Mobidiagille toinen erä Euroopan investointipankin myöntämästä 25 miljoonan euron rahoituksesta

Kaupalliseen vaiheeseen edennyt molekyylidiagnostiikkayritys Mobidiag Oy ilmoitti tänään vastaanottaneensa toisen 10 miljoonan euron erän Euroopan investointipankin (EIP) kanssa toukokuussa 2019 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesta 25 miljoonan euron kasvupääomalainasta. Mobidiag on kehittänyt toisiaan täydentävät laboratoriolaitteistot testeineen mikrobilääkeresistenssin leviämisen estämiseen ja muihin diagnostiikkatarpeisiin, viimeisimpänä testit koronaviruksen tunnistamiseen. Tämän uuden lainan avulla Mobidiag edistää tutkimus- ja kehitystyötään ja jatkaa uusien molekyylidiagnostiikkatestien validointia ja kaupallistamista Amplidiag®‑ ja Novodiag®‑alustoillaan.

Lainan mahdollisti Euroopan kasvurahoitusaloitteen (EGFF) mukaisesti Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR), joka on Euroopan investointiohjelman pääpilari. Tämä on toinen Mobidiagin ja EIP:n välinen sopimus. Ensimmäinen 15 miljoonan euron laina myönnettiin vuonna 2016.

Mobidiagin toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen: ”Euroopan investointipankki on tukenut meitä ja strategiaamme pitkään, mikä on auttanut meitä kehittämään laajan valikoiman innovatiivisia diagnostiikkaratkaisuja suolistoinfektioiden, hengitystieinfektioiden (kuten COVID-19), terveydenhuoltoon liittyvien infektioiden sekä mikrobilääkeresistenssin hallintaan. Yhä useampi merkittävä eurooppalainen laboratorio on ottanut Amplidiag®‑ ja Novodiag®‑alustamme rutiinikäyttöön, joten olemme entisestään lisänneet valmistuskapasiteettiamme vastataksemme kasvavaan kysyntään.

Euroopan investointipankki on edistänyt Mobidiagin kasvua merkittävästi jo vuodesta 2016, ja tämä toinen laina on korvaamaton nopean kasvumme vauhdittaja, jonka avulla voimme saavuttaa keskeisen toimijan aseman diagnostiikkamarkkinoilla.”

Amplidiag®‑ ja Novodiag®‑ratkaisut ovat tällä hetkellä saatavilla Mobidiagin omien myyntikanavien ja paikallisten jakelijoiden kautta.

Lisätietoja Mobidiagista

Mobidiag on nopeasti kasvava suomalainen molekyylidiagnostiikkayhtiö, jonka molekyylidiagnostiikan ratkaisuja voidaan hyödyntää infektiotautidiagnostiikassa ja taistelussa antibiooteille vastustuskykyisia ”superbakteereja” vastaan. Mobidiagin kohtuuhintaisella, laajalti sovellettavalla ja varmalla teknologialla voidaan tunnistaa patogeenit ja niiden mahdollinen antibioottiresistenssi nopeasti. Mobidiag tarjoaa Amplidiag®- ja Novodiag® -tuotteillaan kaikenkokoisille laboratorioille laajan valikoiman nopeita, luotettavia ja kustannustehokkaita molekyylidiagnostiikan ratkaisuja tartuntatautien tunnistamiseen.

Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa, Suomessa ja tytäryhtiöt Ranskassa, Isossa-Britanniassa sekä Ruotsissa. Lisätietoja osoitteesta www.mobidiag.com

Lisätietoja Euroopan investointipankista
Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaista lainaa myöntävä EU-elin, joka on Euroopan unionin jäsenvaltioiden yhteisessä omistuksessa. Se tarjoaa pitkäaikaisrahoitusta EU:n poliittisia tavoitteita tukeviin investointikohteisiin. EIP auttaa talouselämää, luo työpaikkoja, edistää tasa-arvoa sekä parantaa EU:n kansalaisten ja kehitysmaiden ihmisten elämää.

Mobidiag
Dorothee Allard, Marketing Communications Manager
marketing@mobidiag.com

Consilium Strategic Communications