Mobiililiput ostetaan 1.9. alkaen uudesta HSL-sovelluksesta

Vanhasta HSL-Mobiililippusovelluksesta ei voi ostaa lippuja syyskuun 1. päivästä lähtien, joten lippunsa matkapuhelimella hankkivien kannattaa ladata mahdollisimman pian uusi HSL-sovellus.

Vanhassa mobiililippusovelluksessa pyörii viesti, jonka avaamalla uuden HSL-sovelluksen pääsee lataamaan. Verkosta sen voi ladata osoitteesta www.hsl.fi/sovellus. Lataaminen on maksutonta. HSL-sovellus toimii Android ja IPhone- älypuhelimissa.

Vanha ja uusi sovellus eivät ole yhteydessä toisiinsa, joten jos asiakas tarvitsee kuitteja lippuostoistaan, hänen kannattaa lähettää kuitit sähköpostiinsa, ennen kuin poistaa vanhan sovelluksen puhelimestaan. Tiedot ostetuista lipuista eivät siirry vanhasta sovelluksesta uuteen.

Uusi HSL-sovellus on huomattavasti vanhaa mobiililippusovellusta monipuolisempi. Uudella sovelluksella voi ostaa kerta- ja vuorokausilippujen lisäksi aikuisten 30 vuorokauden lippuja.

Sovelluksessa on myös Reittiopas, joka parhaiden kulkuyhteyksien lisäksi kertoo niille tarvittavan lipun. Lipun voi ostaa sovelluksella kätevästi suoraan tietylle reitille.

Lisäksi sovellus pitää käyttäjänsä ajan tasalla, sillä se poimii uutisvirtaan kullekin käyttäjälle kohdennettuja liikenneuutisia. Matkustaja näkee yhdellä silmäyksellä suosikkilinjojensa ja asuinpaikkansa liikenneuutiset.

HSL kehittää sovellusta jatkuvasti, joten sillä voi jatkossa ostaa entistä useampia lipputyyppejä. Sovelluksessa voi jatkossa myös tehdä jatkuvan, kuukausittain veloitettavan tilauksen, jolloin kausilippu on aina voimassa, eikä asiakkaan tarvitsee muistaa erikseen ladata lippuaan.

Myös paljon muita ominaisuuksia on suunnitteilla, esimerkiksi mahdollisuus antaa pikapalautetta sekä erilaiset sekä matkustus- ja paikkatietoon perustuvat älykkäät toiminnallisuudet. Sovellus voi muun muassa ehdottaa matkustajalle tiettyä reittiä, jos hän on käyttänyt sitä usein.

Kysymyksiä ja vastauksia HSL-sovelluksesta: www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/sovellus.

Mari Flink, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja, puh. 040 715 0440

Niko Tynkkynen, HSL-sovelluksen konseptin omistaja, puh. 040 718 5957

Satu Rönnqvist, HSL:n johtava mobiili- ja nettimyynnin asiantuntija, puh. 050 572 9490

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.