietoisemmin havainnoida ja opetella tunnistamaan vauvansa tarpeita. Lisäksi päiväkirja auttaa vanhempaa tunnistamaan omien ajatustensa, tunteidensa ja käyttäytymisensä vaikutuksia vauvaan. Päiväkirjan tavoitteena on tukea vanhemman ja vauvan pikkuhiljaa kehittyvää turvallista kiintymyssuhdetta. Tavoitteena on myös vahvistaa vanhemman myönteistä mielikuvaa itsestään vanhempana.

Vauvavuoden päiväkirjan voi tallentaa omalle tietokoneelleen ja siihen voi kirjoittaa pohdintojaan, joko yksin tai vanhemmat yhdessä. Pohdintakysymykset liittyvät vauvan tunne-elämän säätelyyn, kehitysvaiheisiin, nukkumiseen, itkuun sekä sosiaaliseen kehitykseen ja leikkiin. Päiväkirja sisältää tietoiskuja ja nettilinkkejä sekä vinkkejä tuen ja avun saamiseen.

”Kaikenikäisten lasten kanssa on lohdullista tietää, että täydellistä vanhemmuutta ei ole olemassakaan. Riittävän hyvä riittää. Elämään kuuluu keskeneräisyys, säröt ja rosoisuus. Vanhemmuutta opiskellaan läpi elämän, ja paras opettaja on oma lapsi”, muistuttaa Rautava.

MLL:n Vauvavuoden päiväkirja vanhemmalle löytyy mll.fi -sivuston aineistopankista.

Ohjelmajohtaja Marie Rautava, p. 040-511 3809
Viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, p. 050-325 6126

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 87 000 jäsentä, 548 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi