MM-pronssia Suomen Emmiina Lehtoselle

Vuoden nuori kokki Emmiina Lehtonen voitti pronssia Nuorten kokkien maailmanmestaruuskisoissa Taiwanissa lauantaina 8.9.2018. Menestyksen toi kilpailusuorituksen harmoninen makukokonaisuus, luovuus ja esimerkillinen tekninen taito.

Emmiina Lehtonen, MM-pronssia

Kansainvälisen gastronomisen järjestön Chaine de Rôtisseurs'n eli Paistinkääntäjien järjestämissä kilpailuissa toisistaan otti mittaa 22 nuorta kokkia eri puolilta maailmaa.

13 kansainvälisesti arvostettua tekniikka- ja makutuomaria arvioivat kilpailijoiden suoritukset Keittiömestareiden Maailmanliiton ohjeistusta noudattaen. Mittavan uran Suomessa ja kansainvälisesti tehnyt keittiömestari ja opetusneuvos, Conseiller Culinare Martti Lehtinen toimi Suomen edustajana makutuomaristossa: "Emmiinan suorituksessa oli paljon hyvää: valmistusmenetelmät, esillepano, raaka-aineiden rakenne ja suutuntuma olivat kaikki kohdillaan" Lehtinen kertoo. "Luovuus, makujen harmonia sekä raaka-aineiden ominaismakuja korostava valmistustapa nostivat Emmiinan palkintosijoille" Lehtinen summaa.

Kisa perustui ruokakoriin (Black Box), jonka tarkka sisältö paljastettiin kilpailijoille vain puoli tuntia tunti ennen kokkauksen aloittamista. Vain pääruokalaji lampaan kylki oli kerrottu ennakkoon. Kilpailijoiden piti suunnitella ja valmistaa menu kolmen tunnin kilpailuajan puitteissa.

Emmiina Lehtonen voitti Nuorten kokkien SM-kilpailut tammikuussa 2018. Tuolloinkin hän valmisti tuomariston mukaan tasapainoiset annokset, joissa maut muodostivat harmonisen kokonaisuuden. Voiton jälkeen Lehtonen valmistautui kilpailuun lehtori Arja Luiron opastuksella. Lehtonen työskentelee Tampereella Ravintola TAMK Catering Studiossa.

Emmiina Lehtonen
emmiina93@hotmail.com
Puhelin +358 503310379

opetusneuvos
chef.martti.lehtinen@gmail.com
Mobile: +358405040863
Honorary Lifetime Member of WACS
www.worldchefs.org
Conseiller Culinaire Commandeur du Baillage de Finlande
Chaîne des Rôtisseurs
www.rotisseurs.fi

Emmiina Lehtonen, MM-pronssia
Juhlatunnelmaa Taiwanissa
Emmiina Lehtonen ja siniristilippu

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 2 000, joista noin 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Niko Tähti uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa2.2.2019 22:00:00 EETTiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Tampereella viisi nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun ykkönen Niko Tähti Torniosta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Kanadan Calgaryssa.